Pan Błyszczyński - interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Pan Błyszczyński - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„CieÅ„ dziewczyny jaÅ›niaÅ‚  oczu w dal rozbÅ‚ystkÄ…,
A jej usta i piersi, i ramiona, i sny jej
ByÅ‚y takie, żeby wÅ‚aÅ›nie kochać wszystko...”

Niespodziewane pojawienie się dziewczyny w wymyślonym przez niego ogrodzie uświadamia Błyszczyńskiemu, że nie może przewidzieć wszystkiego, co go spotka. Na nic zdadzą się planowania i przewidywania, gdy chodzi o nasze pełne tajemnic i zawirowań życie.
Poparciem tego stwierdzania o niepewności ludzkiego losu są ostatnie wersy liryku, gdy tajemnicza dziewczyna znika:
„Nie umarÅ‚a, lecz umarÅ‚o jej odbicie w jezior wodzie. 
Już siÄ™ koÅ„czyÅ‚ zaÅ›wiat... UstaÅ‚ cud dziewczyÅ„ski... 
O, wieczności, wieczności, i ty byłaś w ogrodzie!
I byÅ‚ blady, bardzo blady pan BÅ‚yszczyÅ„ski”.
Obok interpretacji filozoficznej, traktujÄ…cej o zmiennoÅ›ci i braku możliwoÅ›ci zaplanowanie ludzkiego życia, „Pan BÅ‚yszczyÅ„ski” może być także interpretowany w kontekÅ›cie poezji i niezbÄ™dnego do jej tworzenia natchnienia. DefiniujÄ…c ogród jako poezjÄ™, proces jego budowy jako prace nad tekstem, a tytuÅ‚owego bohatera jako poetÄ™, eterycznÄ… zjawÄ™, przybierajÄ…cÄ… postać piÄ™knej i tajemniczej dziewczyny trzeba nazwać wyczekiwanym przez twórców i wychwalanym już od starożytnoÅ›ci natchnienie. TezÄ™ tÄ… popiera dedykacja liryku, poÅ›wiÄ™conego Kazimierzowi WierzyÅ„skiemu, a dokÅ‚adniej:
„Jego żywotnym zmaganiom siÄ™
z upiorami współczesności i zdobywczym
przeobrażeniom twórczym”.

Problemy z odnalezieniem natchnienia, z właściwym odczytaniem kierunku, w którym miał zostać napisany wiersz towarzyszyły także Leśmianowi. W tym kontekście możemy utożsamić go z Błyszczyńskim, który, mimo iż nie mógł zrozumieć mowy i natury przepięknej zjawy, to jednak jego serce przepełnione było należytym jej szacunkiem i świadomością, że oto zjawił się ktoś długo wyczekiwany:
„DotÄ…d stóp twych Å›ladu nie stwierdziÅ‚y kwiaty-
Podczas twego niebytu zakochałem się w tobie,
Naraziłem mroczne ciało na zaświaty!.
(…)
I jak dążyć do ciebie - do niebyłej dziewczyny -
Ty-mgÅ‚o moja, usta drogie, zÅ‚ota piano!”
Tak samo jak Błyszczyński nie zdążył odczytać intencji dziewczyny, która nagle zniknęła, tak i Leśmian nie zawsze potrafił przełożyć idee niesione mu przez natchnienie i zapisać je słowami, dlatego tak wiele utworów poświęcił właśnie pracy twórczej poety.

„WÅ›ród „wklÄ™tych w korowód istnienia” postaci zaludniajÄ…cych poetyckie Å›wiaty LeÅ›miana szczególnÄ… uwagÄ™ przykuwa stwór nazywany „poetÄ…” lub „Å›piewakiem”. Jego sposób bycia, najistotniejsze dziaÅ‚ania plasujÄ… go, jak wiele innych „żywiÄ…t”, w krÄ™gu zagadnieÅ„ egzystencjalnych. Wystarczy przypomnieć kilka okreÅ›leÅ„ przyznanych poecie „niepoprawny istnieniowiec”, „obÅ‚Ä™dny nieistniejÄ…cych zdarzeÅ„ wspominacz”. Celem, do którego zostaÅ‚ powoÅ‚any, jest poznawanie i odtwarzanie prawdy o bycie. Ale zaraz dodajmy, poznawanie i odtwarzanie rozumiane niebanalnie – poznawanie jest tworzeniem nowych faktów. IstotÄ… LeÅ›mianowskiego Å›wiata bez istoty sÄ… wieczne wymiany i przemiany, a wiÄ™c poeta musi mówić prawdÄ™ uczestniczÄ…c w procesie metamorfozy. Åšpiewak LeÅ›mianowski wie, że „treść, gdy w rytm siÄ™ stacza, / Póty w nim siÄ™ koÅ‚ysze, aż siÄ™ przeinacza”, a wiÄ™c jego program literacki jest identyczny z programem autora, obaj dążą do tego, aby spokrewnić sÅ‚owo „z pozasÅ‚ownym trwaniem”. Panowanie nad sÅ‚owem nie należy w Å›wiecie tej poezji do zajęć Å‚atwych, bo dynamiczny strumieÅ„ wyzwolonego istnienia obejmuje również zjawiska jÄ™zykowe, nie powinno wiÄ™c zaskakiwać nas, że „sÅ‚owa siÄ™ po niebie włóczÄ… i Å‚ajdaczÄ…”. Ale w gruncie rzeczy niewiele zależy od decyzji i możliwoÅ›ci Å›piewaka. W koncepcji LeÅ›miana jest on raczej instrumentem skupiajÄ…cym muzykÄ™ rzeczywistoÅ›ci, bo „PieÅ›niÄ… jest życie i pieÅ›niÄ… jest wieczność”, a „ruchy” istnienia wÅ‚aÅ›nie „w Å›piewie przechodzÄ… do słów.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies