JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Niczym święty Franciszek z Asyżu w swoich kazaniach, Leopold Staff w swoim wierszu stara się przekazać konieczność czerpania szczęścia i radości z każdej, choćby przykrej chwili życia, ponieważ na tym jego zdaniem polegał klasycyzm (na rozumieniu trudu, smutku i radości życia, podkreśleniu optymistycznego stosunku do natury ludzkiej, do ludzkich możliwości, a nie na milczącym przyzwoleniu na marazm).
CiekawÄ… opiniÄ™ w tej kwestii sformuÅ‚owaÅ‚a Irena Maciejewska, autorka rozdziaÅ‚u „Poeta Å‚adu moralnego – Leopold Staff ([w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 241-242): „PoezjÄ™ Staffa uważa siÄ™ powszechnie za poezjÄ™ pochwaÅ‚y życia, jego radoÅ›ci. Jest to stwierdzenie sÅ‚uszne, z jednym wszakże zastrzeżeniem: nie byÅ‚a to poezja żywioÅ‚owej pochwaÅ‚y życia. Przeciwnie – u jej podÅ‚oża leżaÅ‚a modernistyczna, gwaÅ‚towna niezgoda na Å›wiat, leżaÅ‚o ostre poczucie kryzysu wszystkich wartoÅ›ci, z życiem wÅ‚Ä…cznie (mówi o tym znaczna część liryki Tetmajera czy Próchno Berenta), leżaÅ‚o poczucie sÅ‚aboÅ›ci i bezradnoÅ›ci czÅ‚owieka zagubionego w Å›wiecie, skłóconego wewnÄ™trznie, wydanego na żer sprzecznych, niszczÄ…cych instynktów (egzemplifikacja choćby w pismach StanisÅ‚awa Przybyszewskiego) (…)W Å›wiecie relatywistycznej wzglÄ™dnoÅ›ci wszystkich wartoÅ›ci życie uznaÅ‚ za jedynÄ… wartość nie podlegajÄ…cÄ… zwÄ…tpieniu, za wartość absolutnÄ…. ByÅ‚ „filozofem życia”, ale zgody z życiem i wynikajÄ…cej z tego radoÅ›ci nie uważaÅ‚ za naturalnÄ… i przyrodzonÄ… cechÄ™ czÅ‚owieka, traktowaÅ‚ je jako osiÄ…gniÄ™cie, jako zdobycz Å›wiadomego siebie i swojego losu czÅ‚owieka”
BÄ™dÄ…c przy idei franciszkanizmu, zapoczÄ…tkowanej na polskim gruncie wÅ‚aÅ›nie przez Leopolda Staffa, warto zinterpretować „PrzedÅ›piew” także z punktu widzenia innych nawiÄ…zaÅ„, po jakie siÄ™gnÄ…Å‚ poeta. Wnikliwe oko dostrzeże tu nie tylko realizacjÄ™ podstawowych zaÅ‚ożeÅ„ stoicyzmu - kierunku filozoficznego, zapoczÄ…tkowanego w III wieku przed n.e. w Atenach przez Zenona z Kition i gÅ‚oszÄ…cego umiar i poszukiwanie harmonii w życiu jako recepta na szczęście. Widać także odniesienia do myÅ›li rzymskiego komediopisarza Terencjusza, autora nieÅ›miertelnych słów: „nic co ludzkie nie jest mi obce” (u Staffa ta sentencja brzmi nieco inaczej: „żyÅ‚em i z rzeczy ludzkich nic nie jest mi obce”, przez co przemawia chęć poety do postawienia czÅ‚owieka w centrum jego zainteresowaÅ„, do pocieszania go poezjÄ… w chwilach troski, do dodawania wiary w lepsze jutro, do nauki optymistycznego spojrzenia na Å›wiat) oraz do wiersza Jana Kochanowskiego „Do gór i lasów” (w „PrzedÅ›piewie” mamy wers: „bo żyÅ‚em dÅ‚ugo w górach i mieszkaÅ‚em w lasach”) i „Pieśń IX” „Chcemy sobie być radzi”.
„PrzedÅ›piew”, jak prawie każdy z wierszy Staffa, zapewnia mu wysokie miejsce wÅ›ród polskich poetów. Interpretowany czÄ™sto wspólnie z dzieÅ‚ami Kazimierza Przerwy-Tetmajera czy Jana Kasprowicza, wyróżnia siÄ™ na tle modernistycznego przekonania o koÅ„cu Å›wiata i ludzkoÅ›ci. Czytelnicy lubiÄ… wracać do jego wierszy po wielu latach nie z powodu zamieszczonych tam treÅ›ci, tylko z powodu wywoÅ‚anych przez nie uczuć. Ufność w sÄ…dy i rady wykreowanego w „PrzedÅ›piewie” podmiotu lirycznego pozostaje bez zmian.PrzedÅ›piew - interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaNiczym Å›wiÄ™ty Franciszek z Asyżu w swoich kazaniach, Leopold Staff w swoim wierszu stara siÄ™ przekazać konieczność czerpania szczęścia i radoÅ›ci z każdej, choćby przykrej chwili życia, ponieważ na tym jego zdaniem polegaÅ‚ klasycyzm (na rozumieniu trudu, smutku i radoÅ›ci życia, podkreÅ›leniu optymistycznego stosunku do natury ludzkiej, do ludzkich możliwoÅ›ci, a nie na milczÄ…cym przyzwoleniu na marazm).
CiekawÄ… opiniÄ™ w tej kwestii sformuÅ‚owaÅ‚a Irena Maciejewska, autorka rozdziaÅ‚u „Poeta Å‚adu moralnego – Leopold Staff ([w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 241-242): „PoezjÄ™ Staffa uważa siÄ™ powszechnie za poezjÄ™ pochwaÅ‚y życia, jego radoÅ›ci. Jest to stwierdzenie sÅ‚uszne, z jednym wszakże zastrzeżeniem: nie byÅ‚a to poezja żywioÅ‚owej pochwaÅ‚y życia. Przeciwnie – u jej podÅ‚oża leżaÅ‚a modernistyczna, gwaÅ‚towna niezgoda na Å›wiat, leżaÅ‚o ostre poczucie kryzysu wszystkich wartoÅ›ci, z życiem wÅ‚Ä…cznie (mówi o tym znaczna część liryki Tetmajera czy Próchno Berenta), leżaÅ‚o poczucie sÅ‚aboÅ›ci i bezradnoÅ›ci czÅ‚owieka zagubionego w Å›wiecie, skłóconego wewnÄ™trznie, wydanego na żer sprzecznych, niszczÄ…cych instynktów (egzemplifikacja choćby w pismach StanisÅ‚awa Przybyszewskiego) (…)W Å›wiecie relatywistycznej wzglÄ™dnoÅ›ci wszystkich wartoÅ›ci życie uznaÅ‚ za jedynÄ… wartość nie podlegajÄ…cÄ… zwÄ…tpieniu, za wartość absolutnÄ…. ByÅ‚ „filozofem życia”, ale zgody z życiem i wynikajÄ…cej z tego radoÅ›ci nie uważaÅ‚ za naturalnÄ… i przyrodzonÄ… cechÄ™ czÅ‚owieka, traktowaÅ‚ je jako osiÄ…gniÄ™cie, jako zdobycz Å›wiadomego siebie i swojego losu czÅ‚owieka”
BÄ™dÄ…c przy idei franciszkanizmu, zapoczÄ…tkowanej na polskim gruncie wÅ‚aÅ›nie przez Leopolda Staffa, warto zinterpretować „PrzedÅ›piew” także z punktu widzenia innych nawiÄ…zaÅ„, po jakie siÄ™gnÄ…Å‚ poeta. Wnikliwe oko dostrzeże tu nie tylko realizacjÄ™ podstawowych zaÅ‚ożeÅ„ stoicyzmu - kierunku filozoficznego, zapoczÄ…tkowanego w III wieku przed n.e. w Atenach przez Zenona z Kition i gÅ‚oszÄ…cego umiar i poszukiwanie harmonii w życiu jako recepta na szczęście. Widać także odniesienia do myÅ›li rzymskiego komediopisarza Terencjusza, autora nieÅ›miertelnych słów: „nic co ludzkie nie jest mi obce” (u Staffa ta sentencja brzmi nieco inaczej: „żyÅ‚em i z rzeczy ludzkich nic nie jest mi obce”, przez co przemawia chęć poety do postawienia czÅ‚owieka w centrum jego zainteresowaÅ„, do pocieszania go poezjÄ… w chwilach troski, do dodawania wiary w lepsze jutro, do nauki optymistycznego spojrzenia na Å›wiat) oraz do wiersza Jana Kochanowskiego „Do gór i lasów” (w „PrzedÅ›piewie” mamy wers: „bo żyÅ‚em dÅ‚ugo w górach i mieszkaÅ‚em w lasach”) i „Pieśń IX” „Chcemy sobie być radzi”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies