Wysokie drzewa - interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wysokie drzewa - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

TysiÄ…cem srebrnych nożyc szybko strzygÄ… ciszÄ™”.

Podmiot czuje zapach wody, „zielony w cieniu, zÅ‚oty w sÅ‚oÅ„cu”. LiÅ›cie koÅ‚yszÄ… siÄ™ delikatnie pod wpÅ‚ywem „sennego bezwietrza”. Oniryczny nastrój dopeÅ‚nia muzyka dochodzÄ…ca z Å‚Ä…ki, gdzie koniki polne „w sierpniowym gorÄ…cu / TysiÄ…cem srebrnych nożyc szybko strzygÄ… ciszÄ™”.

Cała leśna symfonia milknie wraz z nastaniem nocy w trzeciej strofce:
„(…) zapada w krÄ…g gÅ‚usza
I zmierzch ciemnością smukłe korony odziewa,
Z których widmami rośnie wyzwolona dusza...
O, cóż jest piÄ™kniejszego niż wysokie drzewa!”.

Jeszcze na koniec podmiot gloryfikuje urodę wysokich drzew, które sprawiają, że jego dusza wydaje się być wolna niczym ich liście, trzepoczące swobodnie na samym wierzchołku korony.

TytuÅ‚owe drzewa mogÄ… być rozpatrywane także jako metafora sztuki, na przykÅ‚ad doskonaÅ‚ej, proporcjonalnej i harmonijnej rzeźby, stworzonej przez najwiÄ™kszego artystÄ™ na ziemi – naturÄ™. Ich konary, tworzÄ…ce nad taflÄ… jeziora swego rodzaju sklepienie, mogÄ… być znakiem konturów Å›wiÄ…tyni, w której zimne i ciężkie kolumny zostaÅ‚y zastÄ…pione przez rozgrzane sÅ‚oÅ„cem, chropowate pnie. CzÅ‚owiek powinien zdawać sobie sprawÄ™, że otrzymaÅ‚ ogromny dar od przyrody – możliwość obserwowania jej cudów. Powinien podchodzić do tego wszystkiego z ogromnym szacunkiem i w skupieniu celebrować doskonaÅ‚ość jej wytworów: muzykÄ™ najwspanialszych artystów – koników polnych, najdoskonalsze perfumy - zielono-zÅ‚ote zapachy rozgrzanej sÅ‚oÅ„cem wody.

Wiersz Staffa to zatem nie tylko zachwyt nad cudem przyrody, jakim są majestatyczne, kilkusetletnie drzewa, lecz także kontemplacja świata i natury w ogólnym znaczeniu. Widok jeziora rozświetlonego blaskiem sierpniowego słońca powoduje, że podmiot liryczny czuje się tak naprawdę wolny, jego dusza jest nieskrępowana konwenansami współżycia społecznego czy ciasnymi normami współczesnej sztuki. Przesłanie liryku jest jednoznaczne: natchnienie i spokój kryją się tam, gdzie pozornie nie ma dla nich miejsca, czyli w śpiewie koników polnych czy promieniach zachodzącego słońca. Tezę tą potwierdza transparentność z poglądami świętego Franciszka, który był ideowym ojcem Staffa i od którego poeta nauczył się patrzeć na świat jako najdoskonalsze boskie dzieło, przepełnione pięknem, dobrem i idealną harmonią.




strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies