JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Cykl podróżniczy to wiersze paryskie. SÄ… wyrazem mierzenia siÄ™ poety z tÄ… europejskÄ… stolicÄ…. Mierzenia siÄ™ na wartoÅ›ci, na kultury, na wzruszenia, na „autentyczność”. Poeta nie dąży do przyswojenia sobie obcej kultury, ale jej przezwyciężenia. Głównym narzÄ…dem, który wykorzystuje poeta jest wzrok. Obserwowane zabytki zaÅ› czÄ™sto przywodzÄ… na myÅ›l rodzinne strony. W utworach powraca motyw pracy poetyckiej zrównanej z pracÄ… fizycznÄ…. W tomie z 1938 roku pojawiajÄ… siÄ™ echa spotkaÅ„ z Zachodem i akcenty spoÅ‚eczne. W jego poezji wzrasta rola obrazu poetyckiego, a wiersz przedstawia pewnÄ… jednolitÄ… wizjÄ™.
FundamentalnÄ… zasadÄ™ poezji Przybosia byÅ‚a zasada rygoru. O swojej twórczoÅ›ci pisaÅ‚: „DążyÅ‚em i dążę do najsurowszej dyscypliny twórczej, do selekcji treÅ›ci wewnÄ™trznej i do najwiÄ™kszej celowoÅ›ci wyrazu; do zawartoÅ›ci takiej, aby nie tylko żadne sÅ‚owo nie byÅ‚o zbÄ™dne, ale żeby jego najdalszy odblask znaczeniowy dziaÅ‚aÅ‚ w Å›cisÅ‚ej zgodzie z odcieniami znaczeÅ„ słów wszystkich, wszystkich zdaÅ„, wszystkich wzruszeÅ„ w poemacie”.
Jedną z cech twórczości Przybosia jest brak zainteresowania historią, przeszłością, co może mieć związek z jego pochodzeniem z ahistorycznej i anonimowej warstwy chłopskiej. Wszystkie jego utwory są zapisem konkretnej, teraźniejszej chwili lub doznania. Przyboś wykazywał zawsze postawę twórczą i aktywną, reprezentował humanizm krytyczny, zaprawiony odrobiną programowo zwalczanego egzystencjalizmu. Znienawidził wiarę katolicką za nadmiar grozy, strachu i udręki, jakim darzyła go w dzieciństwie, ponieważ wierzył zbyt serio i zbyt głęboko jak na swój chłopięcy wiek. W stosunku do kwestii pośmiertnej sławy Przyboś uważał, iż współczesny artysta musi zrezygnować z dążenia do doskonałości i zadowolić się bezustannym rozwojem własnej sztuki. Pisarza tworzy bezustanna praca nad rozwijaniem swojej osobowości i umiejętności pisarskich. W zastosowaniu do zbiorowości poezja oznaczała trwałą akceptację życia, konieczność wyrażania podstawowej prawdy ludzkiej doli oraz jej radosnego, mimo wszystkich przeciwności, sensu.
Na konstrukcjÄ™ wierszy Przybosia skÅ‚ada siÄ™ sytuacja czynnego widza w Å›ciÅ›le podanych okolicznoÅ›ciach czasu (pora dnia, pora roku) i przestrzeni. Widz – przeżywajÄ…cy podmiot utworu – zajmuje wyraźne miejsce wÅ›ród otaczajÄ…cego go Å›rodowiska. Jest zlokalizowany fizycznie (wiadoma jest pozycja organizmu w stosunku do reszty otoczenia) i psychicznie (skÅ‚adniki Å›wiata sÄ… zrelatywizowane wobec podmiotu). W okreÅ›lonej przestrzeni i czasie wystÄ™puje bohater liryczny. Nie jest jednak biernym obserwatorem – caÅ‚y Å›wiat jawi siÄ™ jako zamkniÄ™ty obszar zjawisk zauważonych i przeżytych, zaÅ› każdy skÅ‚adnik tego Å›wiata musi zostać przetworzony na skÅ‚adnik pola fenomenologicznego, pola wewnÄ™trznych doznaÅ„. Pole fenomenologiczne to caÅ‚ość wszechÅ›wiata (wraz z samym podmiotem), tak jak jest ona dana w przeżyciu jednostce, w okreÅ›lonym momencie dziaÅ‚aÅ„. Podstawowe skÅ‚adniki pola to „ja” i „Å›rodowisko”. W poezji Przybosia naczelnÄ… formÄ… kontaktu z przyrodÄ… jest postrzeganie wzrokowe. Åšwiat Przybosia to Å›wiat w staÅ‚ym procesie stawania siÄ™ i sytuowania na nowo. W jego poetyce potwierdzajÄ… siÄ™ zasady „nieokreÅ›lonych treÅ›ci i jednoznacznych faktów”. PrzyboÅ› nazywaÅ‚ siebie poetÄ… przestrzeni.Charakterystyka twórczoÅ›ci Juliana Przybosia do 1939
Autor: Jakub Rudnicki- pre-rewolucyjny i pre-wojenny,naładowane spodziewanym wybuchem,
- cykl podróżniczy,
- poemat cykliczny Ścięcie jaworu,
- zbiór próz poetyckich – Pióro z ognia.
Cykl podróżniczy to wiersze paryskie. SÄ… wyrazem mierzenia siÄ™ poety z tÄ… europejskÄ… stolicÄ…. Mierzenia siÄ™ na wartoÅ›ci, na kultury, na wzruszenia, na „autentyczność”. Poeta nie dąży do przyswojenia sobie obcej kultury, ale jej przezwyciężenia. Głównym narzÄ…dem, który wykorzystuje poeta jest wzrok. Obserwowane zabytki zaÅ› czÄ™sto przywodzÄ… na myÅ›l rodzinne strony. W utworach powraca motyw pracy poetyckiej zrównanej z pracÄ… fizycznÄ…. W tomie z 1938 roku pojawiajÄ… siÄ™ echa spotkaÅ„ z Zachodem i akcenty spoÅ‚eczne. W jego poezji wzrasta rola obrazu poetyckiego, a wiersz przedstawia pewnÄ… jednolitÄ… wizjÄ™.
FundamentalnÄ… zasadÄ™ poezji Przybosia byÅ‚a zasada rygoru. O swojej twórczoÅ›ci pisaÅ‚: „DążyÅ‚em i dążę do najsurowszej dyscypliny twórczej, do selekcji treÅ›ci wewnÄ™trznej i do najwiÄ™kszej celowoÅ›ci wyrazu; do zawartoÅ›ci takiej, aby nie tylko żadne sÅ‚owo nie byÅ‚o zbÄ™dne, ale żeby jego najdalszy odblask znaczeniowy dziaÅ‚aÅ‚ w Å›cisÅ‚ej zgodzie z odcieniami znaczeÅ„ słów wszystkich, wszystkich zdaÅ„, wszystkich wzruszeÅ„ w poemacie”.
Jedną z cech twórczości Przybosia jest brak zainteresowania historią, przeszłością, co może mieć związek z jego pochodzeniem z ahistorycznej i anonimowej warstwy chłopskiej. Wszystkie jego utwory są zapisem konkretnej, teraźniejszej chwili lub doznania. Przyboś wykazywał zawsze postawę twórczą i aktywną, reprezentował humanizm krytyczny, zaprawiony odrobiną programowo zwalczanego egzystencjalizmu. Znienawidził wiarę katolicką za nadmiar grozy, strachu i udręki, jakim darzyła go w dzieciństwie, ponieważ wierzył zbyt serio i zbyt głęboko jak na swój chłopięcy wiek. W stosunku do kwestii pośmiertnej sławy Przyboś uważał, iż współczesny artysta musi zrezygnować z dążenia do doskonałości i zadowolić się bezustannym rozwojem własnej sztuki. Pisarza tworzy bezustanna praca nad rozwijaniem swojej osobowości i umiejętności pisarskich. W zastosowaniu do zbiorowości poezja oznaczała trwałą akceptację życia, konieczność wyrażania podstawowej prawdy ludzkiej doli oraz jej radosnego, mimo wszystkich przeciwności, sensu.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies