Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Powstanie i rozwój „Żagarów”

Autor: Jakub Rudnicki

Ze względu na polityczne rozbieżności (żagarystom zarzucano komunizm) w maju 1932 roku żagaryści opuszczają „Słowo” - wychodzi pierwszy numer „Pionów” przy „Kurierze Wileńskim” (red. Kazimierz Okulicz). W „Pionach” członkowie redakcji podjęli próbę „skonstruowania logicznej całości programu społecznego we wszystkich jego przejawach”. Zjawiska artystyczne oceniali z perspektywy zasad społecznego podziału pracy i ekonomiki funkcjonowania całego społeczeństwa. Po pięciu numerach (od maja do grudnia 1932 roku) redaktorzy usamodzielniają się i wraz z grupą „Smuga” wydają niezależne pismo o pierwotnym tytule od listopada 1933 do marca 1934 roku (4 numery, dwa ostatnie podwójne). Rezygnacja z wydawania pisma nie oznacza kresu wspólnej działalności poetów. Słabnące więzy grupowe zostają zastąpione przez powiązania w ramach większej formacji zwanej Drugą Awangardą. O przejściu Żagarów do historii zadecydowały przede wszystkim późniejsze wiersze katastroficzne Miłosza, Zagórskiego i Rymkiewicza.

Druga Awangarda – nazwa zbiorcza grup i kierunków poetyckich, które w drugiej połowie okresu międzywojennego kształtowały się w nawiązaniu – częściowo akceptującym, a częściowo polemicznym – do doświadczeń awangardy krakowskiej; najbardziej znaczące w tym okresie zjawiska to twórczość Czechowicza oraz dokonania wileńskiej grupy Żagary. Druga awangarda odrzucała racjonalistyczny światopogląd swoich poprzedników, ich zaufanie do nowoczesnej cywilizacji technicznej; kwestionowała idee rygoru konstrukcyjnego i pośredniości w poezji, w poezji główny akcent został przesunięty na wyobraźnię. Opowiadała się za liryką wizjonerską, wprowadziła wątki katastroficzne, nawiązywała do tradycji romantycznych (zwłaszcza późnego Słowackiego). Ich doświadczenia stanowiły istotny punkt odniesienia poetów lat okupacji (K. Baczyński, T. Gajcy).

Poetyckie tomy żagarystów:
  • „Poemat o czasie zastygłym” Cz. Miłosz, 1933

  • „Antologia poezji społecznej” Cz. Miłosz i Z. Folejewski, 1933

  • „Po omacku” T. Bujnicki, 1933

  • „Ostrze mostu” J. Zagórski, 1933

  • „Wczoraj powrót” J. Putrament, 1935

  • „Tropiciel” A. Rymkiewicz, 1935

  • „Trzy zimy” Cz. Miłosz 1936

  • „W połowie drogi” T. Bujnicki, 1937

  • „Wyprawy” J. Zagórski, 1937

  • „Droga leśna” J. Putrament, 1938

  • „Potoki” A. Rymkiewicz, 1938





strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La pr�cieuse - analiza i interpretacja
La pr�cieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Żagarów”
Ideowe podłoże „Żagarów”
Powstanie i rozwój „Żagarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies