za szybko - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

za szybko - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Liryk ks. Jana Twardowskiego „za szybko” znalazÅ‚ siÄ™ w drugim zbiorze poezji autora - „Znaki ufnoÅ›ci” z 1970 roku.

Podobnie jak i w innych wierszach, także tu autor porusza charakterystyczne motywy dla swej twórczości: relacje człowieka z Bogiem, nieustanną chęć poznania wszystkich tajemnic świata, ciągły popęd do zjednoczenia się z Absolutem:
„Wiersze, dobre wiersze sÄ…, muszÄ… być poszukiwaniem tajemnicy, a wiÄ™c muszÄ… dotykać tematu Boga, ludzkiego życia i Å›mierci. Jak Modlitwa (...) W poszukiwaniu rzeczy istotnych pomaga mi wiara. Moje wiersze sÄ… jedynie próbÄ… pisania wierszy” – Jan Twardowski w rozmowie z MariÄ… Jentys („Wiersze, które niosÄ… nadziejÄ™”, „Magazyn Literacki” nr 4, 1999).

Wiersz „za szybko” Jana Twardowskiego ze wzglÄ™du na poruszanÄ… problematykÄ™ możemy podzielić na dwie odrÄ™bne części. W pierwszej podmiot liryczny snuje refleksje dotyczÄ…ce pragnienia, w drugiej natomiast – analizuje obecnÄ… sytuacjÄ™. Autor ukazaÅ‚ rozdźwiÄ™k pomiÄ™dzy naszymi chÄ™ciami, a stanem faktycznym.

Podmiot liryczny zwraca siÄ™ ze swoimi sÅ‚owami do indywidualnego odbiorcy. Powtórzenie zwracajÄ…cego uwagÄ™ na główny wÄ…tek dzieÅ‚a – popÄ™dliwość - tytuÅ‚u pojawia siÄ™ już w pierwszym wersie, gdy tÅ‚umaczy:
„Za szybko chcesz wiedzieć wszystko
już masz pretensję
do samego Boga, że odłożył słuchawkę -
do własnego Anioła Stróża, że nietypowy
nie biały, ale serdecznie rudy -
podobno na dwóch etatach
ponieważ fruwa - omija pytania
(a wszÄ™dzie tyle pyskatego cierpienia)”.

Okazuje siÄ™, że adresat wiersza chce wiedzieć „wszystko” od razu, chce poznać tajemnice wszechÅ›wiata i znaleźć odpowiedzi na podstawowe pytania egzystencjalne „za szybko”. Nieustannie ma pretensje do Boga o odmówienie pomocy czy do wiecznie zajÄ™tego AnioÅ‚a Stróża („na dwóch etatach”) o brak czasu.

Tytułowy zwrot pojawia się ponownie, gdy podmiot liryczny ujawnia kolejne pragnienie odbiorcy jego słów:
„za prÄ™dko chcesz, żeby wszystko byÅ‚o tak proste
jak seter irlandzki
ze Świętym Franciszkiem w brązowych oczach
gdy łeb zwężony położy na kolanach
ofiarujÄ…c ogon -
wypróbowany przyrzÄ…d do powitaÅ„ i pożegnaÅ„”.
Prócz ciekawości adresata cechuje pośpiech w kwestiach, przy których jest on wielce niewskazany. Sześć końcowych wersów zarysowuje powody niewiedzy i braku odpowiedzi, z jakimi boryka się człowiek:
„tymczasem spada ciemność jak pilÅ›niowy kapelusz
obłazi nas chude milczenie
wiedza wydaje siÄ™ lizaniem
choć zawsze większa od odpowiedzi
skomli chłód porozumienia

wszystko, żeby nie widzieć jeszcze, a już wierzyć”.

Tym wierszem Jan Twardowski tÅ‚umaczy, iż interpretowana jako wiara „wiedza” jest najwiÄ™ksza tajemnicÄ…, nie przychodzi do czÅ‚owieka „szybko” i „prÄ™dko”:
„Za szybko chcesz wiedzieć wszystko
(…)
za prÄ™dko chcesz żeby wszystko byÅ‚o tak proste”.

Należy jednak pamiÄ™tać, iż jedynÄ… drogÄ… zrozumienia i poznania Boga jest wÅ‚aÅ›nie wiara. Na nic zda siÄ™ zdobycie konkretnej wiedzy, ponieważ żadne wiadomoÅ›ci czy informacje nie dadzÄ… odpowiedzi na stawiane przez nad pytania, sÄ… jedynie przedsmakiem („lizaniem”). Ważne jest, aby „nie widzieć jeszcze, a już wierzyć”. Utwór propaguje zatem romantyczne patrzenie sercem, a nie „szkieÅ‚kiem mÄ™drca”.

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies