Ars poetica? - analiza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ars poetica? - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Ars poetica?” dotyczy wyznaczenia roli poety oraz poezji we współczesnym Å›wiecie.

TytuÅ‚ nawiÄ…zuje do czoÅ‚owych dzieÅ‚ kanonu tworzenia tzw. sztuk poetyckich („artes poeticae”), na który skÅ‚adajÄ… siÄ™ filozoficzno-literackie teksty opisujÄ…ce sposób, w jaki powinno siÄ™ tworzyć wartoÅ›ciowÄ… literaturÄ™ jest aluzjÄ… do powstaÅ‚ej w starożytnej Grecji „Poetyki” Arystotelesa oraz „Listu do Pizonów” Horacego. Użyty znak zapytania – „Ars poetica?” – jest dowodem na podważanie tezy o możliwoÅ›ci stworzenia dzieÅ‚a zawierajÄ…cego Å›cisÅ‚e reguÅ‚y tworzenia poezji. Jego obecność kwestionuje potencjalność ustalenia uniwersalnych reguÅ‚ rzÄ…­dzÄ…cych sztukÄ…, co potwierdza autorka opracowania liryku – Irena Nowacka:
„Pytajnik – wyraża zwÄ…tpienie poety, nadaje wierszowi charakter polemiki, dyskursu, w którym zaprzeczone zostajÄ… zasadnicze tezy tradycyjnej, klasycznej poetyki” (Irena Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006).

Pod wzglÄ™dem kreacji podmiotu lirycznego utwór zaliczamy do liryki bezpoÅ›redniej. Podmiot już w pierwszej strofie ujawnia swojÄ… obecność, czego dowodzi forma czasownika, użytego w pierwszej osobie liczby pojedynczej („[ja] tÄ™skniÅ‚em”).

PrzejÅ›cie w kolejnych zwrotkach do liczby mnogiej - zaimki „nas”, „my” byÅ‚o zabiegiem celowym, zmniejszajÄ…cym dystans miÄ™dzy nadawcÄ… a odbiorcÄ… oraz rozszerzajÄ…cym perspektywÄ™ podmiotu-poety (inne okreÅ›lenia identyfikujÄ…ce podmiot: „autor”, „poezja”, „pisać wiersze”) o caÅ‚Ä… zbiorowość artystów:
„A przecie Å›wiat jest inny niż siÄ™ nam wydaje
i my jesteÅ›my inni niż w naszym bredzeniu”.

Chęci pełnej identyfikacji podmiotu z innymi poetami służy wymieszanie w ostatniej strofie liczby pojedynczej i mnogiej:
„Co tutaj [ja] opowiadam, poezjÄ…, zgoda, nie jest.
Bo wiersze wolno pisać rzadko i niechętnie,
pod nieznośnym przymusem i tylko z nadzieją,
że dobre, nie zÅ‚e duchy, majÄ… w nas instrument”.
Wiersz MiÅ‚osza skÅ‚ada siÄ™ z dziewiÄ™ciu czterowersowych strof o nieregularnym ukÅ‚adzie wersów, z których niektóre liczÄ… dziewięć, a niektóre – jest ich wiÄ™cej – trzynaÅ›cie sylab. MiÅ‚osz zrezygnowaÅ‚ ze scalenia linijek rymami.

Podobną oszczędność widać w ilości środków wyrazu poetyckiego, co wynika ze stylizacji tekstu na prozę:
„Co tutaj opowiadam, poezjÄ…, zgoda, nie jest”.
Propagowana w pierwszej strofie przez podmiot forma artystyczna, niwelująca problemy z komunikacją między autorem tekstu a jego odbiorcą, po części jest obecna także w warstwie językowej liryku:
„Zawsze tÄ™skniÅ‚em do formy bardziej pojemnej,
która nie byłaby zanadto poezją ani zanadto prozą
i pozwoliłaby się porozumieć nie narażając nikogo,
autora ni czytelnika, na mÄ™ki wyższego rzÄ™du”.

Åšlady poszukiwania „formy bardziej pojemnej” widać w caÅ‚ej twórczoÅ›ci MiÅ‚osza, co potwierdza fragment opracowania Nowackiej.

„Luźna struktura wiersza pozwala wyrazić myÅ›l w sposób możliwie najswobodniejszy. Przy okazji warto wspomnieć, iż poszukiwania „formy bardziej pojemnej” poeta kontynuuje aż po dzieÅ„ dzisiejszy ­motyw ten powtarza siÄ™ w wielu esejach MiÅ‚osza dotyczÄ…cych poezji orientalnej, stanowi także podstawÄ™ kompozycji tomu Piesek przy­drożny, zÅ‚ożonego z maÅ‚ych form niekiedy tylko wierszowanych (najczęściej okreÅ›lić by je można mianem: „mikroprozy”), w drugiej części opatrzonych tytuÅ‚em: Tematy do odstÄ…pienia” (I. Nowacka, dz. cyt.).

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies