JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
CiÄ…gÅ‚e życie „na walizkach”, bez staÅ‚ego adresu i znajomych twarzy wokoÅ‚o wywoÅ‚aÅ‚o w podmiocie lirycznym depresjÄ™. Daleko mu do cechujÄ…cego WierzyÅ„skiego witalistyczno-afirmacyjnego postrzegania życia i Å›wiata, teraz przepeÅ‚nia go rezygnacja, okreÅ›la oczekiwanie na Å›mierć:
„Taki jest bagaż. Taki wojaż,
Taki mój rozkÅ‚ad jazdy(…)”.
UnoszÄ…ca siÄ™ miÄ™dzy wersami kapitulacja i poczucie beznadziejnoÅ›ci nie oznaczajÄ… jednak, że podmiot liryczny rozczula siÄ™ na swoim losem. AnalizujÄ…c „Kufer” należy pamiÄ™tać, iż WierzyÅ„ski ani razu nie użala siÄ™ czy uskarża. Przeciwnie – stosunkowo „mÄ™sko” znosi swoje poÅ‚ożenie. Można powiedzieć, że zbiera plony swoich decyzji, za które czuje siÄ™ w peÅ‚ni odpowiedzialny. Skargi na emigracyjnÄ… tuÅ‚aczkÄ… zakoÅ„czone sÄ… zawsze zwrotem czy sformuÅ‚owaniem Å›wiadczÄ…cym o samoÅ›wiadomoÅ›ci ich autora, który – zdajÄ…c sobie sprawy ze zmian, jakie w nim zaszÅ‚y od opuszczenia ojczyzny – kÅ‚adzie poprawkÄ™ na swoje sÅ‚owa i karze traktować je z lekkim przymrużeniem oka: „psie wycie, spazmy, do których wstyd (...) siÄ™ przyznać”.
DoskonaÅ‚ym potwierdzeniem tej tezy bÄ™dÄ… sÅ‚owa teoretyka literatury i badacza twórczoÅ›ci poety, Krzysztofa Dybciaka: „Podmiot mówiÄ…cy pierwszych tomów WierzyÅ„skiego zrezygnowaÅ‚ z tradycyjnego koturnu i odrzuciÅ‚ szereg niezbÄ™dnych dotÄ…d jakoÅ›ci: patos, uroczysty tok wypowiedzi uporzÄ…dkowanej racjonalnie, tematy intersubiektywnie ważne, „Ja” liryczne Wiosny i wina oraz Wróbli na dachu wyposażone jest w cechy zupeÅ‚nie inne. Obniżenie tonu emocjonalnego – choć nie zmniejszenie intensywnoÅ›ci – i obniżenie pozycji podmiotu powoduje pojawienie siÄ™ autoironii, dystansu wobec siebie i swej dziaÅ‚alnoÅ›ci oraz elementów groteskowego przedstawienia wÅ‚asnej roli i zadaÅ„” (Krzysztof Dybciak, „Gry i podróże poetyckie – Kazimierz WierzyÅ„ski”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s 448).
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Kufer - interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaCiÄ…gÅ‚e życie „na walizkach”, bez staÅ‚ego adresu i znajomych twarzy wokoÅ‚o wywoÅ‚aÅ‚o w podmiocie lirycznym depresjÄ™. Daleko mu do cechujÄ…cego WierzyÅ„skiego witalistyczno-afirmacyjnego postrzegania życia i Å›wiata, teraz przepeÅ‚nia go rezygnacja, okreÅ›la oczekiwanie na Å›mierć:
„Taki jest bagaż. Taki wojaż,
Taki mój rozkÅ‚ad jazdy(…)”.
UnoszÄ…ca siÄ™ miÄ™dzy wersami kapitulacja i poczucie beznadziejnoÅ›ci nie oznaczajÄ… jednak, że podmiot liryczny rozczula siÄ™ na swoim losem. AnalizujÄ…c „Kufer” należy pamiÄ™tać, iż WierzyÅ„ski ani razu nie użala siÄ™ czy uskarża. Przeciwnie – stosunkowo „mÄ™sko” znosi swoje poÅ‚ożenie. Można powiedzieć, że zbiera plony swoich decyzji, za które czuje siÄ™ w peÅ‚ni odpowiedzialny. Skargi na emigracyjnÄ… tuÅ‚aczkÄ… zakoÅ„czone sÄ… zawsze zwrotem czy sformuÅ‚owaniem Å›wiadczÄ…cym o samoÅ›wiadomoÅ›ci ich autora, który – zdajÄ…c sobie sprawy ze zmian, jakie w nim zaszÅ‚y od opuszczenia ojczyzny – kÅ‚adzie poprawkÄ™ na swoje sÅ‚owa i karze traktować je z lekkim przymrużeniem oka: „psie wycie, spazmy, do których wstyd (...) siÄ™ przyznać”.
DoskonaÅ‚ym potwierdzeniem tej tezy bÄ™dÄ… sÅ‚owa teoretyka literatury i badacza twórczoÅ›ci poety, Krzysztofa Dybciaka: „Podmiot mówiÄ…cy pierwszych tomów WierzyÅ„skiego zrezygnowaÅ‚ z tradycyjnego koturnu i odrzuciÅ‚ szereg niezbÄ™dnych dotÄ…d jakoÅ›ci: patos, uroczysty tok wypowiedzi uporzÄ…dkowanej racjonalnie, tematy intersubiektywnie ważne, „Ja” liryczne Wiosny i wina oraz Wróbli na dachu wyposażone jest w cechy zupeÅ‚nie inne. Obniżenie tonu emocjonalnego – choć nie zmniejszenie intensywnoÅ›ci – i obniżenie pozycji podmiotu powoduje pojawienie siÄ™ autoironii, dystansu wobec siebie i swej dziaÅ‚alnoÅ›ci oraz elementów groteskowego przedstawienia wÅ‚asnej roli i zadaÅ„” (Krzysztof Dybciak, „Gry i podróże poetyckie – Kazimierz WierzyÅ„ski”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s 448).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies