JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
„W wierszach WierzyÅ„skiego odnajdziemy Å‚ad moralny, nie ma w nich dialektyki etycznej: zÅ‚o jest zÅ‚em, dobro jest dobrem, bez relatywizacji. W sferze imponderabiliów WierzyÅ„ski jest nieprzejednany, nieprzekupny. Może siÄ™ myliÅ‚, bÅ‚Ä…dziÅ‚, może mamiÅ‚y go widma i upiory przeszÅ‚oÅ›ci, ale nigdy nie daÅ‚ sobie odebrać rozumu, nigdy nie staÅ‚ siÄ™ poetÄ… dworskim – jak Tuwim, SÅ‚onimski i Iwaszkiewicz. A to, co w jego poezji mogÅ‚oby mu zostać poczytane jak koniunkturalizm liryczny – wiersze o PiÅ‚sudskim i jego idei – oglÄ…dane w perspektywie caÅ‚ego zamkniÄ™tego już dzieÅ‚a poety jest przykÅ‚adem bezprecedensowej wiernoÅ›ci” (Jan Marx, „Skamandryci”, Warszawa 1993, s. 171-172).
Kazimierz WierzyÅ„ski podzieliÅ‚ swój wiersz „Motto” na trzy czterowersowe zwrotki, siÄ™gajÄ…c w nich po rymy naprzemianlegÅ‚e (ABAB), przejrzyste, czytelne sÅ‚ownictwo i bogatÄ… interpunkcjÄ™. Oprócz przecinków rozgraniczajÄ…cych wersy, w wierszu widać zapowiadajÄ…ce wyliczenie dwukropki, wyrzucajÄ…ce poza ogólny tekst jakÄ…Å› myÅ›l nawiasy oraz przywoÅ‚ujÄ…ce jakÄ…Å› wypowiedź cudzysÅ‚owy. Rozszerzenie warstwy interpunkcyjnej o dodatkowe znaki uÅ‚atwia lekturÄ™ refleksyjno-patriotycznego wiersza.
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Motto - analiza i interpretacja
Autor: Karolina Marlêga„W wierszach WierzyÅ„skiego odnajdziemy Å‚ad moralny, nie ma w nich dialektyki etycznej: zÅ‚o jest zÅ‚em, dobro jest dobrem, bez relatywizacji. W sferze imponderabiliów WierzyÅ„ski jest nieprzejednany, nieprzekupny. Może siÄ™ myliÅ‚, bÅ‚Ä…dziÅ‚, może mamiÅ‚y go widma i upiory przeszÅ‚oÅ›ci, ale nigdy nie daÅ‚ sobie odebrać rozumu, nigdy nie staÅ‚ siÄ™ poetÄ… dworskim – jak Tuwim, SÅ‚onimski i Iwaszkiewicz. A to, co w jego poezji mogÅ‚oby mu zostać poczytane jak koniunkturalizm liryczny – wiersze o PiÅ‚sudskim i jego idei – oglÄ…dane w perspektywie caÅ‚ego zamkniÄ™tego już dzieÅ‚a poety jest przykÅ‚adem bezprecedensowej wiernoÅ›ci” (Jan Marx, „Skamandryci”, Warszawa 1993, s. 171-172).
Kazimierz WierzyÅ„ski podzieliÅ‚ swój wiersz „Motto” na trzy czterowersowe zwrotki, siÄ™gajÄ…c w nich po rymy naprzemianlegÅ‚e (ABAB), przejrzyste, czytelne sÅ‚ownictwo i bogatÄ… interpunkcjÄ™. Oprócz przecinków rozgraniczajÄ…cych wersy, w wierszu widać zapowiadajÄ…ce wyliczenie dwukropki, wyrzucajÄ…ce poza ogólny tekst jakÄ…Å› myÅ›l nawiasy oraz przywoÅ‚ujÄ…ce jakÄ…Å› wypowiedź cudzysÅ‚owy. Rozszerzenie warstwy interpunkcyjnej o dodatkowe znaki uÅ‚atwia lekturÄ™ refleksyjno-patriotycznego wiersza.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies