Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Żal - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marl�ga

„Żal” jest wizją wojny rozumianej jako koniec człowieka, cywilizacji, koniec świata. Słowa o zniżaniu się „wieczoru świata tego” są najlepszym dowodem na to katastroficzne przesłanie. Wzmianka o unoszącym się wszędzie zapachu krwi („nozdrza wietrzą czerwony udój”), towarzyszącym spotkaniu nieznajomych („zapytamy się wzajem ktoś zacz”) jest odniesieniem do marszu przywiezionych do obozu, którzy szli miarowym tempem do „łaźni”, w międzyczasie przedstawiając się spotykanym po drodze ludziom. Wizję takiego wstrząsającego ze względu na cel wędrówki chodu doskonale znamy z lektury autobiograficznego opowiadania Tadeusza Borowskiego „Ludzie, którzy szli”. Opisanie scen holocaustu, obozów koncentracyjnych czy dymu unoszącego się z krematoriów na wiele lat przed wybuchem wojny jest niezaprzeczalnym dowodem na wizjonerstwo Czechowicza:
„Jeśli Józefa Czechowicza uważa się za poetę międzywojennego katastrofizmu, tak charakterystycznego dla poezji lat 30., to wiersz Żal z jego ostatniego tomu nuta człowiecza jest tego katastrofizmu szczególnym świadectwem. Utrwalone w nim obrazy można bowiem rozumieć w sposób konkretny: nie jako ogólne i niejasne wyobrażenie jakiejś katastrofy (tak często działo się w twórczości Drugiej Awangardy), lecz jako wizjonersko wyrażone przeczucie wojny – mroczną intuicję, która miała się wkrótce spełnić. Spełniło się także niebawem zapisane w wierszu przeczucie własnej śmierci i jej konkretnych okoliczności. Józef Czechowicz zginął w zakładzie fryzjerskim podczas bombardowania Lublina we wrześniu 1939 roku” (T. Wójcik, „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, Warszawa 2000, s. 96).
Podmiot liryczny ujawnia się bezpośrednio dopiero w piątek zwrotce przez czterokrotne wprowadzenie zaimka „ja” i użycie czasowników w pierwszej osobie liczby pojedynczej:

„rozmnożony cudownie na wszystkich nas
będę strzelał do siebie i marł wielokrotnie
ja gdym z pługiem do bruzdy przywarł
ja przy foliałach jurysta
zakrztuszony wołaniem gaz
ja śpiąca pośród jaskrów
i dziecko w żywej pochodni
i bombą trafiony w stallach
i powieszony podpalacz
ja czarny krzyżyk na listach”
Wojna sprawi, że podmiot będzie „rozmnożony cudownie na wszystkich”, zarówno walczących, jak i umierających. Stanie się maszyną do zabijania. Na polu bitwy czy podczas nalotu nie będzie ważne, kto jest przyjacielem, a kto wrogiem. Będzie „strzelał do siebie i marł wielokrotnie”, ponieważ – tak jak wcześniej wspominał – zostawi swą cząstkę w każdym zabitym: w człowieku zagazowywanym w komorze gazowej („ja przy foliałach jurysta / zakrztuszony wołaniem gaz”), w kobiecie umierającej pośród kwiatów („ja śpiąca pośród jaskrów”), w dziecku płonącym w krematoryjnym piecu („i dziecko w żywej pochodni”), w człowieku konającym w kościele („i bombą trafiony w stallach”), w powieszonym podpalaczu, w każdym, po którym pozostał czarny krzyżyk na listach zabitych, wywieszanych w każdym mieście i wsi.

Podsumowanie nieodwracalnych konsekwencji wojny widać w ostatniej zwrotce liryku:

„o żniwa żniwa huku i blasków
czy zdąży kręta rzeka z braterskiej krwi odrdzdwiec
nim się kolumny stolic znów podźwigną nudę mną”

Możliwość wyciągnięcia lekcji z zagłady daje ogromną szansę na uniknięcie podobnych konfliktów w przyszłości. Nie będzie to jednak możliwe, jeśli ludzie nie zastanowią się nad przyczyną jej wybuchu. Niewykluczone, że historia zatoczy koło, przed czym przestrzegają symbolizujące samoloty wroga jaskółki oraz rozkazy „idźże idź dalej”, pojawiające się także na początku wiersza:
„nadleci wtedy jaskółek zamieć

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La pr�cieuse - analiza i interpretacja
La pr�cieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Żagarów”
Ideowe podłoże „Żagarów”
Powstanie i rozwój „Żagarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies