Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939 - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939

Autor: Jakub Rudnicki

Jednak pod podziwem dla zdobyczy techniki czÄ™sto kryje siÄ™ przerażenie nimi, obok apoteozy pracy wystÄ™puje apoteoza mÄ™ki, obok brygadzisty – ofiarnik, poza praktycznÄ… pochwaÅ‚Ä… cywilizacji – peÅ‚na wewnÄ™trznej szarpaniny problematyka metafizyczna. Motywy cierpienia, bólu, mÄ™ki Å‚Ä…czÄ… siÄ™ u Przybosia z wyobrażeniami pochodzÄ…cymi z krÄ™gu religii chrzeÅ›cijaÅ„skiej, zwÅ‚aszcza odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ do mÄ™ki ukrzyżowania Chrystusa.

NastÄ™pne lata przynoszÄ… wiele wierszy wiejskich, co Å›wiadczy o docenieniu wartoÅ›ci wsi i życia na wsi. Kolejny etap twórczoÅ›ci to zwrot Przybosia ku pospolitoÅ›ci, brzydocie i grotesce. SÄ… to wiersze z lat 1927-1928 (O grosz, ziemniaki, jadÅ‚ospis), których część drukowana byÅ‚a w tomie sponad (1930). Karykatura miesza siÄ™ tu z powagÄ…, nastawiona jest na wartoÅ›ci estetyczne, na efekty majÄ…ce na celu zaskoczenie czytelnika. W tomie sponad obok siebie współistniejÄ… trzy różne koncepcje poezji: polisemia („sens poetycki jest wzmocniony, wieloraki”), groteska oraz wieloaspektowość podmiotu (m.in. podmiot istnieje w czasie teraźniejszym, a zarazem przyszÅ‚ym, wystÄ™puje podmiot wspominajÄ…cy, ale zarazem przeżywajÄ…cy „wtedy”). Poeta odchodzi od tematyki nowoczesnej techniki, pracy zbiorowej, jednak nadal pozostaje poetÄ… energii, poetÄ… nadmiaru i rozruchu.

Podstawowym elementem wyobraźni poetyckiej staje siÄ™ koÅ‚o. Jako – zamykajÄ…cy poetÄ™ widnokrÄ…g – tworzy najczÄ™stszÄ… sytuacjÄ™ Przybosiowskiej liryki. Pojawia siÄ™ jako punkt wyjÅ›cia rodzÄ…cego si w tej poezji ruchu. Ruch jest niejako naturalnym stanem poezji. Do najważniejszych jego form należą: toczenie, okrążanie, obracanie, nawijanie (główne pytanie jak zatoczyć poemat na koÅ‚ach?). Schemat koÅ‚a zarysowuje siÄ™ już w samej zasadzie obrazowania. Obok wystÄ™pujÄ…cego powszechnie motywu koÅ‚a odnaleźć możemy również pÅ‚aszczyzny wertykalne, piony – dotyczy to najÅ›ciÅ›lej podmiotowej kwestii poruszanej w poezji, tego co dziaÅ‚a w niej w chwilach najwiÄ™kszego skupienia czy wyÅ‚adowania energii.
Warto w tym okresie zwrócić uwagÄ™ na, jak to okreÅ›liÅ‚ Artur Sandauer, „figurÄ™ eksplozywnÄ…”. Wiersze Przybosia charakteryzuje niecierpliwy, rozsadzajÄ…cy poÅ›piech istnienia, przeÅ›ciganie samego siebie, przeÅ›ciganie czasu – zwiÄ…zane jest to z koncepcjÄ… istnienia eksplozywnego. Eksplozywność wystÄ™puje w dwóch wariantach – potencjalnym i speÅ‚niajÄ…cym siÄ™. Istnienie jest eksplodowaniem (eksplodujÄ… sÅ‚oneczniki, wybucha chwila, eksploduje zorza, „jeszcze jeden dzieÅ„ życia wypuÅ›ciÅ‚em jak racÄ™”, „Åšwiat siÄ™ speÅ‚ni od razu, w bÅ‚ysku!”).

Tom sponad (1930) należy do jednych z najlepszych w twórczoÅ›ci Przybosia, a takie utwory jak: na koÅ‚ach, wóz, gmachy, spojrzeć, krajobraz, na staÅ‚e weszÅ‚y do kanonu polskiej poezji. Dokonuje siÄ™ w nich przemiana energii technicznej w psychicznÄ…, przeprowadzka z miasta na wieÅ›. Tom w gÅ‚Ä…b las (1932) kontynuuje poezjÄ™ rozlegÅ‚ego krajobrazu, której zwolnione tempo, pÅ‚ynny ruch, zÅ‚agodzony dynamizm, nie przeszkadzajÄ… manifestacjom poczucia mocy. W kolejnych tomach PrzyboÅ› doskonali metaforÄ™, buduje wizjÄ™ podmiotu – kreatora, który opisuje Å›wiat w trakcie stawania siÄ™. Poeta dynamizuje krajobraz, narzuca swojÄ… wolÄ™ i emocje otaczajÄ…cemu Å›wiatu – wykorzystuje tzw. metaforÄ™ kreacyjnÄ…. AktywnÄ… funkcjÄ™ zaczyna peÅ‚nić ukÅ‚ad graficzny. Dominuje naturalny rytm zdania, a wersy pokrywajÄ… siÄ™ z jednostkami skÅ‚adniowymi. AktywnÄ… rolÄ™ peÅ‚ni interpunkcja, a wszystko sÅ‚uży zasadzie „najmniej słów”, ale jak najwiÄ™cej znaczeÅ„ – wieloznaczność. Jego styl jest eliptyczny, pojawiajÄ… siÄ™ w nim miejsca „niedookreÅ›lone”, Å›wiadomie otwarte.

Lata trzydzieste cechuje natomiast „optymistyczny katastrofizm”. Po dojÅ›ciu Hitlera do wÅ‚adzy caÅ‚a Europa oczekuje wybuchu. ZasadniczÄ… tematykÄ… wierszy Przybosia staje siÄ™ kontrast pomiÄ™dzy obecnÄ… statykÄ…, a przyszÅ‚Ä… eksplozjÄ…. TakÄ… figurÄ™ można nazwać „eksplozywnÄ…” (Z Tatr, Chaty, Równanie serca). Ówczesna poezja opisuje przedmioty jako zdarzenia, stany – jako akcjÄ™, materiÄ™ – jako energiÄ™, jakby caÅ‚y Å›wiat byÅ‚ w przededniu wybuchu. Po nadchodzÄ…cej wojnie spodziewa siÄ™ PrzyboÅ› ostatecznego i radosnego rozstrzygniÄ™cia. Tom Równanie sercem (1938) przynosi dalsze potÄ™gowanie akcentów rewolucyjnych, poeta wyczuwa niejako narastajÄ…cÄ… atmosferÄ™ przedwojennego napiÄ™cia (strajki wÅ‚oskie, wojna w Hiszpanii), oczekiwania wybuchu, pożąda wrÄ™cz wyzwolenia energii. W tomie tym możemy wyróżnić cztery główne tematy:

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies