JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
W wierszach wilnian możemy wyróżnić trzy częściowo współistniejÄ…ce figury poetyckiego myÅ›lenia o historii: Maszyna Dziejowa, PrzebÅ‚ysk Losu i mowÄ™ „wizyjno-epickÄ…” zakorzenionÄ… w tradycji romantycznego wizjonerstwa.
Maszyna Dziejowa łączy się z wizyjnym aspektem historyzmu, ekscytującym dramatem rewolucyjnych myśli, rozgrywanym wśród zrewoltowanych gromad i wielkich skal czasu. Główny motyw myślowy to wizja ruchu historii, która uderza gromem rewolucji, ale też jest olbrzymim mrowiskiem ludzkich prac. Fascynacja wielką skalą historycznego działania wyzwala stany, w których wszystko i na wszystkich poziomach ulega totalnej metamorfozie. Jest wyzwaniem zarówno moralnym, jak i wyzwaniem dla poetyckiej wyobraźni. Z cyklicznej mechaniki dziejów wynikały tendencje do mityzowania. Z czasem rozczarowanie do wielkoskalowego historyzmu powoduje skupienie na przedmiocie, szczególe, zaś sens staje się nierozdzielny z obrazem, historiozoficzna postawa zostaje zamieniona przez etyczną. Przebłysk Losu zawiera w sobie esencję epickości, jest nim codzienny, zwyczajny epizod, drobiazg, przez który przemawia Historia, Prawo albo Rytm Życia. Epickość przybierała postać dziennikarsko-sprawozdawczą.
Å»agaryÅ›ci pragnÄ… skonstruować takie „ja”, które Å‚Ä…czyÅ‚oby atrybuty intelektualnego autorytetu z atrybutami poszerzonej wrażliwoÅ›ci moralno-emocjonalnej. Ujawnia siÄ™ tu mesjanistyczny mit wodza dusz. SzansÄ… zrozumienia historii jest Iluminacja. Figura wizyjno-epicka dziaÅ‚a na czytelnym tle sÅ‚owa objawionego, sÅ‚owa natchnionego przywódcy.
W drugiej poÅ‚owie lat trzydziestych postulaty ratowania wartoÅ›ci kultury zagrożonych faszyzacjÄ… i wojnÄ… miaÅ‚y charakter elitarystyczny. Elita zamiast narzucać masom swÄ… kulturÄ™, ulegÅ‚a ich wpÅ‚ywowi. Awangardowa zadziorność (formalne wynalazki – wyraz epigoÅ„stwa) ustÄ™powaÅ‚a miejsca solidarnoÅ›ci intelektualistów w oporze wobec zjawisk spoÅ‚eczno-politycznych grożących upadkiem kultury i barbaryzacjÄ…. GÅ‚oszono postulaty humanizacji życia. NiechÄ™tnie używano sÅ‚owa w funkcji perswazyjnej i apelatywnej. Poezja zdobywaÅ‚a dystans wobec aktualnych ideologii. MiÅ‚osz pisaÅ‚, iż jego wiersze „za sprawÄ… dajmoniona byÅ‚y mÄ…drzejsze od niego i mimo lodu klasycyzujÄ…cej formy wyrażaÅ‚y zdumiewajÄ…cÄ… gwaÅ‚towność”. W artykule KÅ‚amstwo dzisiejszej poezji („Orka na ugorze” 1938) oskarża on zarówno „poezjÄ™ czystÄ…”, jak i „szkoÅ‚Ä™ formalnÄ…”. MiÅ‚osz krytykowaÅ‚ rodzimÄ… awangardÄ™ za jej prowincjonalizm i doktrynerskie roztrzÄ…sanie wÅ‚asnych zaÅ‚ożeÅ„.
Wspólnymi tendencjami wiÄ™kszoÅ›ci poetów drugiej awangardy pod koniec lat trzydziestych byÅ‚o:Poetyka „Å»agarów”
Autor: Jakub RudnickiW wierszach wilnian możemy wyróżnić trzy częściowo współistniejÄ…ce figury poetyckiego myÅ›lenia o historii: Maszyna Dziejowa, PrzebÅ‚ysk Losu i mowÄ™ „wizyjno-epickÄ…” zakorzenionÄ… w tradycji romantycznego wizjonerstwa.
Maszyna Dziejowa łączy się z wizyjnym aspektem historyzmu, ekscytującym dramatem rewolucyjnych myśli, rozgrywanym wśród zrewoltowanych gromad i wielkich skal czasu. Główny motyw myślowy to wizja ruchu historii, która uderza gromem rewolucji, ale też jest olbrzymim mrowiskiem ludzkich prac. Fascynacja wielką skalą historycznego działania wyzwala stany, w których wszystko i na wszystkich poziomach ulega totalnej metamorfozie. Jest wyzwaniem zarówno moralnym, jak i wyzwaniem dla poetyckiej wyobraźni. Z cyklicznej mechaniki dziejów wynikały tendencje do mityzowania. Z czasem rozczarowanie do wielkoskalowego historyzmu powoduje skupienie na przedmiocie, szczególe, zaś sens staje się nierozdzielny z obrazem, historiozoficzna postawa zostaje zamieniona przez etyczną. Przebłysk Losu zawiera w sobie esencję epickości, jest nim codzienny, zwyczajny epizod, drobiazg, przez który przemawia Historia, Prawo albo Rytm Życia. Epickość przybierała postać dziennikarsko-sprawozdawczą.
Å»agaryÅ›ci pragnÄ… skonstruować takie „ja”, które Å‚Ä…czyÅ‚oby atrybuty intelektualnego autorytetu z atrybutami poszerzonej wrażliwoÅ›ci moralno-emocjonalnej. Ujawnia siÄ™ tu mesjanistyczny mit wodza dusz. SzansÄ… zrozumienia historii jest Iluminacja. Figura wizyjno-epicka dziaÅ‚a na czytelnym tle sÅ‚owa objawionego, sÅ‚owa natchnionego przywódcy.
W drugiej poÅ‚owie lat trzydziestych postulaty ratowania wartoÅ›ci kultury zagrożonych faszyzacjÄ… i wojnÄ… miaÅ‚y charakter elitarystyczny. Elita zamiast narzucać masom swÄ… kulturÄ™, ulegÅ‚a ich wpÅ‚ywowi. Awangardowa zadziorność (formalne wynalazki – wyraz epigoÅ„stwa) ustÄ™powaÅ‚a miejsca solidarnoÅ›ci intelektualistów w oporze wobec zjawisk spoÅ‚eczno-politycznych grożących upadkiem kultury i barbaryzacjÄ…. GÅ‚oszono postulaty humanizacji życia. NiechÄ™tnie używano sÅ‚owa w funkcji perswazyjnej i apelatywnej. Poezja zdobywaÅ‚a dystans wobec aktualnych ideologii. MiÅ‚osz pisaÅ‚, iż jego wiersze „za sprawÄ… dajmoniona byÅ‚y mÄ…drzejsze od niego i mimo lodu klasycyzujÄ…cej formy wyrażaÅ‚y zdumiewajÄ…cÄ… gwaÅ‚towność”. W artykule KÅ‚amstwo dzisiejszej poezji („Orka na ugorze” 1938) oskarża on zarówno „poezjÄ™ czystÄ…”, jak i „szkoÅ‚Ä™ formalnÄ…”. MiÅ‚osz krytykowaÅ‚ rodzimÄ… awangardÄ™ za jej prowincjonalizm i doktrynerskie roztrzÄ…sanie wÅ‚asnych zaÅ‚ożeÅ„.
- wyksztaÅ‚cenie postawy „metafizycznego indywidualizmu” pod naciskiem sprzecznych postulatów ideowych,
- swoiste „ssanie pustki” po zaÅ‚amaniu siÄ™ humanistycznej dobrej wiary,
spirytualizm, - metafizyczne zabarwienie moralizmu,
- skÅ‚onność ujmowania ideologii totalitarnych jako „bÅ‚Ä™du”, faÅ‚szywej Å›wiadomoÅ›ci.
W nowej formule poetyckiego przedstawienia dominowała dłuższa forma liryczna, hybrydyczna gatunkowo, często z partiami dyskursywnymi, niekiedy przywołująca na myśl dramat poetycki. Kategoriami organizującymi świat przedstawiony były mit, mitologizacja, kosmogonia, poemat-baśń, wizja, opowieść. Formą była parabola poetycka, której temat i akcja stanowiły jedynie pretekst, warstwę symboliczną dla wpisanych w nią sensów należących do innego porządku znaczeniowego. Poeci drugiej awangardy posługiwali się metaforą oszczędnie. W cenie u wielu poetów znalazło się porównanie. Kompozycja zyskała luźny charakter. Powrócono do budowania tekstu poetyckiego za pośrednictwem figur i struktur o charakterze symbolu. Konieczny był powrót do monologu lirycznego, fabularności, choćby pełnej przeskoków i powikłań, do dyskursu.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies