Płyty Carusa - analiza i interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Jej obecność nie jest fizyczna, tylko podÅ›wiadoma. To sÅ‚uchacze, zdajÄ…c sobie sprawy z uczestniczeniu w koncercie nieboszczyka, z chwilÄ… nagÅ‚ego zgrzytu igÅ‚y i zatrzymania pÅ‚yty uÅ›wiadamiajÄ… sobie, że jej bohater nie żyje, a caÅ‚y dźwiÄ™kowy spektakl – choćby nie wiadomo jak harmonijny, aksamitny i czysty - byÅ‚ jedynie zÅ‚udzeniem jego fizycznej obecnoÅ›ci.

Symbolem życia Å›piewaka jest w tym fragmencie pÅ‚yta, Å›mierci – nagÅ‚e zatrzymanie siÄ™ podążajÄ…cej po niej igÅ‚y adaptera. Różnica miÄ™dzy nimi polega na tym, iż Caruso może być przywracany ludziom w swoim Å›piewie wiele razy, aż do awarii adaptera, zaÅ› radość wynikajÄ…ca z jego fizycznej obecnoÅ›ci dana im byÅ‚a zaledwie jeden nieodwracalny raz.

Drugi fragment cyklu, także złożony z dwóch czterowersowych zwrotek, dotyczy dramatycznego apelu Caruso o wypuszczenie go z mechanizmu adaptera:
„Wypuśćcie mnie, czy sÅ‚yszycie
z tego metalu i drzewa!
Zwróćcie mi życie,
albo nie każcie mi Å›piewać!”.

Pierwszoosobowy podmiot liryczny, bÄ™dÄ…cy dowodem bezpoÅ›redniej liryki wyznania, bÅ‚aga adresatów jego Å›piewu o zwrócenie mu życia lub – jeÅ›li ten warunek nie bÄ™dzie speÅ‚niony – o wyÅ‚Ä…czenie urzÄ…dzenia, gdyż ciÄ…gÅ‚e nastawianie pÅ‚yty z jego koncertem jest dla niego bolesnym wspomnieniem dawnego życia. Ta apostrofa do przysÅ‚uchujÄ…cej siÄ™ dźwiÄ™kom zbiorowoÅ›ci peÅ‚na jest gwaÅ‚townych emocji, czego dowodem sÄ… kilkukrotnie użyte rozkazy oraz wykrzykniki, np.: „Wypuśćcie mnie (…)z tego metalu i drzewa!”.

Podmiot liryczny, „zaklÄ™ty” i „uwiÄ™ziony” „w dysku i sztyfcie”, czyli pÅ‚ycie gramofonowej, w drugiej części fragmentu – nie mogÄ…c doczekać siÄ™ „ożywienia”, stawia sÅ‚uchaczom jeden warunek. JeÅ›li nie mogÄ… wyÅ‚Ä…czyć jego Å›piewu lub sprawić, by do nich wróciÅ‚ w swojej fizycznej postaci, to niech przynajmniej przestraszÄ… siÄ™ i zacznÄ… krzyczeć:
„to siÄ™ chociaż przestraszcie, jak na widok ducha,
to krzyczcie, to siÄ™ choć dziwcie!”.
PeÅ‚ne rozmarzenia spojrzenia i westchnienia wywoÅ‚ane swoim Å›piewem zawieszony miÄ™dzy życiem a Å›mierciÄ… Caruso traktuje jak policzek. TowarzyszÄ…ce każdemu artyÅ›cie podczas tworzenia pragnienie nieÅ›miertelnoÅ›ci zostaÅ‚o zrealizowane, lecz nagrywajÄ…c swój Å›piew na pÅ‚ytÄ™ prócz tego zapewniÅ‚ sobie wiecznÄ… tuÅ‚aczkÄ™ miÄ™dzy ziemiÄ… a Niebem. Ilekroć chce odejść na zawsze, za każdym razem ktoÅ› wÅ‚Ä…cza pÅ‚ytÄ™ z jego Å›piewem i sprowadza go „na ziemiÄ™”. Ludzie nie okazujÄ… już mu takiego szacunku i podziwu, jak kiedyÅ›. Z biegiem lat odtwarzajÄ… jego muzykÄ™ nie dla walorów artystycznych, lecz w wyniku mody na tenora zmarÅ‚ego wskutek wywoÅ‚anego na scenie krwotoku. Pragnienie wywoÅ‚ywania strachu i przerażenia wynika zatem nie ze zÅ‚ego serca, lecz desperacji.

Trzeci fragment cyklu – podobnie jak dwa poprzednie zÅ‚ożony z dwóch strof – także oddaje myÅ›li podmiotu lirycznego, odsÅ‚aniajÄ…c kolejnÄ… stronÄ™ jego cierpiÄ…cej twarzy.

Pawlikowska-Jasnorzewska w pierwszym wersie przywoÅ‚uje tytuÅ‚ wykonywanej przez Carusa piosenki skomponowanej przez WÅ‚ocha Emanuela Nutilego. „Mamma mia che vo`sape”, czyli „O matko, co chcesz wiedzieć” wydobywa siÄ™ zza „milczenia grobu” namiÄ™tnym Å›piewem zmarÅ‚ego tenora. Piosenka „kapie” z nagrobnej pÅ‚yty niczym krew z czÅ‚owieka, z którego wÅ‚aÅ›nie uchodzi życie, podczas gdy podmiot owija siÄ™ mgÅ‚Ä… – symbolem zapomnienia, jest Å›wiadomy swego poÅ‚ożenia: muzyka nie zapewni mu zbawienia, a on znaczy mniej, niż „mucha, co żyje i bzyka”.

Widać, jak obecna w dwóch poprzednich częściach rozpacz i bunt podmiotu ustÄ…piÅ‚y miejsca rezygnacji i zgodzie na zaistniaÅ‚Ä… sytuacjÄ™. Caruso zdaje sobie sprawÄ™, że nie ma już wpÅ‚ywu na swój los, ponieważ jest martwy. Choć na swój sposób osiÄ…gnÄ…Å‚ upragnionÄ… nieÅ›miertelność – jego Å›piew zostaÅ‚ na zawsze utrwalony na pÅ‚ycie gramofonowej – to jednak okazaÅ‚a siÄ™ ona pustym odbieraniem jego dzieÅ‚ przez ludzi pragnÄ…cych być modnymi, a nie znajÄ…cych siÄ™ na muzyce czy poszukujÄ…cych w jego interpretacjach oper nowych Å›cieżek. PojawiajÄ…ce siÄ™ dwukrotnie w tej części sÅ‚owa „Mamma mia” stanowiÄ… pewnego rodzaju klamrÄ™ lub refren, nadajÄ…c utworowi cech melodii i dowodzÄ…c stanu ducha podmiotu, któremu nie pozostaÅ‚o nic innego, jak tylko pogodzić siÄ™ ze swoim losem i zaakceptować, iż nie można pokonać bariery Å›mierci i zyskać nieÅ›miertelność.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies