JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne
Arkadia Czechowicza
Dwoistość widzenia świata stanowi integralną właściwość poezji Czechowicza. W sielance będzie szukał próby ocalenia (Na wsi, wiersze o Wilnie, Lublinie, Zamościu). Dominuje w tych utworach zafascynowanie spokojem, sennością i łagodnością. Realizacja arkadyjskiego mitu zawiera się w wierszach o prowincji, o sennych i spokojnych miasteczkach. Praktycznie nie występują tu elementy niepokoju. Mitologię sielanki tworzy przede wszystkim pejzaż. Ze światem sielanki łączy się występujący często motyw matki (nazywanej matusią) Otrzymuje ona całkowitą nobilitację, ratuje przed śmiercią, przed zagładą, jest szczęśliwą przystanią. W wierszach sielankowych występuje także nuta kołysanki.
Jednak w wierszach Czechowicza często sielanka przechodzi w tragedię. Dualizm poezji Czechowicza widoczny jest nawet w najmniejszych zespołach obrazowych, ma ogólniejsza motywację. Podmiot liryczny żyje nieustanną tęsknotą i ucieczką, oczekuje zagłady i pragnie ocalenia.
Mitotwórstwo Czechowicza
Występują u Czechowicza trzy wyraźne mity: arkadyjski, śmierci i katastrofy. Wyrażają plan jego świata wyobraźni. Możemy zauważyć skłonność do wyolbrzymiania świata, aż do tworzenia makrokosmosu. Świadczy o tym występowanie słów podstawowych: ziemi, nazw żywiołów. Elementami mitologizacji było tworzenie kosmosu i heroizacja bohatera lirycznego. Poeta często też nawiązuje do mitologii starożytnej (Iliada tętni).
Magia u Czechowicza
IstotÄ… magii jest sÅ‚owo, zaklÄ™cie. JeÅ›li poezja Czechowicza jest powrotem do postaci mitu, to sÅ‚owo także powraca do pierwotnej rangi. Utożsamia siÄ™ z rzeczÄ…, dziaÅ‚aniem. Odżywa formuÅ‚a iż, „na poczÄ…tku byÅ‚o sÅ‚owo”. Obdarzone jest ono cudownÄ… mocÄ…, ma wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci stwarzajÄ…ce, rzeczywistość jest mu posÅ‚uszna. Poezja Czechowicza przeksztaÅ‚ca siÄ™ w jÄ™zyk magiczny, na terenie liryki obowiÄ…zujÄ… magiczne systemy i sposoby postÄ™powania. Poeta wprowadza sÅ‚owa znaczÄ…ce, o rozlegÅ‚ych możliwoÅ›ciach skojarzeniowych. SÅ‚owo magiczne ma dar przemieniania rzeczywistoÅ›ci. DziÄ™ki jego użyciu poeta Czechowicz staje siÄ™ wróżem i prorokiem, a jego wiersze kasandrycznym gÅ‚osem współczesnoÅ›ci. Wraz z nasileniem siÄ™ nurtu katastroficznego potÄ™guje siÄ™ tonacja profetyczna. Przepowiednie jednak zamiast rozÅ›wietlić tajemnicÄ™ i zagadkÄ™ przyszÅ‚oÅ›ci, daje rozwiÄ…zania, które tÄ™ tajemnicÄ™ spiÄ™trzajÄ….
MuzycznośćCharakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Autor: Jakub RudnickiArkadia Czechowicza
Dwoistość widzenia świata stanowi integralną właściwość poezji Czechowicza. W sielance będzie szukał próby ocalenia (Na wsi, wiersze o Wilnie, Lublinie, Zamościu). Dominuje w tych utworach zafascynowanie spokojem, sennością i łagodnością. Realizacja arkadyjskiego mitu zawiera się w wierszach o prowincji, o sennych i spokojnych miasteczkach. Praktycznie nie występują tu elementy niepokoju. Mitologię sielanki tworzy przede wszystkim pejzaż. Ze światem sielanki łączy się występujący często motyw matki (nazywanej matusią) Otrzymuje ona całkowitą nobilitację, ratuje przed śmiercią, przed zagładą, jest szczęśliwą przystanią. W wierszach sielankowych występuje także nuta kołysanki.
Jednak w wierszach Czechowicza często sielanka przechodzi w tragedię. Dualizm poezji Czechowicza widoczny jest nawet w najmniejszych zespołach obrazowych, ma ogólniejsza motywację. Podmiot liryczny żyje nieustanną tęsknotą i ucieczką, oczekuje zagłady i pragnie ocalenia.
Mitotwórstwo Czechowicza
Występują u Czechowicza trzy wyraźne mity: arkadyjski, śmierci i katastrofy. Wyrażają plan jego świata wyobraźni. Możemy zauważyć skłonność do wyolbrzymiania świata, aż do tworzenia makrokosmosu. Świadczy o tym występowanie słów podstawowych: ziemi, nazw żywiołów. Elementami mitologizacji było tworzenie kosmosu i heroizacja bohatera lirycznego. Poeta często też nawiązuje do mitologii starożytnej (Iliada tętni).
Magia u Czechowicza
IstotÄ… magii jest sÅ‚owo, zaklÄ™cie. JeÅ›li poezja Czechowicza jest powrotem do postaci mitu, to sÅ‚owo także powraca do pierwotnej rangi. Utożsamia siÄ™ z rzeczÄ…, dziaÅ‚aniem. Odżywa formuÅ‚a iż, „na poczÄ…tku byÅ‚o sÅ‚owo”. Obdarzone jest ono cudownÄ… mocÄ…, ma wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci stwarzajÄ…ce, rzeczywistość jest mu posÅ‚uszna. Poezja Czechowicza przeksztaÅ‚ca siÄ™ w jÄ™zyk magiczny, na terenie liryki obowiÄ…zujÄ… magiczne systemy i sposoby postÄ™powania. Poeta wprowadza sÅ‚owa znaczÄ…ce, o rozlegÅ‚ych możliwoÅ›ciach skojarzeniowych. SÅ‚owo magiczne ma dar przemieniania rzeczywistoÅ›ci. DziÄ™ki jego użyciu poeta Czechowicz staje siÄ™ wróżem i prorokiem, a jego wiersze kasandrycznym gÅ‚osem współczesnoÅ›ci. Wraz z nasileniem siÄ™ nurtu katastroficznego potÄ™guje siÄ™ tonacja profetyczna. Przepowiednie jednak zamiast rozÅ›wietlić tajemnicÄ™ i zagadkÄ™ przyszÅ‚oÅ›ci, daje rozwiÄ…zania, które tÄ™ tajemnicÄ™ spiÄ™trzajÄ….
GłównÄ… cechÄ… poezji Czechowicza jest jej muzyczność. RóżniÅ‚a go ona od innych poetów awangardowych. ŹródÅ‚a „nieÅ›piewnej muzycznoÅ›ci” Czechowicza doszukuje siÄ™ Kazimierz Wyka nie w warstwie fonicznej, ale gÅ‚Ä™biej, w warstwie znaczÄ…cych obrazów, które nachodzÄ… na siebie, Å‚Ä…czÄ… siÄ™ echami i jeszcze trwajÄ…, chociaż dźwiÄ™czy już nastÄ™pny obraz”. „Muzyczność jasna” w poezji Czechowicza oznaczaÅ‚a harmoniÄ™, spokój, pÅ‚ynność. W stale zagrożonym Å›wiecie poetyckim muzyka miaÅ‚a wartość ocalajÄ…cÄ…, peÅ‚ni rolÄ™ zaklÄ™cia magicznego. „Muzyczność jasna” wiÄ…zaÅ‚a siÄ™ z jasnÄ… instrumentacjÄ… gÅ‚oskowÄ… – powtarzalnoÅ›ciÄ… „a”, „o”, „l”, czyli otwartych samogÅ‚osek i miÄ™kkich, pÅ‚ynnych spółgÅ‚osek. Obok niej możemy wyznaczyć „muzyczność ciemnÄ…”, której przejawem byÅ‚o posÅ‚ugiwanie siÄ™ ciemnym typem instrumentacji gÅ‚oskowej, nagromadzeniem gÅ‚oski „r”, co miaÅ‚o potÄ™gować lÄ™k, strach i katastrofizm. Muzyczność przenikaÅ‚a wszelkie elementy obrazowe wiersza, promieniowaÅ‚a na caÅ‚e otoczenie sÅ‚owne. Do elementów muzycznoÅ›ci należaÅ‚y: zaÅ›piewy, inwokacje, Å›piewne rytmizowania, urwanie nuty w półdźwiÄ™ku, zmiana tempa, przerzucanie miar, wyrafinowana gra wiersza wolnego i regularnego, daleka powtarzalność brzmieÅ„ pokrewnych. Muzyka nie jest tworzywem jego wierszy, raczej akompaniamentem. Najprostszy element muzycznoÅ›ci to sÅ‚ownictwo z dziedziny muzycznej. Muzyczność wyraża w sposób symboliczny naturÄ™ Å›wiata, okreÅ›lonÄ… poprzez brzmienie jego jakoÅ›ci. Czechowicz sÅ‚owa przez siebie wybrane podporzÄ…dkowywaÅ‚ melodii i rytmowi wewnÄ™trznemu, dlatego można nazwać jego utwory muzykÄ… słów. Zanotowane myÅ›li czy impulsy braÅ‚ na warsztat. MyÅ›l rozwijaÅ‚ skojarzeniowo. OdrzucaÅ‚ wszystko co mu nie pasowaÅ‚o i nie naginaÅ‚o siÄ™ do ksztaÅ‚tu konstrukcji, jaki zamierzyÅ‚. PomagaÅ‚a mu w tym wyobraźnia plastyczna i zdolność wydobywania ze słów dźwiÄ™ku poetyckiego, który wiÄ…zaÅ‚ metafory i przenoÅ›nie.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies