Życie to nie teatr - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

IdeÄ…, jaka przyÅ›wiecaÅ‚a Edwardowi Stachurze podczas prac nad oÅ›miostrofowym wierszem „Å»ycie to nie teatr” byÅ‚a dyskusja z poglÄ…dem mówiÄ…cym o noszeniu masek przez caÅ‚e życie i niemożnoÅ›ci uwolnienia siÄ™ od wymuszanych przez codzienne sytuacje zachowaÅ„ i Å›wiatopoglÄ…dów.

Liryk przybliża czytelnikowi dwa odmienne zdania na temat tej teorii. Autorką pierwszego, popierającego powyższą tezę jest kobieta związana z podmiotem lirycznym na gruncie prywatnym. Wcielanie się w przeróżne role, przyjmowanie różnych wcieleń, współtworzenie spektaklu, jakim jest życie to według niej bardzo przyjemne zajęcie, przyjemna odskocznia od szarej rzeczywistości umożliwiająca doświadczanie nowych emocji, realizację marzeń czy poznawanie nowych ludzi.

Drugi poglÄ…d, caÅ‚kowicie sprzecznym z tezÄ… kobiety, wygÅ‚asza wÅ‚aÅ›nie podmiot liryczny, utożsamiany z Edwardem StachurÄ…. To z jego ust padajÄ… sÅ‚owa: „Å»ycie jest straszniejsze i piÄ™kniejsze jeszcze jest”, interpretowane jako pochwaÅ‚a życia „prawdziwego”, pozbawionego sztucznoÅ›ci, schematyzmu, planowania czy interesownoÅ›ci. Choć wedÅ‚ug niego życie jest „straszniejsze”, to zaraz potem dodaje, że jest jeszcze „piÄ™kniejsze”. CaÅ‚y jego urok tkwi w nieprzewidywalnoÅ›ci, niemożnoÅ›ci zaklasyfikowania i ciÄ…gÅ‚ych zmianach. Popierane przez jego rozmówczynie wcielanie siÄ™ w różne role jest niczym, w porównaniu do autentycznego stylu życia: „Wszystko przy nim blednie, blednie nawet sama Å›mierć”.

Nie doÅ›wiadczy jego piÄ™kna osoba, która w kontakcie z innym czÅ‚owiekiem udaje. Nie dla niej sÄ… radosne emocje zwiÄ…zane z pierwszym zakochaniem siÄ™ czy depresyjne, lecz tak bardzo bogate w warstwÄ™ dydaktyczna uczucia towarzyszÄ…ce bolesnemu rozstaniu. PrzykÅ‚adem osoby szczerej i dziÄ™ki temu doÅ›wiadczajÄ…cej piÄ™kna życia jest wÅ‚aÅ›nie podmiot mówiÄ…cy, „ma duszÄ™ na ramieniu” i zawsze jest sobÄ….

Choć cenÄ… takiego pozbawienia sztucznoÅ›ci i odgrywania różnych ról jest czÄ™sto cierpienie („CaÅ‚y jestem zbudowany z ran”), niczym jest ono w porównaniu z korzyÅ›ciami pÅ‚ynÄ…cymi z przeżywania wszystkiego „naprawdÄ™”. „KalekÄ…” podmiot nazywa aktorów żyjÄ…cych wedÅ‚ug maksymy „życie to teatr”, oni sÄ… pokrzywdzeni, a nie on, który zbiera doÅ›wiadczenia – te miÅ‚e i te mniej radosne – z przygód, stawianych mu przez los.
Gdy kobieta informuje, że wybiera siÄ™ na przyjÄ™cie, podmiot zdecydowanie odmawia w towarzyszeniu jej. Potem jednak zgadza siÄ™ wstÄ…pić na chwilÄ™ po to tylko, by napić siÄ™ wódki. Nie chcÄ…c przebywać wÅ›ród zakÅ‚amanych, drobnomieszczaÅ„skich kÅ‚amców, postanawia szybko wymknąć siÄ™ z ciasnego salonu. Na koniec oÅ›wiadcza, że zamoczy gÅ‚owÄ™ w fontannie, oczyÅ›ci myÅ›li i popeÅ‚ni najpiÄ™kniejszy wiersz w życiu. Nie liczy, że jego partnerka wyjdzie razem z nim. Przecież doskonale czuje siÄ™ w otoczeniu odgrywajÄ…cych spoÅ‚ecznie narzucone role „aktorów”:

„Ja - duszÄ™ na ramieniu wiecznie mam.
Cały jestem zbudowany z ran.
Lecz gdy Å›mieje siÄ™, to w krÄ…g siÄ™ Å›mieje Å›wiat!”

Wiersz Stachury jest polemikÄ… z popularyzowanÄ… od wieków tezÄ… o teatralnoÅ›ci życia. Poeta nie zgadzaÅ‚ siÄ™ z poglÄ…dem o wyższoÅ›ci ogrywania różnych ról nad ideÄ… bycia sobÄ… i kierowania siÄ™ zasadÄ… szczeroÅ›ci w kontaktach z innymi. WykÅ‚adniÄ™ swoich poglÄ…dów zawarÅ‚ wÅ‚aÅ›nie w liryku „Å»ycie to nie teatr”.

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies