Kufer - interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Kufer - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

CiÄ…gÅ‚e życie „na walizkach”, bez staÅ‚ego adresu i znajomych twarzy wokoÅ‚o wywoÅ‚aÅ‚o w podmiocie lirycznym depresjÄ™. Daleko mu do cechujÄ…cego WierzyÅ„skiego witalistyczno-afirmacyjnego postrzegania życia i Å›wiata, teraz przepeÅ‚nia go rezygnacja, okreÅ›la oczekiwanie na Å›mierć:
„Taki jest bagaż. Taki wojaż,
Taki mój rozkÅ‚ad jazdy(…)”.
UnoszÄ…ca siÄ™ miÄ™dzy wersami kapitulacja i poczucie beznadziejnoÅ›ci nie oznaczajÄ… jednak, że podmiot liryczny rozczula siÄ™ na swoim losem. AnalizujÄ…c „Kufer” należy pamiÄ™tać, iż WierzyÅ„ski ani razu nie użala siÄ™ czy uskarża. Przeciwnie – stosunkowo „mÄ™sko” znosi swoje poÅ‚ożenie. Można powiedzieć, że zbiera plony swoich decyzji, za które czuje siÄ™ w peÅ‚ni odpowiedzialny. Skargi na emigracyjnÄ… tuÅ‚aczkÄ… zakoÅ„czone sÄ… zawsze zwrotem czy sformuÅ‚owaniem Å›wiadczÄ…cym o samoÅ›wiadomoÅ›ci ich autora, który – zdajÄ…c sobie sprawy ze zmian, jakie w nim zaszÅ‚y od opuszczenia ojczyzny – kÅ‚adzie poprawkÄ™ na swoje sÅ‚owa i karze traktować je z lekkim przymrużeniem oka: „psie wycie, spazmy, do których wstyd (...) siÄ™ przyznać”.

DoskonaÅ‚ym potwierdzeniem tej tezy bÄ™dÄ… sÅ‚owa teoretyka literatury i badacza twórczoÅ›ci poety, Krzysztofa Dybciaka: „Podmiot mówiÄ…cy pierwszych tomów WierzyÅ„skiego zrezygnowaÅ‚ z tradycyjnego koturnu i odrzuciÅ‚ szereg niezbÄ™dnych dotÄ…d jakoÅ›ci: patos, uroczysty tok wypowiedzi uporzÄ…dkowanej racjonalnie, tematy intersubiektywnie ważne, „Ja” liryczne Wiosny i wina oraz Wróbli na dachu wyposażone jest w cechy zupeÅ‚nie inne. Obniżenie tonu emocjonalnego – choć nie zmniejszenie intensywnoÅ›ci – i obniżenie pozycji podmiotu powoduje pojawienie siÄ™ autoironii, dystansu wobec siebie i swej dziaÅ‚alnoÅ›ci oraz elementów groteskowego przedstawienia wÅ‚asnej roli i zadaÅ„” (Krzysztof Dybciak, „Gry i podróże poetyckie – Kazimierz WierzyÅ„ski”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s 448).




strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies