Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza

Autor: Jakub Rudnicki

Arkadia Czechowicza

Dwoistość widzenia świata stanowi integralną właściwość poezji Czechowicza. W sielance będzie szukał próby ocalenia (Na wsi, wiersze o Wilnie, Lublinie, Zamościu). Dominuje w tych utworach zafascynowanie spokojem, sennością i łagodnością. Realizacja arkadyjskiego mitu zawiera się w wierszach o prowincji, o sennych i spokojnych miasteczkach. Praktycznie nie występują tu elementy niepokoju. Mitologię sielanki tworzy przede wszystkim pejzaż. Ze światem sielanki łączy się występujący często motyw matki (nazywanej matusią) Otrzymuje ona całkowitą nobilitację, ratuje przed śmiercią, przed zagładą, jest szczęśliwą przystanią. W wierszach sielankowych występuje także nuta kołysanki.

Jednak w wierszach Czechowicza często sielanka przechodzi w tragedię. Dualizm poezji Czechowicza widoczny jest nawet w najmniejszych zespołach obrazowych, ma ogólniejsza motywację. Podmiot liryczny żyje nieustanną tęsknotą i ucieczką, oczekuje zagłady i pragnie ocalenia.

Mitotwórstwo Czechowicza

Występują u Czechowicza trzy wyraźne mity: arkadyjski, śmierci i katastrofy. Wyrażają plan jego świata wyobraźni. Możemy zauważyć skłonność do wyolbrzymiania świata, aż do tworzenia makrokosmosu. Świadczy o tym występowanie słów podstawowych: ziemi, nazw żywiołów. Elementami mitologizacji było tworzenie kosmosu i heroizacja bohatera lirycznego. Poeta często też nawiązuje do mitologii starożytnej (Iliada tętni).

Magia u Czechowicza

IstotÄ… magii jest sÅ‚owo, zaklÄ™cie. JeÅ›li poezja Czechowicza jest powrotem do postaci mitu, to sÅ‚owo także powraca do pierwotnej rangi. Utożsamia siÄ™ z rzeczÄ…, dziaÅ‚aniem. Odżywa formuÅ‚a iż, „na poczÄ…tku byÅ‚o sÅ‚owo”. Obdarzone jest ono cudownÄ… mocÄ…, ma wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci stwarzajÄ…ce, rzeczywistość jest mu posÅ‚uszna. Poezja Czechowicza przeksztaÅ‚ca siÄ™ w jÄ™zyk magiczny, na terenie liryki obowiÄ…zujÄ… magiczne systemy i sposoby postÄ™powania. Poeta wprowadza sÅ‚owa znaczÄ…ce, o rozlegÅ‚ych możliwoÅ›ciach skojarzeniowych. SÅ‚owo magiczne ma dar przemieniania rzeczywistoÅ›ci. DziÄ™ki jego użyciu poeta Czechowicz staje siÄ™ wróżem i prorokiem, a jego wiersze kasandrycznym gÅ‚osem współczesnoÅ›ci. Wraz z nasileniem siÄ™ nurtu katastroficznego potÄ™guje siÄ™ tonacja profetyczna. Przepowiednie jednak zamiast rozÅ›wietlić tajemnicÄ™ i zagadkÄ™ przyszÅ‚oÅ›ci, daje rozwiÄ…zania, które tÄ™ tajemnicÄ™ spiÄ™trzajÄ….
Muzyczność

GłównÄ… cechÄ… poezji Czechowicza jest jej muzyczność. RóżniÅ‚a go ona od innych poetów awangardowych. ŹródÅ‚a „nieÅ›piewnej muzycznoÅ›ci” Czechowicza doszukuje siÄ™ Kazimierz Wyka nie w warstwie fonicznej, ale gÅ‚Ä™biej, w warstwie znaczÄ…cych obrazów, które nachodzÄ… na siebie, Å‚Ä…czÄ… siÄ™ echami i jeszcze trwajÄ…, chociaż dźwiÄ™czy już nastÄ™pny obraz”. „Muzyczność jasna” w poezji Czechowicza oznaczaÅ‚a harmoniÄ™, spokój, pÅ‚ynność. W stale zagrożonym Å›wiecie poetyckim muzyka miaÅ‚a wartość ocalajÄ…cÄ…, peÅ‚ni rolÄ™ zaklÄ™cia magicznego. „Muzyczność jasna” wiÄ…zaÅ‚a siÄ™ z jasnÄ… instrumentacjÄ… gÅ‚oskowÄ… – powtarzalnoÅ›ciÄ… „a”, „o”, „l”, czyli otwartych samogÅ‚osek i miÄ™kkich, pÅ‚ynnych spółgÅ‚osek. Obok niej możemy wyznaczyć „muzyczność ciemnÄ…”, której przejawem byÅ‚o posÅ‚ugiwanie siÄ™ ciemnym typem instrumentacji gÅ‚oskowej, nagromadzeniem gÅ‚oski „r”, co miaÅ‚o potÄ™gować lÄ™k, strach i katastrofizm. Muzyczność przenikaÅ‚a wszelkie elementy obrazowe wiersza, promieniowaÅ‚a na caÅ‚e otoczenie sÅ‚owne. Do elementów muzycznoÅ›ci należaÅ‚y: zaÅ›piewy, inwokacje, Å›piewne rytmizowania, urwanie nuty w półdźwiÄ™ku, zmiana tempa, przerzucanie miar, wyrafinowana gra wiersza wolnego i regularnego, daleka powtarzalność brzmieÅ„ pokrewnych. Muzyka nie jest tworzywem jego wierszy, raczej akompaniamentem. Najprostszy element muzycznoÅ›ci to sÅ‚ownictwo z dziedziny muzycznej. Muzyczność wyraża w sposób symboliczny naturÄ™ Å›wiata, okreÅ›lonÄ… poprzez brzmienie jego jakoÅ›ci. Czechowicz sÅ‚owa przez siebie wybrane podporzÄ…dkowywaÅ‚ melodii i rytmowi wewnÄ™trznemu, dlatego można nazwać jego utwory muzykÄ… słów. Zanotowane myÅ›li czy impulsy braÅ‚ na warsztat. MyÅ›l rozwijaÅ‚ skojarzeniowo. OdrzucaÅ‚ wszystko co mu nie pasowaÅ‚o i nie naginaÅ‚o siÄ™ do ksztaÅ‚tu konstrukcji, jaki zamierzyÅ‚. PomagaÅ‚a mu w tym wyobraźnia plastyczna i zdolność wydobywania ze słów dźwiÄ™ku poetyckiego, który wiÄ…zaÅ‚ metafory i przenoÅ›nie.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies