Kowal – interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Kowal – interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Kolejne strofy przybliżajÄ… czytelnikowi w sposób niezwykle dynamiczny i plastyczny charakter ciężkiej, fizycznej pracy kowala. W pierwszej osobie opowiada on o wyrzucaniu ze swych „otchÅ‚ani bezdennych” „caÅ‚ej bezksztaÅ‚tnej masy kruszców drogocennych” zalegajÄ…cych w gÅ‚Ä™bi jego piersi - czekajÄ…cych na należytÄ… obróbkÄ™, dowartoÅ›ciowanie - na twarde, stalowe kowadÅ‚o.

Bohater jest zdeterminowany i gotowy na wszystko, aby zrealizować swój cel. Po ciÅ›niÄ™ciu kamieni i kruszców na kowadÅ‚o, Å›wiadomy wÅ‚asnej siÅ‚y kowal rozpoczyna miarowe uderzenie w nie „grzmotem mÅ‚ota”. Towarzyszy temu „radosna otucha” przesÅ‚aniajÄ…ca pierwsze oznaki zmÄ™czenia i oczekiwanie na finaÅ‚ pracy – „dzieÅ‚o wielkie, pilne”. W dalszych wersach okazuje siÄ™, że kowal musi wykuć dla siebie… „Serce hartowne, mężne, serce dumne, silne”.
Trzecia część wiersza rozpoczyna siÄ™ apostrofÄ… do serca podmiotu lirycznego, bÄ™dÄ…cego jednoczeÅ›nie adresatem caÅ‚ego utworu, o którym wspomniaÅ‚ w pierwszym wersie („kruszce drogocenne”). Zapowiada on, że gdy ulegnie ono pod ciężarem żelaznego mÅ‚ota i pÄ™knie, nieodporne na stalowe ciosy, to jego pięści rozbijÄ… je na drobny pyÅ‚:
„W pyÅ‚ ciÄ™ rozbijÄ… pięści mej gromy potworne!”.
Lepiej będzie, jak kowal zniszczy sam swoje serce, niż gdyby miało ono kiedyś ulec innej sile:
„Bo lepiej giÅ„, zmiażdżone cyklopowym razem,
Niżbyś żyć miało własną słabością przeklęte,
RysÄ… chorej niemocy skażone, pÄ™kniÄ™te”.
DeterminacjÄ™ i zdecydowanie siÅ‚acza widać w użytych przez niego czasownikach i przymiotnikach: „wyrzucam”, „ciskam”, „walÄ™”, „trzeba”, „muszÄ™”, „rozbijÄ…”, „giÅ„”, „zmiażdżone”. Bije z nich siÅ‚a i groźba, pewność, że kowal nie cofnie siÄ™ przed zniszczeniem swego serca – dzieÅ‚a godzin wytężonej pracy – jeÅ›li to okaże siÄ™ za sÅ‚abe. Zapowiedź ta odsÅ‚ania nowÄ… stronÄ™ osobowoÅ›ci kowala: woli zniszczyć owoc swojej pracy, niż okazać siÄ™ sÅ‚abeuszem i miÄ™czakiem. Zrealizowanie postawionego dawno celu – stworzenie serca wÅ‚aÅ›ciwego jednostce mocnej, wartoÅ›ciowej, walecznej, poddajÄ…cej siÄ™ ciÄ…gÅ‚emu pÄ™dowi za ideaÅ‚em – stoi najwyżej wÅ›ród jego priorytetów.
Utrzymany w duchu filozofii czynu Fryderyka Nietzschego liryk realizuje pogląd niemieckiego myśliciela na naturę człowieka. Staff, tak samo jak ten najbardziej kontrowersyjny uczony filozofii nowoczesnej, przedstawił jednostkę przepełnioną siłą, mocą tworzenia, pogodną, działającą i aktywną, a nie czekającą na koniec świata, jak to często się zdarzało w pesymistyczno-katastroficznej poezji powstałej na początku XX wieku, z którą walczyć chciał Staff.

Tylko aktywność i dążenie do doskonaÅ‚oÅ›ci, rozumianej tu jako siÅ‚a, zdecydowanie, dynamizm, sÄ… warunkiem przezwyciężanie barier, stawianych przez Å›wiat i samÄ… jednostkÄ™. Jedynie ciÄ…gle „wykuwajÄ…c” wÅ‚asny charakter, nieustannie go hartujÄ…c, jesteÅ›my w stanie odnaleźć siÄ™ w ciÄ…gle zmieniajÄ…cej rzeczywistoÅ›ci i skoÅ„czyć z brakiem kontroli czy nieÅ›wiadomoÅ›ciÄ…, ukazanych w liryku jako „gÅ‚Ä…b nieodgadÅ‚a”, „otchÅ‚anie bezdenne”, „bezksztaÅ‚tna masa”.

Mimo realnoÅ›ci ryzyka, że wykuwane z takÄ… mozolnoÅ›ciÄ… z zapaÅ‚em serce nie wytrzyma nacisku i pÄ™knie, lepiej jest – zdaniem Staffa – przeżyć kilka sekund z „twardym”, „stalowym” sercem, niż lata z delikatnym, drogocennym „kruszcem”. Potwierdza to tezÄ™, iż „Kowal” jest poetyckÄ… akceptacjÄ… ciÄ…gÅ‚ego dążenia do doskonaÅ‚oÅ›ci i pracy nad wÅ‚asnÄ… osobowoÅ›ciÄ…, pokazanÄ… na przykÅ‚adzie zwykÅ‚ego rzemieÅ›lnika.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies