Przedśpiew - interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Przedśpiew - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Niczym święty Franciszek z Asyżu w swoich kazaniach, Leopold Staff w swoim wierszu stara się przekazać konieczność czerpania szczęścia i radości z każdej, choćby przykrej chwili życia, ponieważ na tym jego zdaniem polegał klasycyzm (na rozumieniu trudu, smutku i radości życia, podkreśleniu optymistycznego stosunku do natury ludzkiej, do ludzkich możliwości, a nie na milczącym przyzwoleniu na marazm).

CiekawÄ… opiniÄ™ w tej kwestii sformuÅ‚owaÅ‚a Irena Maciejewska, autorka rozdziaÅ‚u „Poeta Å‚adu moralnego – Leopold Staff ([w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 241-242): „PoezjÄ™ Staffa uważa siÄ™ powszechnie za poezjÄ™ pochwaÅ‚y życia, jego radoÅ›ci. Jest to stwierdzenie sÅ‚uszne, z jednym wszakże zastrzeżeniem: nie byÅ‚a to poezja żywioÅ‚owej pochwaÅ‚y życia. Przeciwnie – u jej podÅ‚oża leżaÅ‚a modernistyczna, gwaÅ‚towna niezgoda na Å›wiat, leżaÅ‚o ostre poczucie kryzysu wszystkich wartoÅ›ci, z życiem włącznie (mówi o tym znaczna część liryki Tetmajera czy Próchno Berenta), leżaÅ‚o poczucie sÅ‚aboÅ›ci i bezradnoÅ›ci czÅ‚owieka zagubionego w Å›wiecie, skłóconego wewnÄ™trznie, wydanego na żer sprzecznych, niszczÄ…cych instynktów (egzemplifikacja choćby w pismach StanisÅ‚awa Przybyszewskiego) (…)W Å›wiecie relatywistycznej wzglÄ™dnoÅ›ci wszystkich wartoÅ›ci życie uznaÅ‚ za jedynÄ… wartość nie podlegajÄ…cÄ… zwÄ…tpieniu, za wartość absolutnÄ…. ByÅ‚ „filozofem życia”, ale zgody z życiem i wynikajÄ…cej z tego radoÅ›ci nie uważaÅ‚ za naturalnÄ… i przyrodzonÄ… cechÄ™ czÅ‚owieka, traktowaÅ‚ je jako osiÄ…gniÄ™cie, jako zdobycz Å›wiadomego siebie i swojego losu czÅ‚owieka”

BÄ™dÄ…c przy idei franciszkanizmu, zapoczÄ…tkowanej na polskim gruncie wÅ‚aÅ›nie przez Leopolda Staffa, warto zinterpretować „PrzedÅ›piew” także z punktu widzenia innych nawiÄ…zaÅ„, po jakie siÄ™gnÄ…Å‚ poeta. Wnikliwe oko dostrzeże tu nie tylko realizacjÄ™ podstawowych zaÅ‚ożeÅ„ stoicyzmu - kierunku filozoficznego, zapoczÄ…tkowanego w III wieku przed n.e. w Atenach przez Zenona z Kition i gÅ‚oszÄ…cego umiar i poszukiwanie harmonii w życiu jako recepta na szczęście. Widać także odniesienia do myÅ›li rzymskiego komediopisarza Terencjusza, autora nieÅ›miertelnych słów: „nic co ludzkie nie jest mi obce” (u Staffa ta sentencja brzmi nieco inaczej: „żyÅ‚em i z rzeczy ludzkich nic nie jest mi obce”, przez co przemawia chęć poety do postawienia czÅ‚owieka w centrum jego zainteresowaÅ„, do pocieszania go poezjÄ… w chwilach troski, do dodawania wiary w lepsze jutro, do nauki optymistycznego spojrzenia na Å›wiat) oraz do wiersza Jana Kochanowskiego „Do gór i lasów” (w „PrzedÅ›piewie” mamy wers: „bo żyÅ‚em dÅ‚ugo w górach i mieszkaÅ‚em w lasach”) i „Pieśń IX” „Chcemy sobie być radzi”.
„PrzedÅ›piew”, jak prawie każdy z wierszy Staffa, zapewnia mu wysokie miejsce wÅ›ród polskich poetów. Interpretowany czÄ™sto wspólnie z dzieÅ‚ami Kazimierza Przerwy-Tetmajera czy Jana Kasprowicza, wyróżnia siÄ™ na tle modernistycznego przekonania o koÅ„cu Å›wiata i ludzkoÅ›ci. Czytelnicy lubiÄ… wracać do jego wierszy po wielu latach nie z powodu zamieszczonych tam treÅ›ci, tylko z powodu wywoÅ‚anych przez nie uczuć. Ufność w sÄ…dy i rady wykreowanego w „PrzedÅ›piewie” podmiotu lirycznego pozostaje bez zmian.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies