Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlga

W utworze czytelnik doświadczyć może prawdziwej huśtawki emocji. Najpierw jest oczarowany i omotany wizją mitycznego źródła Aretuzy, następnie rozczarowany realnym obrazem tego miejsca. Później zaczyna się obawiać panującej dookoła niego ciemności i ponurej atmosfery. Nagle, w trzeciej strofie zostaje zaskoczony donośnym dźwiękiem, którego mógłby się nawet przestraszyć. Trzecia strofa rozpoczyna się słowami:
„I nagle w obumarłym i martwym eterze
Ton wysoki się zjawia, uparcie niezwiewny –
I źródło, i noc ciemną w posiadanie bierze –”.

Po raz kolejny widzimy przywołanie śmierci, a raczej jej wyczuwalnej obecności w najbliższym otoczeniu. Jednak pojawia się coś, co w dobitny sposób rozwiewa „martwy eter” i skupia na sobie całą uwagę czytelnika. Jest to przejmujący dźwięk, który początkowo ciężko zidentyfikować. Nagle zapominamy całkowicie, że znajdujemy się ponurym i ciemnym miejscu, przestajemy się bać i wsłuchujemy się z zaciekawieniem w ton.

W ostatniej strofie dowiadujemy się, że jest to dźwięk niezwykły, przypominający dzwon. Jest nieskazitelnie czysty i „podniebny”. Pamiętając, że wiersz ten powstał z inspiracji muzyką Karola Szymanowskiego możemy przyjąć, że dźwięk to gra skrzypiec. Tezę tą potwierdza sam podmiot liryczny słowami: „Ton, jaki dla nas wybrał czarny mistrz z Cremony”. Pod tym określeniem ukrywa się wielki Antonio Stradivari, bardziej znany jako Stradivarius – najwybitniejszy przedstawiciel kremońskiej szkoły lutniczej. Jego instrumenty, które tworzył w XVII wieku, do dziś uchodzą za najdoskonalsze.

Muzyka Karola Szymanowskiego została ukazana jako nowa siła kulturowa, która potrafiła wyprzeć nawet mitologiczne pochodzenie źródła Aretuzy. Dźwięk skrzypiec całkowicie odmienił to miejsce, nadając mu nowego znaczenia i estetyki.
Warstwę artystyczna wiersza budują przede wszystkim epitety:
  • „czarne papirusy”,

  • „kamienna śluza”,

  • „wodna głębia”,

  • „uśpione gołębie”,

  • „czarna paszcza”,

  • „noc mityczna”,

  • „cisza martwa”,

  • „zmarła przerębla”,

  • „martwy eter”,

  • „ton wysoki”,

  • „noc ciemna”,

  • „czarny mistrz”.
Istotne są także uosobienia („jęk papirusów”, „cisza usnęła”, „zmarły Syrakuzy”, „ton opiera się”) oraz porównanie „woda się porusza jak włosy meduzy”.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La prcieuse - analiza i interpretacja
La prcieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Żagarów”
Ideowe podłoże „Żagarów”
Powstanie i rozwój „Żagarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies