Kufer - interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Kufer - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

CiÄ…gÅ‚e życie „na walizkach”, bez staÅ‚ego adresu i znajomych twarzy wokoÅ‚o wywoÅ‚aÅ‚o w podmiocie lirycznym depresjÄ™. Daleko mu do cechujÄ…cego WierzyÅ„skiego witalistyczno-afirmacyjnego postrzegania życia i Å›wiata, teraz przepeÅ‚nia go rezygnacja, okreÅ›la oczekiwanie na Å›mierć:
„Taki jest bagaż. Taki wojaż,
Taki mój rozkÅ‚ad jazdy(…)”.
UnoszÄ…ca siÄ™ miÄ™dzy wersami kapitulacja i poczucie beznadziejnoÅ›ci nie oznaczajÄ… jednak, że podmiot liryczny rozczula siÄ™ na swoim losem. AnalizujÄ…c „Kufer” należy pamiÄ™tać, iż WierzyÅ„ski ani razu nie użala siÄ™ czy uskarża. Przeciwnie – stosunkowo „mÄ™sko” znosi swoje poÅ‚ożenie. Można powiedzieć, że zbiera plony swoich decyzji, za które czuje siÄ™ w peÅ‚ni odpowiedzialny. Skargi na emigracyjnÄ… tuÅ‚aczkÄ… zakoÅ„czone sÄ… zawsze zwrotem czy sformuÅ‚owaniem Å›wiadczÄ…cym o samoÅ›wiadomoÅ›ci ich autora, który – zdajÄ…c sobie sprawy ze zmian, jakie w nim zaszÅ‚y od opuszczenia ojczyzny – kÅ‚adzie poprawkÄ™ na swoje sÅ‚owa i karze traktować je z lekkim przymrużeniem oka: „psie wycie, spazmy, do których wstyd (...) siÄ™ przyznać”.

DoskonaÅ‚ym potwierdzeniem tej tezy bÄ™dÄ… sÅ‚owa teoretyka literatury i badacza twórczoÅ›ci poety, Krzysztofa Dybciaka: „Podmiot mówiÄ…cy pierwszych tomów WierzyÅ„skiego zrezygnowaÅ‚ z tradycyjnego koturnu i odrzuciÅ‚ szereg niezbÄ™dnych dotÄ…d jakoÅ›ci: patos, uroczysty tok wypowiedzi uporzÄ…dkowanej racjonalnie, tematy intersubiektywnie ważne, „Ja” liryczne Wiosny i wina oraz Wróbli na dachu wyposażone jest w cechy zupeÅ‚nie inne. Obniżenie tonu emocjonalnego – choć nie zmniejszenie intensywnoÅ›ci – i obniżenie pozycji podmiotu powoduje pojawienie siÄ™ autoironii, dystansu wobec siebie i swej dziaÅ‚alnoÅ›ci oraz elementów groteskowego przedstawienia wÅ‚asnej roli i zadaÅ„” (Krzysztof Dybciak, „Gry i podróże poetyckie – Kazimierz WierzyÅ„ski”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s 448).




strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies