Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej



  • druga seria objęła tylko sześć numerów. Współpracowali w niej oprócz Peipera: Jan Brzękowski, Jalu Kurek, Julian Przyboś, Adam Ważyk, a także Zenon Drohocki i Jerzy Kreczmar. Ostry ton niektórych wypowiedzi spowodował bojkot księgarzy.

  • pismo w 1927 roku przestało istnieć, a jego twórcy rozproszyli się.

  • W okresie dominacji Peipera awangarda była grupą faktyczną, zespoloną wspólnymi założeniami, propagującą jednolitą poetykę normatywną. Pod koniec wydawania „Zwrotnicy” zaczęły się pojawiać konkurencyjne, częściowo niezgodne z teoriami przywódcy poglądy (opozycja). Po zamknięciu „Zwrotnicy” poszczególni twórcy nie pragnęli już tworzyć świadomości zespołowej, lecz każdy tworzył na własny rachunek, uwzględniając możliwość porozumienia co do celów i środków podejmowanych działań.
    • Jan Brzękowski wyjechał do Paryża, gdzie współredagował polsko-francuskie pismo „L'Art Contemporain – Sztuka Współczesna”. Z pismem współpracowali obok poetów francuskich Peiper, Przyboś, Kurek, Czechowicz, Ważyk,

    • w latach 1931-1933 ukazywało się pismo awangardowe „Linia”, którego redaktorem był Jalu Kurek. Obok dawnych współpracowników ze „Zwrotnicy” zaczynają publikować: Czuchnowski i Piętak z Krakowa oraz Bujnicki, Zagórski, Maśliński, Miłosz z Wilna. Stopniowo zaczęto odchodzić od pragmatycznych postulatów „Zwrotnicy”, by nie doprowadzić do swego rodzaju oschłości,

    • w 1933 roku ukazała się rozprawka Brzękowskiego – Poezja integralna, będąca próbą wytłumaczenia istoty poezji. Nowa poezja opierała się na metaforze i na obrazie poetyckim, które mogły odbiegać od zazwyczaj przyjętych form myślenia. Miała składać się z samych puent, odrzucając wszystko, co nie zawiera w sobie ładunku poetyckiego. Proces odrzucania części małowartościowych miał dokonywać się za pomocą elipsy. Eliptyczna budowa wiersza jest świadomym posługiwaniem się zagęszczeniem treści. Napięcia poetyckie miały równolegle rozkładać się na całej powierzchni wiersza. Poezja integralna zawierała jedynie istotne walory, zaś pozbawiona była prozaizmów,

    • po zawieszeniu „Sztuki Współczesnej” i „Linii” nowy ośrodek sztuki powstał w Łodzi z inicjatywy Władysława Strzemińskiego -m „grupa a.r.”. Wydano trzy „Biuletyny grupy a.r.” W drugim numerze w kilku zdaniach zawarto program poetycki – poezja miała być mową wiązaną, czyli zwięzłą zgodnie z zasadą maksimum treści, minimum słów. Istota poezji nie tkwi w słowach, ale w wiązaniach słów. Poezja to laboratorium środków ekspresji językowej. Wartości poetyckie powinny być rozmieszczone równomiernie w całym poemacie. Zasługą założyciela jest powstanie Biblioteko „grupy a.r.” - ukazały się tam m.in. dwa tomy Przybosia, jeden Brzękowskiego. Założono Kolekcję Sztuki Nowoczesnej, która istnieje w Łodzi do dziś,

    • od roku 1935 poeci awangardowi zaprzestali wystąpień grupowych.

    Ukazujące się po rozpadzie grupy artykuły rozwijały wcześniejsze koncepcje poetyckie. Ukazują się miedzy innymi artykuły Brzękowskiego: Integralizm w czasie, Wyobraźnia wyzwolona, Czas poetycki. Podejmowany jest problem zgodności języka poetyckiego z rzeczywistości (prawda poetycka), zagadnienia odpowiedzialności pisarza. Metaforę uważano za element formy, zaś „zdanie metaforyczne” czy „metaforę rozwiniętą” za element świata wyobraźni. Brzękowski wysuwa postulat etycznego uzasadnienia poezji. Naiwnemu realizmowi w poezji przeciwstawiano nowy humanizm, głoszono poetycką syntezę romantycznego widzenia świata i rzeczywistości zewnętrznej, poezję nowego człowieka opartą na wyobraźni. Czas poetycki miał być czasem wyobrażeniowym, opartym na sugestywności, na wrażeniu współtrwania.




    strona:    1    2  

    Zobacz inne artykuły:

    Czechowicz Józef
    Miejsce Czechowicza w literaturze
    Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
    Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
    Biografia Józefa Czechowicza
    Żal - analiza i interpretacja
    Sam - analiza i interpretacja
    modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

    Gałczyński Konstanty Ildefons
    Wit Stwosz - analiza i interpretacja
    Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
    Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
    Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
    Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
    Niobe - analiza i interpretacja
    Serwus, madonna - analiza i interpretacja
    Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

    Iwaszkiewicz Jarosław
    Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
    Erotyk - interpretacja i analiza
    Powrót - interpretacja i analiza

    Jasieński Bruno
    JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
    But w butonierce - analiza
    But w butonierce - interpretacja

    Leśmian Bolesław
    Dwoje ludzieńków - interpretacja
    Dwoje ludzieńków - geneza
    Dziewczyna - analiza
    Dziewczyna - interpretacja
    Topielec - analiza
    Topielec - interpretacja
    Urszula Kochanowska - analiza
    Urszula Kochanowska - interpretacja
    Urszula Kochanowska - geneza
    W malinowym chruśniaku - analiza
    W malinowym chruśniaku - interpretacja
    W malinowym chruśniaku - geneza
    Pan Błyszczyński - analiza
    Pan Błyszczyński - interpretacja
    Pan Błyszczyński - geneza
    Szewczyk - analiza
    Szewczyk - interpretacja
    Dusiołek - analiza
    Dusiołek - interpretacja
    Dusiołek - geneza
    Dwoje ludzieńków - analiza

    Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
    Płyty Carusa - analiza i interpretacja
    Miłość - analiza i interpretacja
    La prcieuse - analiza i interpretacja
    La prcieuse - geneza

    Słonimski Antoni
    Credo - analiza i interpretacja
    Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

    Staff Leopold
    Kartoflisko - analiza
    Kartoflisko - interpretacja
    Curriculum vitae - analiza
    Curriculum vitae - interpretacja
    Wysokie drzewa - analiza
    Wysokie drzewa - interpretacja
    Kowal - analiza
    Kowal – interpretacja
    Deszcz jesienny – analiza
    Deszcz jesienny – interpretacja
    Przedśpiew - analiza
    Przedśpiew - interpretacja
    Ars poetica - analiza
    Ars poetica - interpretacja

    Stanisław Przybyszewski

    Tuwim Julian
    Do krytyków - interpretacja
    Do krytyków - geneza
    Mieszkańcy - analiza
    Mieszkańcy - interpretacja
    Mieszkańcy - geneza
    Wiosna. Dytyramb - analiza
    Wiosna. Dytyramb - interpretacja
    Wiosna. Dytyramb - geneza
    Rzecz czarnoleska - analiza
    Rzecz czarnoleska - interpretacja
    Sokrates tańczący - analiza
    Sokrates tańczący - interpretacja
    Sitowie - analiza
    Sitowie - interpretacja
    Sitowie - geneza
    Prośba o piosenkę - analiza
    Prośba o piosenkę - interpretacja
    Prośba o piosenkę - geneza
    Do krytyków - analiza

    Wierzyński Kazimierz
    Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
    Motto - analiza i interpretacja
    Zielono mam w głowie - analiza
    Zielono mam w głowie - interpretacja
    Kufer - analiza
    Kufer - interpretacja
    Kufer - geneza

    Inne
    Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
    Tematyka wierszy Przybosia
    Biografia Juliana Przybosia
    Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
    Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
    Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
    Program i poetyka awangardy krakowskiej
    Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
    Główne założenia futuryzmu
    Fazy rozwoju futuryzmu
    Główne cechy polskiego futuryzmu
    Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
    Poetyka „Żagarów”
    Ideowe podłoże „Żagarów”
    Powstanie i rozwój „Żagarów”



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies