Żal - analiza i interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Żal - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„Å»al” jest wizjÄ… wojny rozumianej jako koniec czÅ‚owieka, cywilizacji, koniec Å›wiata. SÅ‚owa o zniżaniu siÄ™ „wieczoru Å›wiata tego” sÄ… najlepszym dowodem na to katastroficzne przesÅ‚anie. Wzmianka o unoszÄ…cym siÄ™ wszÄ™dzie zapachu krwi („nozdrza wietrzÄ… czerwony udój”), towarzyszÄ…cym spotkaniu nieznajomych („zapytamy siÄ™ wzajem ktoÅ› zacz”) jest odniesieniem do marszu przywiezionych do obozu, którzy szli miarowym tempem do „Å‚aźni”, w miÄ™dzyczasie przedstawiajÄ…c siÄ™ spotykanym po drodze ludziom. WizjÄ™ takiego wstrzÄ…sajÄ…cego ze wzglÄ™du na cel wÄ™drówki chodu doskonale znamy z lektury autobiograficznego opowiadania Tadeusza Borowskiego „Ludzie, którzy szli”. Opisanie scen holocaustu, obozów koncentracyjnych czy dymu unoszÄ…cego siÄ™ z krematoriów na wiele lat przed wybuchem wojny jest niezaprzeczalnym dowodem na wizjonerstwo Czechowicza:
„JeÅ›li Józefa Czechowicza uważa siÄ™ za poetÄ™ miÄ™dzywojennego katastrofizmu, tak charakterystycznego dla poezji lat 30., to wiersz Å»al z jego ostatniego tomu nuta czÅ‚owiecza jest tego katastrofizmu szczególnym Å›wiadectwem. Utrwalone w nim obrazy można bowiem rozumieć w sposób konkretny: nie jako ogólne i niejasne wyobrażenie jakiejÅ› katastrofy (tak czÄ™sto dziaÅ‚o siÄ™ w twórczoÅ›ci Drugiej Awangardy), lecz jako wizjonersko wyrażone przeczucie wojny – mrocznÄ… intuicjÄ™, która miaÅ‚a siÄ™ wkrótce speÅ‚nić. SpeÅ‚niÅ‚o siÄ™ także niebawem zapisane w wierszu przeczucie wÅ‚asnej Å›mierci i jej konkretnych okolicznoÅ›ci. Józef Czechowicz zginÄ…Å‚ w zakÅ‚adzie fryzjerskim podczas bombardowania Lublina we wrzeÅ›niu 1939 roku” (T. Wójcik, „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, Warszawa 2000, s. 96).
Podmiot liryczny ujawnia siÄ™ bezpoÅ›rednio dopiero w piÄ…tek zwrotce przez czterokrotne wprowadzenie zaimka „ja” i użycie czasowników w pierwszej osobie liczby pojedynczej:

„rozmnożony cudownie na wszystkich nas
będę strzelał do siebie i marł wielokrotnie
ja gdym z pługiem do bruzdy przywarł
ja przy foliałach jurysta
zakrztuszony wołaniem gaz
ja śpiąca pośród jaskrów
i dziecko w żywej pochodni
i bombÄ… trafiony w stallach
i powieszony podpalacz
ja czarny krzyżyk na listach”
Wojna sprawi, że podmiot bÄ™dzie „rozmnożony cudownie na wszystkich”, zarówno walczÄ…cych, jak i umierajÄ…cych. Stanie siÄ™ maszynÄ… do zabijania. Na polu bitwy czy podczas nalotu nie bÄ™dzie ważne, kto jest przyjacielem, a kto wrogiem. BÄ™dzie „strzelaÅ‚ do siebie i marÅ‚ wielokrotnie”, ponieważ – tak jak wczeÅ›niej wspominaÅ‚ – zostawi swÄ… czÄ…stkÄ™ w każdym zabitym: w czÅ‚owieku zagazowywanym w komorze gazowej („ja przy foliaÅ‚ach jurysta / zakrztuszony woÅ‚aniem gaz”), w kobiecie umierajÄ…cej poÅ›ród kwiatów („ja Å›piÄ…ca poÅ›ród jaskrów”), w dziecku pÅ‚onÄ…cym w krematoryjnym piecu („i dziecko w żywej pochodni”), w czÅ‚owieku konajÄ…cym w koÅ›ciele („i bombÄ… trafiony w stallach”), w powieszonym podpalaczu, w każdym, po którym pozostaÅ‚ czarny krzyżyk na listach zabitych, wywieszanych w każdym mieÅ›cie i wsi.

Podsumowanie nieodwracalnych konsekwencji wojny widać w ostatniej zwrotce liryku:

„o żniwa żniwa huku i blasków
czy zdąży kręta rzeka z braterskiej krwi odrdzdwiec
nim siÄ™ kolumny stolic znów podźwignÄ… nudÄ™ mnÄ…”

Możliwość wyciÄ…gniÄ™cia lekcji z zagÅ‚ady daje ogromnÄ… szansÄ™ na unikniÄ™cie podobnych konfliktów w przyszÅ‚oÅ›ci. Nie bÄ™dzie to jednak możliwe, jeÅ›li ludzie nie zastanowiÄ… siÄ™ nad przyczynÄ… jej wybuchu. Niewykluczone, że historia zatoczy koÅ‚o, przed czym przestrzegajÄ… symbolizujÄ…ce samoloty wroga jaskółki oraz rozkazy „idźże idź dalej”, pojawiajÄ…ce siÄ™ także na poczÄ…tku wiersza:
„nadleci wtedy jaskółek zamieć

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies