Przedśpiew - interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Przedśpiew - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Niczym święty Franciszek z Asyżu w swoich kazaniach, Leopold Staff w swoim wierszu stara się przekazać konieczność czerpania szczęścia i radości z każdej, choćby przykrej chwili życia, ponieważ na tym jego zdaniem polegał klasycyzm (na rozumieniu trudu, smutku i radości życia, podkreśleniu optymistycznego stosunku do natury ludzkiej, do ludzkich możliwości, a nie na milczącym przyzwoleniu na marazm).

CiekawÄ… opiniÄ™ w tej kwestii sformuÅ‚owaÅ‚a Irena Maciejewska, autorka rozdziaÅ‚u „Poeta Å‚adu moralnego – Leopold Staff ([w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 241-242): „PoezjÄ™ Staffa uważa siÄ™ powszechnie za poezjÄ™ pochwaÅ‚y życia, jego radoÅ›ci. Jest to stwierdzenie sÅ‚uszne, z jednym wszakże zastrzeżeniem: nie byÅ‚a to poezja żywioÅ‚owej pochwaÅ‚y życia. Przeciwnie – u jej podÅ‚oża leżaÅ‚a modernistyczna, gwaÅ‚towna niezgoda na Å›wiat, leżaÅ‚o ostre poczucie kryzysu wszystkich wartoÅ›ci, z życiem wÅ‚Ä…cznie (mówi o tym znaczna część liryki Tetmajera czy Próchno Berenta), leżaÅ‚o poczucie sÅ‚aboÅ›ci i bezradnoÅ›ci czÅ‚owieka zagubionego w Å›wiecie, skłóconego wewnÄ™trznie, wydanego na żer sprzecznych, niszczÄ…cych instynktów (egzemplifikacja choćby w pismach StanisÅ‚awa Przybyszewskiego) (…)W Å›wiecie relatywistycznej wzglÄ™dnoÅ›ci wszystkich wartoÅ›ci życie uznaÅ‚ za jedynÄ… wartość nie podlegajÄ…cÄ… zwÄ…tpieniu, za wartość absolutnÄ…. ByÅ‚ „filozofem życia”, ale zgody z życiem i wynikajÄ…cej z tego radoÅ›ci nie uważaÅ‚ za naturalnÄ… i przyrodzonÄ… cechÄ™ czÅ‚owieka, traktowaÅ‚ je jako osiÄ…gniÄ™cie, jako zdobycz Å›wiadomego siebie i swojego losu czÅ‚owieka”

BÄ™dÄ…c przy idei franciszkanizmu, zapoczÄ…tkowanej na polskim gruncie wÅ‚aÅ›nie przez Leopolda Staffa, warto zinterpretować „PrzedÅ›piew” także z punktu widzenia innych nawiÄ…zaÅ„, po jakie siÄ™gnÄ…Å‚ poeta. Wnikliwe oko dostrzeże tu nie tylko realizacjÄ™ podstawowych zaÅ‚ożeÅ„ stoicyzmu - kierunku filozoficznego, zapoczÄ…tkowanego w III wieku przed n.e. w Atenach przez Zenona z Kition i gÅ‚oszÄ…cego umiar i poszukiwanie harmonii w życiu jako recepta na szczęście. Widać także odniesienia do myÅ›li rzymskiego komediopisarza Terencjusza, autora nieÅ›miertelnych słów: „nic co ludzkie nie jest mi obce” (u Staffa ta sentencja brzmi nieco inaczej: „żyÅ‚em i z rzeczy ludzkich nic nie jest mi obce”, przez co przemawia chęć poety do postawienia czÅ‚owieka w centrum jego zainteresowaÅ„, do pocieszania go poezjÄ… w chwilach troski, do dodawania wiary w lepsze jutro, do nauki optymistycznego spojrzenia na Å›wiat) oraz do wiersza Jana Kochanowskiego „Do gór i lasów” (w „PrzedÅ›piewie” mamy wers: „bo żyÅ‚em dÅ‚ugo w górach i mieszkaÅ‚em w lasach”) i „Pieśń IX” „Chcemy sobie być radzi”.
„PrzedÅ›piew”, jak prawie każdy z wierszy Staffa, zapewnia mu wysokie miejsce wÅ›ród polskich poetów. Interpretowany czÄ™sto wspólnie z dzieÅ‚ami Kazimierza Przerwy-Tetmajera czy Jana Kasprowicza, wyróżnia siÄ™ na tle modernistycznego przekonania o koÅ„cu Å›wiata i ludzkoÅ›ci. Czytelnicy lubiÄ… wracać do jego wierszy po wielu latach nie z powodu zamieszczonych tam treÅ›ci, tylko z powodu wywoÅ‚anych przez nie uczuć. Ufność w sÄ…dy i rady wykreowanego w „PrzedÅ›piewie” podmiotu lirycznego pozostaje bez zmian.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies