JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Peiper pisaÅ‚, iż z elementów poetyckich, którymi sÄ… metafora i obraz poetycki za pomocÄ… elipsy buduje siÄ™ wiersz. Celem zaÅ› poezji ma być metaforyzowanie, budzÄ…ce u czytelnika „widzenia”. Metafora sÅ‚użyÅ‚a również skrótowoÅ›ci, byÅ‚a skróconym porównaniem poetyckim.
Elipsa to pominięcie w zdaniu lub wyrażeniu jakiegoś składnika, który daje się jednak odczytać na podstawie kontekstu, pozwala eliminować słowa, które nie są konieczne i jednocześnie sugeruje ich domniemaną konieczność, w utworach literackich pełni funkcję ekspresywną.
Peiper określał poezję jako tworzenie pięknych zdań. Podstawą budowy wiersza miało być zdanie, nieskrępowane schematami. Poszczególne słowo jest elementem pozapoetyckim. Poezja to organizowanie materii językowej według nadrzędnego postulatu piękności i oryginalności strukturalnej wypowiedzenia.
wynalazczość słowna.
Poeci awangardy postulowali nieregularny, zmienny rytm – swobodny rytm zdania, rytmy, oparte nie na zasadzie jednostajnej powtarzalnoÅ›ci przyjÄ™tego schematu, lecz podporzÄ…dkowane koniecznoÅ›ciom treÅ›ci i treść owÄ… przy pomocy odpowiedniego uszeregowania wyrazów eksponujÄ…ce.
Eliminując staroświecki, mechaniczny i jednostajny tryb rymowania, awangarda zalecała stosowanie współdźwięczności (brzmieniowo niepełnych i przybliżonych, a jeśli idzie o pozycję - rymów oddalonych). Rym oddalony miał być poetyckim odpowiednikiem odległych związków funkcjonalnych w społeczeństwie współczesnym. Wiersz regularny uznany został za konieczność poezji jako czynnik budowy, zapewniający poematowi szczelność zamknięcia.
Zasady poezji awangardystów:
PodsumowanieProgram i poetyka awangardy krakowskiej
Autor: Jakub RudnickiPeiper pisaÅ‚, iż z elementów poetyckich, którymi sÄ… metafora i obraz poetycki za pomocÄ… elipsy buduje siÄ™ wiersz. Celem zaÅ› poezji ma być metaforyzowanie, budzÄ…ce u czytelnika „widzenia”. Metafora sÅ‚użyÅ‚a również skrótowoÅ›ci, byÅ‚a skróconym porównaniem poetyckim.
Elipsa to pominięcie w zdaniu lub wyrażeniu jakiegoś składnika, który daje się jednak odczytać na podstawie kontekstu, pozwala eliminować słowa, które nie są konieczne i jednocześnie sugeruje ich domniemaną konieczność, w utworach literackich pełni funkcję ekspresywną.
Peiper określał poezję jako tworzenie pięknych zdań. Podstawą budowy wiersza miało być zdanie, nieskrępowane schematami. Poszczególne słowo jest elementem pozapoetyckim. Poezja to organizowanie materii językowej według nadrzędnego postulatu piękności i oryginalności strukturalnej wypowiedzenia.
wynalazczość słowna.
Poeci awangardy postulowali nieregularny, zmienny rytm – swobodny rytm zdania, rytmy, oparte nie na zasadzie jednostajnej powtarzalnoÅ›ci przyjÄ™tego schematu, lecz podporzÄ…dkowane koniecznoÅ›ciom treÅ›ci i treść owÄ… przy pomocy odpowiedniego uszeregowania wyrazów eksponujÄ…ce.
Eliminując staroświecki, mechaniczny i jednostajny tryb rymowania, awangarda zalecała stosowanie współdźwięczności (brzmieniowo niepełnych i przybliżonych, a jeśli idzie o pozycję - rymów oddalonych). Rym oddalony miał być poetyckim odpowiednikiem odległych związków funkcjonalnych w społeczeństwie współczesnym. Wiersz regularny uznany został za konieczność poezji jako czynnik budowy, zapewniający poematowi szczelność zamknięcia.
Zasady poezji awangardystów:
- poezja nie powinna nazywać uczuć, nie powinien cechować jej liryczny ekshibicjonizm, lecz dawać jej odpowiedniki, ekwiwalenty - „proza nazywa, poezja pseudonimuje” - poeci powinni posÅ‚ugiwać siÄ™ równoważnikami uczuć zamiast je nazywać lub opisywać, rozwój poezji polega na tym, że jej ekwiwalent oddala siÄ™ coraz bardziej od imienia rzeczy
- konstrukcyjny „ukÅ‚ad rozkwitania” - pierwszy wers zawiera w sobie zalążek caÅ‚oÅ›ci, kolejne go rozwijajÄ…,
- „wiersz powinien skÅ‚adać siÄ™ z samych puent”, postulowano równomierne rozÅ‚ożenie napięć na caÅ‚ej przestrzeni poematu,
koncepcja „wyobraźni wyzwolonej”, która ma być zorganizowana i kontrolowana.
Z poetyki awangardowej w jej pierwotnym stanie nic właściwie nie ocalało, ale zostało wszystko w stanie przekształconym. Awangarda przeorała świadomość poetycką epoki tak głęboko, iż nawet poeci niemający nic z nią wspólnego, na przekór gestom sprzeciwu, zmuszeni byli przecież w niejednym zrewidować swój poetycki warsztat, bliskie sobie konwencje i nawyki formalne. Awangarda okazała się jedynym nowatorskim ruchem lat międzywojennych, któremu udało się stworzyć kodeks poetycki, wypracowany i przemyślany do najdrobniejszych szczegółów.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies