JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Jednak pod podziwem dla zdobyczy techniki czÄ™sto kryje siÄ™ przerażenie nimi, obok apoteozy pracy wystÄ™puje apoteoza mÄ™ki, obok brygadzisty – ofiarnik, poza praktycznÄ… pochwaÅ‚Ä… cywilizacji – peÅ‚na wewnÄ™trznej szarpaniny problematyka metafizyczna. Motywy cierpienia, bólu, mÄ™ki Å‚Ä…czÄ… siÄ™ u Przybosia z wyobrażeniami pochodzÄ…cymi z krÄ™gu religii chrzeÅ›cijaÅ„skiej, zwÅ‚aszcza odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ do mÄ™ki ukrzyżowania Chrystusa.
NastÄ™pne lata przynoszÄ… wiele wierszy wiejskich, co Å›wiadczy o docenieniu wartoÅ›ci wsi i życia na wsi. Kolejny etap twórczoÅ›ci to zwrot Przybosia ku pospolitoÅ›ci, brzydocie i grotesce. SÄ… to wiersze z lat 1927-1928 (O grosz, ziemniaki, jadÅ‚ospis), których część drukowana byÅ‚a w tomie sponad (1930). Karykatura miesza siÄ™ tu z powagÄ…, nastawiona jest na wartoÅ›ci estetyczne, na efekty majÄ…ce na celu zaskoczenie czytelnika. W tomie sponad obok siebie współistniejÄ… trzy różne koncepcje poezji: polisemia („sens poetycki jest wzmocniony, wieloraki”), groteska oraz wieloaspektowość podmiotu (m.in. podmiot istnieje w czasie teraźniejszym, a zarazem przyszÅ‚ym, wystÄ™puje podmiot wspominajÄ…cy, ale zarazem przeżywajÄ…cy „wtedy”). Poeta odchodzi od tematyki nowoczesnej techniki, pracy zbiorowej, jednak nadal pozostaje poetÄ… energii, poetÄ… nadmiaru i rozruchu.
Podstawowym elementem wyobraźni poetyckiej staje siÄ™ koÅ‚o. Jako – zamykajÄ…cy poetÄ™ widnokrÄ…g – tworzy najczÄ™stszÄ… sytuacjÄ™ Przybosiowskiej liryki. Pojawia siÄ™ jako punkt wyjÅ›cia rodzÄ…cego si w tej poezji ruchu. Ruch jest niejako naturalnym stanem poezji. Do najważniejszych jego form należą: toczenie, okrążanie, obracanie, nawijanie (główne pytanie jak zatoczyć poemat na koÅ‚ach?). Schemat koÅ‚a zarysowuje siÄ™ już w samej zasadzie obrazowania. Obok wystÄ™pujÄ…cego powszechnie motywu koÅ‚a odnaleźć możemy również pÅ‚aszczyzny wertykalne, piony – dotyczy to najÅ›ciÅ›lej podmiotowej kwestii poruszanej w poezji, tego co dziaÅ‚a w niej w chwilach najwiÄ™kszego skupienia czy wyÅ‚adowania energii.
Warto w tym okresie zwrócić uwagÄ™ na, jak to okreÅ›liÅ‚ Artur Sandauer, „figurÄ™ eksplozywnÄ…”. Wiersze Przybosia charakteryzuje niecierpliwy, rozsadzajÄ…cy poÅ›piech istnienia, przeÅ›ciganie samego siebie, przeÅ›ciganie czasu – zwiÄ…zane jest to z koncepcjÄ… istnienia eksplozywnego. Eksplozywność wystÄ™puje w dwóch wariantach – potencjalnym i speÅ‚niajÄ…cym siÄ™. Istnienie jest eksplodowaniem (eksplodujÄ… sÅ‚oneczniki, wybucha chwila, eksploduje zorza, „jeszcze jeden dzieÅ„ życia wypuÅ›ciÅ‚em jak racÄ™”, „Åšwiat siÄ™ speÅ‚ni od razu, w bÅ‚ysku!”).Charakterystyka twórczoÅ›ci Juliana Przybosia do 1939
Autor: Jakub RudnickiJednak pod podziwem dla zdobyczy techniki czÄ™sto kryje siÄ™ przerażenie nimi, obok apoteozy pracy wystÄ™puje apoteoza mÄ™ki, obok brygadzisty – ofiarnik, poza praktycznÄ… pochwaÅ‚Ä… cywilizacji – peÅ‚na wewnÄ™trznej szarpaniny problematyka metafizyczna. Motywy cierpienia, bólu, mÄ™ki Å‚Ä…czÄ… siÄ™ u Przybosia z wyobrażeniami pochodzÄ…cymi z krÄ™gu religii chrzeÅ›cijaÅ„skiej, zwÅ‚aszcza odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ do mÄ™ki ukrzyżowania Chrystusa.
NastÄ™pne lata przynoszÄ… wiele wierszy wiejskich, co Å›wiadczy o docenieniu wartoÅ›ci wsi i życia na wsi. Kolejny etap twórczoÅ›ci to zwrot Przybosia ku pospolitoÅ›ci, brzydocie i grotesce. SÄ… to wiersze z lat 1927-1928 (O grosz, ziemniaki, jadÅ‚ospis), których część drukowana byÅ‚a w tomie sponad (1930). Karykatura miesza siÄ™ tu z powagÄ…, nastawiona jest na wartoÅ›ci estetyczne, na efekty majÄ…ce na celu zaskoczenie czytelnika. W tomie sponad obok siebie współistniejÄ… trzy różne koncepcje poezji: polisemia („sens poetycki jest wzmocniony, wieloraki”), groteska oraz wieloaspektowość podmiotu (m.in. podmiot istnieje w czasie teraźniejszym, a zarazem przyszÅ‚ym, wystÄ™puje podmiot wspominajÄ…cy, ale zarazem przeżywajÄ…cy „wtedy”). Poeta odchodzi od tematyki nowoczesnej techniki, pracy zbiorowej, jednak nadal pozostaje poetÄ… energii, poetÄ… nadmiaru i rozruchu.
Podstawowym elementem wyobraźni poetyckiej staje siÄ™ koÅ‚o. Jako – zamykajÄ…cy poetÄ™ widnokrÄ…g – tworzy najczÄ™stszÄ… sytuacjÄ™ Przybosiowskiej liryki. Pojawia siÄ™ jako punkt wyjÅ›cia rodzÄ…cego si w tej poezji ruchu. Ruch jest niejako naturalnym stanem poezji. Do najważniejszych jego form należą: toczenie, okrążanie, obracanie, nawijanie (główne pytanie jak zatoczyć poemat na koÅ‚ach?). Schemat koÅ‚a zarysowuje siÄ™ już w samej zasadzie obrazowania. Obok wystÄ™pujÄ…cego powszechnie motywu koÅ‚a odnaleźć możemy również pÅ‚aszczyzny wertykalne, piony – dotyczy to najÅ›ciÅ›lej podmiotowej kwestii poruszanej w poezji, tego co dziaÅ‚a w niej w chwilach najwiÄ™kszego skupienia czy wyÅ‚adowania energii.
Tom sponad (1930) należy do jednych z najlepszych w twórczoÅ›ci Przybosia, a takie utwory jak: na koÅ‚ach, wóz, gmachy, spojrzeć, krajobraz, na staÅ‚e weszÅ‚y do kanonu polskiej poezji. Dokonuje siÄ™ w nich przemiana energii technicznej w psychicznÄ…, przeprowadzka z miasta na wieÅ›. Tom w gÅ‚Ä…b las (1932) kontynuuje poezjÄ™ rozlegÅ‚ego krajobrazu, której zwolnione tempo, pÅ‚ynny ruch, zÅ‚agodzony dynamizm, nie przeszkadzajÄ… manifestacjom poczucia mocy. W kolejnych tomach PrzyboÅ› doskonali metaforÄ™, buduje wizjÄ™ podmiotu – kreatora, który opisuje Å›wiat w trakcie stawania siÄ™. Poeta dynamizuje krajobraz, narzuca swojÄ… wolÄ™ i emocje otaczajÄ…cemu Å›wiatu – wykorzystuje tzw. metaforÄ™ kreacyjnÄ…. AktywnÄ… funkcjÄ™ zaczyna peÅ‚nić ukÅ‚ad graficzny. Dominuje naturalny rytm zdania, a wersy pokrywajÄ… siÄ™ z jednostkami skÅ‚adniowymi. AktywnÄ… rolÄ™ peÅ‚ni interpunkcja, a wszystko sÅ‚uży zasadzie „najmniej słów”, ale jak najwiÄ™cej znaczeÅ„ – wieloznaczność. Jego styl jest eliptyczny, pojawiajÄ… siÄ™ w nim miejsca „niedookreÅ›lone”, Å›wiadomie otwarte.
Lata trzydzieste cechuje natomiast „optymistyczny katastrofizm”. Po dojÅ›ciu Hitlera do wÅ‚adzy caÅ‚a Europa oczekuje wybuchu. ZasadniczÄ… tematykÄ… wierszy Przybosia staje siÄ™ kontrast pomiÄ™dzy obecnÄ… statykÄ…, a przyszÅ‚Ä… eksplozjÄ…. TakÄ… figurÄ™ można nazwać „eksplozywnÄ…” (Z Tatr, Chaty, Równanie serca). Ówczesna poezja opisuje przedmioty jako zdarzenia, stany – jako akcjÄ™, materiÄ™ – jako energiÄ™, jakby caÅ‚y Å›wiat byÅ‚ w przededniu wybuchu. Po nadchodzÄ…cej wojnie spodziewa siÄ™ PrzyboÅ› ostatecznego i radosnego rozstrzygniÄ™cia. Tom Równanie sercem (1938) przynosi dalsze potÄ™gowanie akcentów rewolucyjnych, poeta wyczuwa niejako narastajÄ…cÄ… atmosferÄ™ przedwojennego napiÄ™cia (strajki wÅ‚oskie, wojna w Hiszpanii), oczekiwania wybuchu, pożąda wrÄ™cz wyzwolenia energii. W tomie tym możemy wyróżnić cztery główne tematy:
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies