JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Za takÄ… interpretacjÄ… wiersza przemawiajÄ… zastosowane znaki interpunkcyjne. NagÅ‚ość i innowacyjność spostrzeżenia o życiu po Å›mierci miÅ‚ość podkreÅ›la wykrzyknik „Można żyć bez powietrza!”, a brak ataków serca czy trzÄ™sienia ziemi, zapowiadanych nagÅ‚ym ukÅ‚uciem, towarzyszÄ…cym zerwaniu uwypukla krótki równoważnik zdania „I nic”.
„MiÅ‚ość”, podobnie jak i inne wiersze z tomu „PocaÅ‚unki”, zapewniÅ‚a Jasnorzewskiej nieÅ›miertelność, jakÄ… zyskali tylko ci poeci, którzy potrafili pisać o sprawach odwiecznych i niedefiniowalnych w sposób prosty i czytelny.
„ChwaÅ‚a Pawlikowskiej jest dzisiaj powszechna. Jej wiersze sÄ… Å›piewane, cytowane, naÅ›ladowane, poÅ›wiÄ™cono jej sporo studiów i artykułów. ZadecydowaÅ‚a tu przede wszystkim zmiana obyczajowoÅ›ci erotycznej, której Pawlikowska byÅ‚a w niemaÅ‚ej mierze prekursorkÄ…. Ale nie to jedno przecież. Pawlikowska mieÅ›ci siÄ™ także w tym zwrocie do baroku, który po roku 1956 ogarnÄ…Å‚ poezjÄ™ polskÄ…. W sumie jednak to wÅ‚aÅ›nie, co staÅ‚o siÄ™ po wojnie jej najznaczniejszym tytuÅ‚em do chwaÅ‚y, obciążaÅ‚o jÄ… w czasach Drugiej Rzeczypospolitej (…)
Twórczość Pawlikowskiej zjawiła się w wąskiej szczelinie czasu między kataklizmami. Właściwie nawet dziwimy się odrobinę, tak bardzo odbiega od innych poetów polskich, tak bardzo jest nieoczekiwana. Nie da się jej bez reszty przypisać żadnemu prądowi, choć do wszystkich pod tym czy innym względem się zbliża.
W tej chwili twórczość jej uważamy za jedno z najwybitniejszych osiÄ…gnięć w poezji ostatniego stulecia. Może i nie daje Å›wiadectwa czasom przeÅ‚omów i grozy, ale na pewno wÅ‚aÅ›nie w takich czasach jest potrzebna. Także i mÄ™drcom, którzy tak bardzo jÄ… zawiedli” (P. Kuncewicz, dz. cyt., s. 11-12; s.52).
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Miłość - analiza i interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaZa takÄ… interpretacjÄ… wiersza przemawiajÄ… zastosowane znaki interpunkcyjne. NagÅ‚ość i innowacyjność spostrzeżenia o życiu po Å›mierci miÅ‚ość podkreÅ›la wykrzyknik „Można żyć bez powietrza!”, a brak ataków serca czy trzÄ™sienia ziemi, zapowiadanych nagÅ‚ym ukÅ‚uciem, towarzyszÄ…cym zerwaniu uwypukla krótki równoważnik zdania „I nic”.
„MiÅ‚ość”, podobnie jak i inne wiersze z tomu „PocaÅ‚unki”, zapewniÅ‚a Jasnorzewskiej nieÅ›miertelność, jakÄ… zyskali tylko ci poeci, którzy potrafili pisać o sprawach odwiecznych i niedefiniowalnych w sposób prosty i czytelny.
„ChwaÅ‚a Pawlikowskiej jest dzisiaj powszechna. Jej wiersze sÄ… Å›piewane, cytowane, naÅ›ladowane, poÅ›wiÄ™cono jej sporo studiów i artykułów. ZadecydowaÅ‚a tu przede wszystkim zmiana obyczajowoÅ›ci erotycznej, której Pawlikowska byÅ‚a w niemaÅ‚ej mierze prekursorkÄ…. Ale nie to jedno przecież. Pawlikowska mieÅ›ci siÄ™ także w tym zwrocie do baroku, który po roku 1956 ogarnÄ…Å‚ poezjÄ™ polskÄ…. W sumie jednak to wÅ‚aÅ›nie, co staÅ‚o siÄ™ po wojnie jej najznaczniejszym tytuÅ‚em do chwaÅ‚y, obciążaÅ‚o jÄ… w czasach Drugiej Rzeczypospolitej (…)
Twórczość Pawlikowskiej zjawiła się w wąskiej szczelinie czasu między kataklizmami. Właściwie nawet dziwimy się odrobinę, tak bardzo odbiega od innych poetów polskich, tak bardzo jest nieoczekiwana. Nie da się jej bez reszty przypisać żadnemu prądowi, choć do wszystkich pod tym czy innym względem się zbliża.
W tej chwili twórczość jej uważamy za jedno z najwybitniejszych osiÄ…gnięć w poezji ostatniego stulecia. Może i nie daje Å›wiadectwa czasom przeÅ‚omów i grozy, ale na pewno wÅ‚aÅ›nie w takich czasach jest potrzebna. Także i mÄ™drcom, którzy tak bardzo jÄ… zawiedli” (P. Kuncewicz, dz. cyt., s. 11-12; s.52).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies