U wrót doliny - treść ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

U wrót doliny - treść

Autor: Karolina Marlêga

Pierwsze wersy wiersza Herberta dajÄ… nam obraz rzeczywistoÅ›ci po Apokalipsie, a dokÅ‚adnie po deszczu meteorów („deszczu gwiazd”), w wyniku którego Å‚Ä…kÄ™ obsypaÅ‚ popiół, zamieniajÄ…c pokrytÄ… do tej pory trawÄ… i roÅ›linnoÅ›ciÄ… ziemiÄ™ w szary plac.

W oczekiwaniu na sÄ…d zebraÅ‚a siÄ™ tam caÅ‚a ludność pod strażą aniołów. O stosunku obserwujÄ…cego to widowisko z boku podmiotu lirycznego do caÅ‚ej sytuacji Å›wiadczy sformuÅ‚owane przez niego porównanie. Widok wylegÅ‚ych na Å‚Ä…kÄ™ ludzi przypomina mu stado „dwunogów”:
„z ocalaÅ‚ego wzgórza
można objąć okiem
caÅ‚e beczÄ…ce stado dwunogów”.
OkreÅ›lenie ludzi pejoratywnym epitetem „beczÄ…ce stado” ujawnia jego pogardliwy stosunek do pÅ‚aczÄ…cych ze strachu ludzi. Nie jest to jednak jedyna interpretacja – sformuÅ‚owanie to można jeszcze odnieść do obecnego w Biblii porównania ludzi do stada pasÄ…cych siÄ™ owiec.
„Dwunogów” jest niewielu, nawet po doÅ‚Ä…czeniu do nich tych, którzy zmartwychwstanÄ…:
„(…) którzy przyjdÄ…
z kronik bajek i żywotów Å›wiÄ™tych”.

W kolejnych wersach podmiot – niczym Wergiliusz w „Boskiej komedii” Dantego po piekle – wchodzi w rolÄ™ przewodnika po postapokaliptycznej rzeczywistoÅ›ci:
„ale dość tych rozważaÅ„ przenieÅ›my siÄ™ wzrokiem
do gardła doliny z którego dobywa się krzyk
po świście eksplozji
po świście ciszy
ten gÅ‚os bije jak źródÅ‚o żywej wody”.
Zachęca do przyjrzenia się dolinie, z dna której wydobywają się krzyki i dźwięki kolejnych wybuchów, porównane z odgłosem przerywającej ciszę kapiącej wody.
Rozpaczliwe krzyki należą do matek, od których odłączają dzieci, by móc każdego osądzić osobno:
„jak nam wyjaÅ›niajÄ…
krzyk matek od których odłączają dzieci
gdyż jak się okazuje
bÄ™dziemy zbawieni pojedynczo”.
Obecny tu zwrot „jak nam wyjaÅ›niajÄ…” zostaÅ‚ zaczerpniÄ™ty z dziennikarskiej retoryki i przywodzi na myÅ›l relacjÄ™ wojennego reportera, który wÅ‚aÅ›nie przybliża grozÄ™ oglÄ…danych wypadków.
Przymusowe oddzielanie wylÄ™knionych dzieci od trzymajÄ…cych je kurczowo matek przypomina także sceny opisane przez Tadeusza Borowskiego w jego autobiograficznych opowiadaniach. W traktujÄ…cym o selekcji transportu więźniów w Auschwitz fragmencie tekstu „ProszÄ™ paÅ„stwa do gazu” mamy do czynienia z podobnym obrazem:
„SzczÄ™knęły rygle, wagony otwarto. Fala Å›wieżego powietrza wdarÅ‚a siÄ™ do Å›rodka, uderzajÄ…c ludzi jakby czadem. Niezmiernie zbici, przytÅ‚oczeni potwornÄ… iloÅ›ciÄ… bagażu, waliz, walizek, walize-czek, plecaków, tÅ‚umoków wszelkiego rodzaju (wieźli bowiem to wszystko, co stanowiÅ‚o ich dawne życie, a miaÅ‚o rozpocząć przyszÅ‚e), gnieździli siÄ™ w strasznej ciasnocie, mdleli od upaÅ‚u, dusili siÄ™ i dusili innych. Teraz skupili siÄ™ przy otwartych drzwiach, dyszÄ…c jak ryby wyrzucone na piasek.
(…)
Wylewa się z wagonu różnobarwna fala, objuczona, podobna do ogłupiałej, ślepej rzeki, która szuka nowego koryta. Ale zanim oprzytomnieją, uderzeni świeżym powietrzem i zapachem zieleni, już im pakunki wyrywa się z rąk, ściąga się palta, kobietom wyrywa się torebki, odbiera parasole.
(…)
JakaÅ› kobieta schyla siÄ™ szybko podnoszÄ…c torebkÄ™. Åšwisnęła trzcina, kobieta krzyknęła, potknęła siÄ™ i upadÅ‚a pod nogi tÅ‚umu. Dziecko biegnÄ…ce za niÄ… pisnęło: „MameÅ‚e!” — taka maÅ‚a, rozczochrana dziewczynka...
Rośnie kupa rzeczy, walizek, tłumoków, plecaków, pledów, ubrań, torebek, które, padając, otwierają się i wysypują barwne tęczowe banknoty, złoto, zegarki; przed drzwiami wagonów piętrzą się stosy chleba, gromadzą słoiki różnobarwnych marmolad, powideł, pęcznieją zwały szynek, kiełbasy, rozsypuje się po żwirze cukier. Zapchane ludźmi auta odjeżdżają z piekielnym warkotem, wśród zawodzenia i wrzasku kobiet opłakujących dzieci, i ogłupiałego milczenia nagle osamotnionych mężczyzn.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja

PrzyboÅ› Julian
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza

Różewicz Tadeusz
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza

Twardowski Jan
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies