Drewno - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Drewno - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Utwór „Drewno” Tadeusz Różewicz umieÅ›ciÅ‚ w zbiorze z 1956 roku, zatytuÅ‚owanym „Poemat otwarty”.

Wiersz jest jednym z nielicznych w dorobku poety, poświęconych problematyce religijnej. Nie oznacza to jednak, iż nie odnajdziemy w nim typowego dla całej twórczości autora tematu samotności jednostki, otoczonej przez bezwzględny wobec fizycznego i psychicznego cierpienia świat i bezduszną, zdominowaną przez chęć zysku i nowe technologie cywilizację.

Jak trafnie podsumował Teodor Farent w opracowaniu liryku, tekst jest:
„poetyckim opisem drewnianej rzeźby przedstawiajÄ…cej Chrystusa upadajÄ…cego pod ciężarem krzyża, ukazanego przez rzeźbiarza tak sugestywnie jak przedstawiano scenÄ™ pasyjnÄ… w Å›redniowiecznych misteriach” (T. Farent, „Poezje Tadeusza Różewicza”, Lublin 2007).

Sytuacja liryczna w wierszu „Drewno” Tadeusza Różewicza jest zarysowana jasno i wyraźnie. Wiersz jest opisem rzeźby upadajÄ…cego pod ciężarem krzyża Chrystusa, przez co przywodzi na myÅ›l Å›redniowieczne misteria. W jednym z podstawowych rodzajów poetyckich Å›redniowiecznego dramatu religijnego skupiano siÄ™ na wyglÄ…dzie zewnÄ™trznym i codziennym, pomijanym czÄ™sto przez autorów Ewangelii, życiu Jezusa i Maryi.

Z pierwszego wersu tekstu otrzymujemy informację o materiale, z którego została wykonana figurka Syna Bożego:
„Drewniany Chrystus”.

OdczytujÄ…c w tym kontekÅ›cie tytuÅ‚owe „Drewno” należy przyjąć, iż głównym wÄ…tkiem wiersza jest nieuginajÄ…cy siÄ™ pod ogromnym naciskiem krzyża Zbawiciel, a wÅ‚aÅ›nie leÅ›ne polano, nie Chrystus ewangeliczny, lecz przedstawiajÄ…ca go figurka.

Kolejne linijki skupiają uwagę czytelnika z konkretne scenie, wyjętej:
„z Å›redniowiecznego misterium”.

Chrystus, niczym w teatrze podczas spektaklu pasyjnego:
„idzie na czworakach

cały w czerwonych drzazgach

w cierniowej obroży
z opuszczoną głową
zbitego psa”.

Choć wiadomo, iż Jezus podczas drogi na GolgotÄ™ byÅ‚ zmuszony nieść na plecach ciężki drewniany krzyż – odczytywany od tej pory jako znak nadludzkiego cierpienia i bezpodstawnego upokorzenia – podmiot nie wspomina o jednym z najstarszych symboli ludzkoÅ›ci, znanym w wiÄ™kszoÅ›ci starożytnych religii, o tym odwiecznym znaku sakralizacji, przez co:
„Biblijna scena MÄ™ki PaÅ„skiej jest jednak niepeÅ‚na lub też „wykadrowana” – nie ma tu krzyża, najważniejszego znaku ofiary Chrystusa” (T. Farent, „Poezje Tadeusza Różewicza”, Lublin 2007).
Warto wspomnieć, iż krzyż stał się milczącym bohaterem wiersza innego znakomitego polskiego poety współczesności, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego:
„Nie nadaremnie jest ten krzyż,
który przykuwa trzepot rąk.
(...) bo gdy w lustro Å‚ez –
– jak w lustro nieba – Å›mierciÄ… spojrzysz,
zobaczysz, powiesz: otom jest,
którym siÄ™ krzyżem w Bogu drążyÅ‚” (Krzysztof Kamil BaczyÅ„ski, „Psalm 2. O krzyżu”).

WracajÄ…c do wiersza Różewicza, pozbawienie krzyża Chrystusa peÅ‚ni ważnÄ… rolÄ™ – Syn Boży wydaje siÄ™ bardziej samotny i opuszczony, a jego mÄ™czeÅ„stwo – bardziej ludzkie.

Zacytowany fragment wiersza, mówiÄ…cy o peÅ‚zajÄ…cym na klÄ™czkach, pokrwawionym Jezusie, przynosi niezwykle sugestywnÄ… informacjÄ™ o wyglÄ…dzie skóry bohatera. Po wnikliwszym przyjrzeniu siÄ™ postaci cierpiÄ…cego Zbawiciela wzrok skupia jego cera, jest „caÅ‚y w czerwonych drzazgach”. Te sÅ‚owa, zdaniem cytowanego już Farenta, przywodzÄ… na myÅ›l dwie możliwe interpretacje, uzależnione od stopnia dosÅ‚ownoÅ›ci ich odczytania: „rzeźba byÅ‚a pokryta czerwonÄ… FolichromiÄ…, która pod wpÅ‚ywem czasu jest zniszczona, fragmentaryczna, a jej wyglÄ…d przywodzi na myÅ›l DrogÄ™ KrzyżowÄ…, podczas której Chrystus zmagaÅ‚ siÄ™ z brzemieniem krzyża, samodzielnie wnoszÄ…c go na GolgotÄ™ i doznajÄ…c pod wpÅ‚ywem otarcia urazów skóry” (T. Farent, dz. cyt.).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja

PrzyboÅ› Julian
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza

Różewicz Tadeusz
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza

Twardowski Jan
szukam - analiza
szukam - interpretacja
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies