Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939 - strona 3
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939

Autor: Jakub Rudnicki

  • pre-rewolucyjny i pre-wojenny,naÅ‚adowane spodziewanym wybuchem,

  • cykl podróżniczy,

  • poemat cykliczny ÅšciÄ™cie jaworu,

  • zbiór próz poetyckich – Pióro z ognia.


Cykl podróżniczy to wiersze paryskie. SÄ… wyrazem mierzenia siÄ™ poety z tÄ… europejskÄ… stolicÄ…. Mierzenia siÄ™ na wartoÅ›ci, na kultury, na wzruszenia, na „autentyczność”. Poeta nie dąży do przyswojenia sobie obcej kultury, ale jej przezwyciężenia. Głównym narzÄ…dem, który wykorzystuje poeta jest wzrok. Obserwowane zabytki zaÅ› czÄ™sto przywodzÄ… na myÅ›l rodzinne strony. W utworach powraca motyw pracy poetyckiej zrównanej z pracÄ… fizycznÄ…. W tomie z 1938 roku pojawiajÄ… siÄ™ echa spotkaÅ„ z Zachodem i akcenty spoÅ‚eczne. W jego poezji wzrasta rola obrazu poetyckiego, a wiersz przedstawia pewnÄ… jednolitÄ… wizjÄ™.

FundamentalnÄ… zasadÄ™ poezji Przybosia byÅ‚a zasada rygoru. O swojej twórczoÅ›ci pisaÅ‚: „DążyÅ‚em i dążę do najsurowszej dyscypliny twórczej, do selekcji treÅ›ci wewnÄ™trznej i do najwiÄ™kszej celowoÅ›ci wyrazu; do zawartoÅ›ci takiej, aby nie tylko żadne sÅ‚owo nie byÅ‚o zbÄ™dne, ale żeby jego najdalszy odblask znaczeniowy dziaÅ‚aÅ‚ w Å›cisÅ‚ej zgodzie z odcieniami znaczeÅ„ słów wszystkich, wszystkich zdaÅ„, wszystkich wzruszeÅ„ w poemacie”.

Jedną z cech twórczości Przybosia jest brak zainteresowania historią, przeszłością, co może mieć związek z jego pochodzeniem z ahistorycznej i anonimowej warstwy chłopskiej. Wszystkie jego utwory są zapisem konkretnej, teraźniejszej chwili lub doznania. Przyboś wykazywał zawsze postawę twórczą i aktywną, reprezentował humanizm krytyczny, zaprawiony odrobiną programowo zwalczanego egzystencjalizmu. Znienawidził wiarę katolicką za nadmiar grozy, strachu i udręki, jakim darzyła go w dzieciństwie, ponieważ wierzył zbyt serio i zbyt głęboko jak na swój chłopięcy wiek. W stosunku do kwestii pośmiertnej sławy Przyboś uważał, iż współczesny artysta musi zrezygnować z dążenia do doskonałości i zadowolić się bezustannym rozwojem własnej sztuki. Pisarza tworzy bezustanna praca nad rozwijaniem swojej osobowości i umiejętności pisarskich. W zastosowaniu do zbiorowości poezja oznaczała trwałą akceptację życia, konieczność wyrażania podstawowej prawdy ludzkiej doli oraz jej radosnego, mimo wszystkich przeciwności, sensu.
Na konstrukcjÄ™ wierszy Przybosia skÅ‚ada siÄ™ sytuacja czynnego widza w Å›ciÅ›le podanych okolicznoÅ›ciach czasu (pora dnia, pora roku) i przestrzeni. Widz – przeżywajÄ…cy podmiot utworu – zajmuje wyraźne miejsce wÅ›ród otaczajÄ…cego go Å›rodowiska. Jest zlokalizowany fizycznie (wiadoma jest pozycja organizmu w stosunku do reszty otoczenia) i psychicznie (skÅ‚adniki Å›wiata sÄ… zrelatywizowane wobec podmiotu). W okreÅ›lonej przestrzeni i czasie wystÄ™puje bohater liryczny. Nie jest jednak biernym obserwatorem – caÅ‚y Å›wiat jawi siÄ™ jako zamkniÄ™ty obszar zjawisk zauważonych i przeżytych, zaÅ› każdy skÅ‚adnik tego Å›wiata musi zostać przetworzony na skÅ‚adnik pola fenomenologicznego, pola wewnÄ™trznych doznaÅ„. Pole fenomenologiczne to caÅ‚ość wszechÅ›wiata (wraz z samym podmiotem), tak jak jest ona dana w przeżyciu jednostce, w okreÅ›lonym momencie dziaÅ‚aÅ„. Podstawowe skÅ‚adniki pola to „ja” i „Å›rodowisko”. W poezji Przybosia naczelnÄ… formÄ… kontaktu z przyrodÄ… jest postrzeganie wzrokowe. Åšwiat Przybosia to Å›wiat w staÅ‚ym procesie stawania siÄ™ i sytuowania na nowo. W jego poetyce potwierdzajÄ… siÄ™ zasady „nieokreÅ›lonych treÅ›ci i jednoznacznych faktów”. PrzyboÅ› nazywaÅ‚ siebie poetÄ… przestrzeni.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies