Płyty Carusa - analiza i interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Płyty Carusa - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Jej obecność nie jest fizyczna, tylko podÅ›wiadoma. To sÅ‚uchacze, zdajÄ…c sobie sprawy z uczestniczeniu w koncercie nieboszczyka, z chwilÄ… nagÅ‚ego zgrzytu igÅ‚y i zatrzymania pÅ‚yty uÅ›wiadamiajÄ… sobie, że jej bohater nie żyje, a caÅ‚y dźwiÄ™kowy spektakl – choćby nie wiadomo jak harmonijny, aksamitny i czysty - byÅ‚ jedynie zÅ‚udzeniem jego fizycznej obecnoÅ›ci.

Symbolem życia Å›piewaka jest w tym fragmencie pÅ‚yta, Å›mierci – nagÅ‚e zatrzymanie siÄ™ podążajÄ…cej po niej igÅ‚y adaptera. Różnica miÄ™dzy nimi polega na tym, iż Caruso może być przywracany ludziom w swoim Å›piewie wiele razy, aż do awarii adaptera, zaÅ› radość wynikajÄ…ca z jego fizycznej obecnoÅ›ci dana im byÅ‚a zaledwie jeden nieodwracalny raz.

Drugi fragment cyklu, także złożony z dwóch czterowersowych zwrotek, dotyczy dramatycznego apelu Caruso o wypuszczenie go z mechanizmu adaptera:
„Wypuśćcie mnie, czy sÅ‚yszycie
z tego metalu i drzewa!
Zwróćcie mi życie,
albo nie każcie mi Å›piewać!”.

Pierwszoosobowy podmiot liryczny, bÄ™dÄ…cy dowodem bezpoÅ›redniej liryki wyznania, bÅ‚aga adresatów jego Å›piewu o zwrócenie mu życia lub – jeÅ›li ten warunek nie bÄ™dzie speÅ‚niony – o wyłączenie urzÄ…dzenia, gdyż ciÄ…gÅ‚e nastawianie pÅ‚yty z jego koncertem jest dla niego bolesnym wspomnieniem dawnego życia. Ta apostrofa do przysÅ‚uchujÄ…cej siÄ™ dźwiÄ™kom zbiorowoÅ›ci peÅ‚na jest gwaÅ‚townych emocji, czego dowodem sÄ… kilkukrotnie użyte rozkazy oraz wykrzykniki, np.: „Wypuśćcie mnie (…)z tego metalu i drzewa!”.

Podmiot liryczny, „zaklÄ™ty” i „uwiÄ™ziony” „w dysku i sztyfcie”, czyli pÅ‚ycie gramofonowej, w drugiej części fragmentu – nie mogÄ…c doczekać siÄ™ „ożywienia”, stawia sÅ‚uchaczom jeden warunek. JeÅ›li nie mogÄ… wyłączyć jego Å›piewu lub sprawić, by do nich wróciÅ‚ w swojej fizycznej postaci, to niech przynajmniej przestraszÄ… siÄ™ i zacznÄ… krzyczeć:
„to siÄ™ chociaż przestraszcie, jak na widok ducha,
to krzyczcie, to siÄ™ choć dziwcie!”.
PeÅ‚ne rozmarzenia spojrzenia i westchnienia wywoÅ‚ane swoim Å›piewem zawieszony miÄ™dzy życiem a Å›mierciÄ… Caruso traktuje jak policzek. TowarzyszÄ…ce każdemu artyÅ›cie podczas tworzenia pragnienie nieÅ›miertelnoÅ›ci zostaÅ‚o zrealizowane, lecz nagrywajÄ…c swój Å›piew na pÅ‚ytÄ™ prócz tego zapewniÅ‚ sobie wiecznÄ… tuÅ‚aczkÄ™ miÄ™dzy ziemiÄ… a Niebem. Ilekroć chce odejść na zawsze, za każdym razem ktoÅ› włącza pÅ‚ytÄ™ z jego Å›piewem i sprowadza go „na ziemiÄ™”. Ludzie nie okazujÄ… już mu takiego szacunku i podziwu, jak kiedyÅ›. Z biegiem lat odtwarzajÄ… jego muzykÄ™ nie dla walorów artystycznych, lecz w wyniku mody na tenora zmarÅ‚ego wskutek wywoÅ‚anego na scenie krwotoku. Pragnienie wywoÅ‚ywania strachu i przerażenia wynika zatem nie ze zÅ‚ego serca, lecz desperacji.

Trzeci fragment cyklu – podobnie jak dwa poprzednie zÅ‚ożony z dwóch strof – także oddaje myÅ›li podmiotu lirycznego, odsÅ‚aniajÄ…c kolejnÄ… stronÄ™ jego cierpiÄ…cej twarzy.

Pawlikowska-Jasnorzewska w pierwszym wersie przywoÅ‚uje tytuÅ‚ wykonywanej przez Carusa piosenki skomponowanej przez WÅ‚ocha Emanuela Nutilego. „Mamma mia che vo`sape”, czyli „O matko, co chcesz wiedzieć” wydobywa siÄ™ zza „milczenia grobu” namiÄ™tnym Å›piewem zmarÅ‚ego tenora. Piosenka „kapie” z nagrobnej pÅ‚yty niczym krew z czÅ‚owieka, z którego wÅ‚aÅ›nie uchodzi życie, podczas gdy podmiot owija siÄ™ mgłą – symbolem zapomnienia, jest Å›wiadomy swego poÅ‚ożenia: muzyka nie zapewni mu zbawienia, a on znaczy mniej, niż „mucha, co żyje i bzyka”.

Widać, jak obecna w dwóch poprzednich częściach rozpacz i bunt podmiotu ustÄ…piÅ‚y miejsca rezygnacji i zgodzie na zaistniałą sytuacjÄ™. Caruso zdaje sobie sprawÄ™, że nie ma już wpÅ‚ywu na swój los, ponieważ jest martwy. Choć na swój sposób osiÄ…gnÄ…Å‚ upragnionÄ… nieÅ›miertelność – jego Å›piew zostaÅ‚ na zawsze utrwalony na pÅ‚ycie gramofonowej – to jednak okazaÅ‚a siÄ™ ona pustym odbieraniem jego dzieÅ‚ przez ludzi pragnÄ…cych być modnymi, a nie znajÄ…cych siÄ™ na muzyce czy poszukujÄ…cych w jego interpretacjach oper nowych Å›cieżek. PojawiajÄ…ce siÄ™ dwukrotnie w tej części sÅ‚owa „Mamma mia” stanowiÄ… pewnego rodzaju klamrÄ™ lub refren, nadajÄ…c utworowi cech melodii i dowodzÄ…c stanu ducha podmiotu, któremu nie pozostaÅ‚o nic innego, jak tylko pogodzić siÄ™ ze swoim losem i zaakceptować, iż nie można pokonać bariery Å›mierci i zyskać nieÅ›miertelność.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies