Strach - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Strach - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Wiersz „Strach” Tadeusza Różewicza pojawiÅ‚ siÄ™ w zbiorze z 1960 roku, noszÄ…cym tytuÅ‚ „Rozmowa z ksiÄ™ciem”.
„Wasz strach jest wielki
metafizyczny
mój mały urzędnik
z teczkÄ…”

Już pierwsza część tekstu przynosi informacjÄ™ na temat gatunku, do jakiego należy go zaliczyć. Ze wzglÄ™du na pierwszoosobowÄ… konstrukcjÄ™ podmiotu (zaimek „mój”), wiersz jest przykÅ‚adem liryki bezpoÅ›redniej. Z kolei użyty w otwierajÄ…cej liryk linijce zaimek „Wasz” przemawia za zaklasyfikowanie go do grona liryki inwokacyjnej.

Podmiot kieruje swoje sÅ‚owa do adresata zbiorowego, którego stawia w opozycji do siebie samego. Wyjawia, iż zdaje sobie sprawÄ™ o nadrzÄ™dnym uczuciu, determinujÄ…cym wybory i decyzje ludzi – jest nim tytuÅ‚owy „strach”. Aby wyolbrzymić siÅ‚Ä™ jego oddziaÅ‚ywania i podkreÅ›lić niemożność opanowania czy okieÅ‚znania, nazywa go „wielkim” oraz „metafizycznym”.

Nagle pojawia siÄ™ postać „maÅ‚ego urzÄ™dnika / z teczkÄ…”. Wersy te sÄ… przykÅ‚adem użycia przez Różewicza elipsy. Sekretarz w kolejnej, poÅ‚Ä…czonej z pierwszÄ… strukturÄ… anaforycznÄ… części zostaje wyposażony w dodatkowe atrybuty strachu-urzÄ™dnika: „kartotekÄ™” oraz „ankietÄ™”. Mężczyzna zostaje ukazany jako swoista „wÅ‚asność” podmiotu, o czym Å›wiadczy zaimek „mój”. Wskazuje to być może na zażyÅ‚ość czy wielokrotne spotkania, do jakich dochodziÅ‚o na przykÅ‚ad na komendzie milicji czy w siedzibie SB. Niektórzy badacze twórczoÅ›ci Różewicza w „maÅ‚ym urzÄ™dniku” dostrzegajÄ… Boga, który niczym SÄ™dzia w ostatecznym rozrachunku dokona rozliczenia wszystkich ludzi i to wÅ‚aÅ›nie jest powodem ich „strachu”. IdÄ…c tÄ… Å›cieżkÄ… interpretacyjnÄ… w adresatach wiersza można upatrywać wszystkich wierzÄ…cych.

Urzędnik zadaje szereg pytań, jakby chciał poznać każdy aspekt życia podmiotu:
„kiedy siÄ™ urodziÅ‚em
z czego siÄ™ utrzymujÄ™
czego nie zrobiłem
w co nie wierzÄ™
co tutaj robiÄ™
kiedy przestanę udawać
gdzie siÄ™ udam
potem”.

Rozdzielenie pytaÅ„ stawianych przez biuralistÄ™ na dwie odrÄ™bne części nie nakÅ‚ada siÄ™ na podziaÅ‚ zagadnieÅ„, bÄ™dÄ…cych tematem analizy. Mimo iż pierwsze dwa pytania sÄ… typowo urzÄ™dnicze (o datÄ™ urodzin oraz rodzaj wykonywanej pracy), to kolejne pięć budzi zdziwienie. Ich konstrukcja oraz poruszane kwestie przypominajÄ… podsumowania, jakich czÄ™sto dokonujemy na urodziny czy zamykajÄ…c ważny okres w naszym życiu. BrzmiÄ… tak, jakby to podmiot sam je sobie zadawaÅ‚. ObecnÄ… w dwóch pierwszy pytaniach negacjÄ™ („czego nie zrobiÅ‚em / w co nie wierzÄ™”) należy odczytać jako wyraz niezadowolenia autora ze swojego życia, w którym zrobiÅ‚ za maÅ‚o ważnych rzeczy oraz uwierzyÅ‚ w niewiele spraw. Wersy te należy traktować jako kolejnÄ… próbÄ™ rozliczenia siÄ™ z wojennÄ… przeszÅ‚oÅ›ciÄ….
„Wojna byÅ‚a rzeziÄ… i nie można w niej odnajdywać dodatkowych sensów, skoro „czÅ‚owieka tak siÄ™ zabija jak zwierzÄ™”. ByÅ‚ to czas uobecniajÄ…cego siÄ™ chaosu – zrównania przeciwstawnych wartoÅ›ci, zniesienia kulturowego, religijnego sensu dla słów; czÅ‚owiek i zwierzÄ™, miÅ‚ość i nienawiść, wróg i przyjaciel, ciemność i Å›wiatÅ‚o, cnota i wystÄ™pek, prawda i kÅ‚amstwo, piÄ™kno i brzydota, mÄ™stwo i tchórzostwo. Znaczenia nadawane tym sÅ‚owom przez tradycjÄ™ ulegÅ‚y zagÅ‚adzie w bezpoÅ›rednim doÅ›wiadczeniu wojny. ZdruzgotaÅ‚a ona elementarne pojÄ™cia kultury i etyki, nie odnawiajÄ…c ich znaczeÅ„. PozostawiÅ‚a kulturowy i cywilizacyjny Å›mietnik” (Bernadetta Å»ynis, „Literatura współczesna”, [w:] „Ilustrowane dzieje literatury. Od antyku do współczesnoÅ›ci”, Bielsko-BiaÅ‚a 2003, s. 440 -443).

Kolejne pytania stawiane pozornie przez urzÄ™dnika, a rzeczywiÅ›cie przez podmiot, dotyczÄ… zdefiniowania celu życia („co tutaj robiÄ™”), zadeklarowania, kiedy „przestanie udawać” oraz skonstruowania planu dalszego dziaÅ‚ania („gdzie siÄ™ udam / potem”). Wskutek podjÄ™cia tak istotnych egzystencjalnych problemów podmiot odsÅ‚ania swoje prawdziwe oblicze: żyje bez widocznego celu, nie dąży do zrealizowania jakichkolwiek zaÅ‚ożeÅ„, ponieważ takowych nie wyznaczyÅ‚, caÅ‚y czas udaje, nie jest szczery, nie ma żadnego postanowieÅ„ na przyszÅ‚ość.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies