Pan Błyszczyński - interpretacja - strona 3
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Pan Błyszczyński - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Poeta (ciÄ…gle mówimy o tym, który jest bohaterem wielu utworów) bierze czynny (choć nie zawsze Å›wiadomy) udziaÅ‚ w przeistoczeniach istnieÅ„, tworzÄ…c nowe fakty sÅ‚ownej lub – dziÄ™ki sÅ‚owom – pozasÅ‚ownej natury. Te jego twórcze czynnoÅ›ci odtwarzajÄ… prawdÄ™ bytowÄ…. Zadanie odtworzenia „oblicza” rzeczywistoÅ›ci (w tej poezji równie czÄ™sto: odbić i masek) stawia przed poetÄ… wiele trudnoÅ›ci, bo uwzglÄ™dnić trzeba wszechobecność ruchu. Ocaleniem miaÅ‚o być zrytmizowanie wypowiedzi poetyckiej, przemieniajÄ…ce martwe sÅ‚owa w żywy organizm przypominajÄ…cy te z „pozasÅ‚ownego trwania” (Krzysztof Dybciak, „BolesÅ‚aw LeÅ›mian”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 1”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 479-480).

OstatniÄ…, prócz filozoficznej i poetyckiej interpretacji dzieÅ‚a LeÅ›miana, jest tak dotyczÄ…ca kwestii jednostka-Bóg i wszelkich pochodnych. Problem ten jest obecny także w innych wierszach poety, wystarczy wspomnieć „Szewczyka” czy „DusioÅ‚ka”, co wskazuje na poprawność zaliczenia LeÅ›miana do kanonu polskich twórców nurtu teologicznego.

„Pana BÅ‚yszczyÅ„skiego” można odczytywać jako poetyckÄ… alegoriÄ™ powstania Å›wiata. TytuÅ‚owy bohater niczym starotestamentowy Stwórca stwarza swój ogród (symbol Å›wiata) z nicoÅ›ci „bÅ‚yszczydÅ‚ami swych oczu / I utrwaliÅ‚ na podÅ›nionej drzewom trawie”. Choć posiada nadludzkÄ… moc, nie uda mu siÄ™ ustrzec swego ogrodu przed wyroÅ›niÄ™ciem „paproci - pokrzyw – lebiod”, czyli roÅ›lin pospolitych i obrzydzajÄ…cych ogólny widok ogrodu czy przed „zbylejaczeniem” „widm migotliwych”. W tym kontekÅ›cie można interpretować pojawienie siÄ™ na Å›wiecie ludzi zÅ‚ych i nikczemnych, psujÄ…cych BoskÄ… wizjÄ™ o raju na ziemi.

TÄ… odważnÄ… interpretacjÄ… popiera także postawa Boga w wierszu. PrzyglÄ…dajÄ…c siÄ™ ze zdziwieniem zmianom zachodzÄ…cym w stworzonym przez niego Å›wiecie, pyta o autora tych samowolnych przeobrażeÅ„: „Kto te szumy narzuciÅ‚ moim dumnym przestworom? / Kto ten ogród roznicestwiÅ‚ tak liÅ›ciasto?”. Gdy w odpowiedzi BÅ‚yszczyÅ„ski – spotulniaÅ‚y, peÅ‚en pokory i szacunku bierze na siebie caÅ‚Ä… odpowiedzialność za stworzenie ogrodu – relacja Bóg-czÅ‚owiek powraca na znane od wieków tory. Stwórca ponownie staje siÄ™ jedynym kreatorem rzeczywistoÅ›ci, a czÅ‚owiek – jego gorszym odbicie. ProÅ›ba bohatera o darowanie jego win zostaje poparta Å›wiadectwem BÅ‚yszczyÅ„skiego o poÅ›wiÄ™ceniu i ogromnej pracy, wÅ‚ożonej w stworzenie sadu:
„Boże, snów speÅ‚nionych już mi dziÅ› nie ujmuj!
Jam te drzewa powcielał! To-mój zamysł i odruch...
Moje dziwy.... Moje rosy.... Dreszcz i znój mój!”.
ProÅ›bÄ™ o akceptacjÄ™ i odrobinÄ™ swobody popierajÄ… – prócz słów – także gesty bohatera. Mimo iż obawia siÄ™ gniewu Boga, zaprasza go do wspólnego spaceru po ogrodzie i deklaruje chęć spowiedzi: „Wyznam Tobie (...) caÅ‚Ä… gÄ™stwÄ™ mojej wiary”). Zgoda Stwórcy na propozycjÄ™ BÅ‚yszczyÅ„skiego dowodzi nadania odrobiny wolnoÅ›ci czÅ‚owiekowi przez Boga.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies