Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Leżenia - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlga

Utwór „Leżnia” znaleźć możemy w tomiku „Mylne wzruszenia” z 1961 roku. Od tytułu wiersza swoją pochodzi także wydzielony podzbiór we wspomnianym tomiku (drugi, obok „Leżeń” podzbiór „Mylnych wzruszeń” nosi tytuł „Zajścia”). Więcej informacji na temat „Mylnych wzruszeń” znaleźć możecie przy opracowaniu „Namuzowywania”. Należy jedynie wspomnieć o ogólnym charakterze trzeciego zbioru w dorobku Białoszewskiego. Utwory zawarte w omawianym tomiku cechuje nowatorskie podejście głównie do materii języka w poezji, który z narzędzia przeistoczył się w pierwszoplanowego bohatera. Warto także zauważyć, iż Białoszewski w „Mylnych wzruszeniach” w nowy sposób podejmuje temat poety, czego najlepszym przykładem są właśnie „Leżenia”.

Przyglądając się biografii poety odnaleźć możemy mnóstwo informacji na temat jego chorób. Wiemy, że miał problem z nogą, przez co kulał. Ponadto dokuczały mu dolegliwości płuc. Już z tego można wysnuć wniosek, iż od dzieciństwa spędzał on całe dni w łóżku.

Jacek Kopciński w artykule „Domysły, widzenia, odkrycia. Akcje poetyckie Mirona Białoszewskiego” wspomina o niezwykłym przywiązaniu poety do łóżka:
„Białoszewski spędzał w nim całe dnie, dopiero wieczorem, a czasem nocą, wychodząc z mieszkania na miasto. W łóżku pisał, przyjmował gości, czasem opowiadał – taką przez wiele lat opowiadaną w pościeli historią był pierwotnie Pamiętnik z powstania warszawskiego, nagrany potem na magnetofon, a dopiero w trzeciej kolejności spisany przez poetę w kształcie bardzo zbliżonym do jego ustnej relacji” (J. Kopciński, „Domysły, widzenia, odkrycia. Akcje poetyckie Mirona Białoszewskiego” [w:] „Most. Wiek XX przewodnik dla licealistów, cz. II).
Łóżko było więc miejscem, w którym Białoszewski rozmyślał, filozofował, formułował kanwy swojej poezji. Aby dopełnić obrazu mieszkania poety posłużmy się fragmentem tekstu Artura Sandauera, krytyka, który namówił Białoszewskiego do publikacji wierszy pisanych „do szuflady”: „Nie lśni też ono bielą ścian i chromem kurków: jest to sublokatorski pokoik, w którym spędza lata, słuchając kruszenia się tynku, obserwując rysy na suficie i zacieki, wrastając w jakąś przyprószoną wieczność, nie przeciwdziałając zagarniającym go kurzom, lecz identyfikując się z nimi, pozwalając, by go «zabierały ze sobą w swe szare drogi» – człowiek-rupieć wśród rupieciarni rzeczy”. Określenie „człowiek-rupieć” ukute przez Sandauera przylgnęło do Białoszewskiego na długie lata, jest ono także używane do określenia podmiotu lirycznego cyklu „Leżenia” w „Mylnych wzruszeniach”.
„Człowiek-rupieć” kieruje się w swoim życiu minimalizmem, czcząc najbardziej banalne przedmioty codziennego użytku niczym dzieła sztuki, napawając się otaczającą go szarzyzną i zwykłością. Szczęście czerpie z samego faktu przebywania we własnym mieszkanku, na własnym łóżku. Kolejnym celem w jego życiu jest osiągnięcie wewnętrznego ładu, dążenie ku dobroci. Taki obraz był spójny z tym, jak postrzegany przez najbliższych był sam Białoszewski.

„(…) maksymalnie udana egzystencja (…) Tak Ludwik Hering, przyjaciel i mentor Białoszewskiego, określił kiedyś jego życie. Rzeczywiście było ono wyjątkowe, choć dla przypadkowego obserwatora zupełnie nieatrakcyjne. W szarej rzeczywistości PRL-u poeta toczył żywot ubogiego outsidera. Funkcjonujący na peryferiach życia literackiego, wolny od ideologicznych zaangażowań, utrzymywał się z niewielkich pisarskich honorariów, wspierany materialnie przez grono zaprzyjaźnionych z nim osób. Skromny, cichy, niczym niewyróżniający się mężczyzna w marynarce, doskonale wtapiający się w krajobraz powojennej Warszawy, która była całym jego światem – taki portret wyłania się ze wspomnień o poecie”.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „Romantycznością” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja

Przyboś Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
Głos w sprawie pornografii - analiza
Głos w sprawie pornografii - intepretacja
Głos w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i początek - analiza
Koniec i początek - interpretacja
Koniec i początek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Śpieszmy się - interpretacja
Śpieszmy się - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies