Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Opublikowany w debiutanckim tomie Mirona BiaÅ‚oszewskiego („Obroty rzeczy”, 1956) liryk „PodÅ‚ogo, bÅ‚ogosÅ‚aw!” jest poetyckim siÄ™gniÄ™ciem po Å›rodki artystycznego wyrazu znane z twórczoÅ›ci poetów awangardy i futuryzmu. Aby w peÅ‚ni uzmysÅ‚owić sobie główne zaÅ‚ożenia dwóch kierunków, należy pokrótce przypomnieć sobie ich podstawowe cechy. O awangardzie w poezji BiaÅ‚oszewskiego traktuje fragment książki J. Kwiatkowskiego:
„Awangarda, zarówno futurystyczna, jak i „krakowska”, uksztaÅ‚towaÅ‚a model poezji operujÄ…cej jÄ™zykiem „szczytów”. Konstruowanie tego nurtu w biegunowo odmiennej tonacji - to jedna z przyczyn zaskakujÄ…cego wrażenia jak gdyby psychicznej egzotyki, jakie przynosi lektura poezji BiaÅ‚oszewskiego” (J. Kwiatkowski, „O poetach polskich XX wieku”, Kraków 1997, s. 245-246).
Z kolei o założeniach futurystów informuje cytat z Artura Hutnikiewicza:
„[...] Poetyka futuryzmu wychodziÅ‚a z zaÅ‚ożenia, że obowiÄ…zujÄ…cy system jÄ™zykowy i gramatyczny doprowadziÅ‚ do zupeÅ‚nego skostnienia słów, którym na podstawie ogólnie przyjÄ™tej umowy i ugody przypisano pewne raz na zawsze ustalone znaczenia. Tymczasem w samych sÅ‚owach, w samym jÄ™zyku, w najprostszych jego elementach, jak sylaby i gÅ‚oski, utajone sÄ… nieznane, „mistyczne siÅ‚y”. SÅ‚owo zdolne jest ujawnić swe rewelacyjne możliwoÅ›ci pod tym tylko warunkiem, że przywróci mu siÄ™ jego dawnÄ… pierwotnÄ… samoistność. Należy uwolnić sÅ‚owa, udrÄ™czone i storturowane tyraniÄ… myÅ›li, należy stworzyć uniwersalny jÄ™zyk pozarozumowy, w którym nie myÅ›l rzÄ…dziÅ‚aby sÅ‚owami, lecz sÅ‚owo, dźwiÄ™k objawiaÅ‚y nieznanÄ… i rewelacyjnÄ… treść [...]. „SÅ‚owa na wolnoÅ›ci” przywrócić miaÅ‚y ekspresji artystycznej peÅ‚niÄ™ bezpoÅ›rednioÅ›ci i niczym nie skrÄ™powanej dynamicznoÅ›ci [...]” (A. Hutnikiewicz, „Od czystej formy do literatury faktu” Warszawa 1988, s. 109-111).

WracajÄ…c do omawianego wiersza, na ogólny wydźwiÄ™k liryku majÄ… wpÅ‚yw nie tylko poszczególne sÅ‚owa, lecz również fragmenty tych słów. Można pokusić siÄ™ o stwierdzenie, iż ważna i nieprzypadkowa jest każda gÅ‚oska. Każdy wyraz jest tu wieloznaczny, jego interpretacja zależy od indywidualnego odbiorcy. U jednego tytuÅ‚owa proÅ›ba o bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo podÅ‚ogi może wywoÅ‚ywać Å›miech, zaÅ› u innego – konsternacjÄ™. Poeta wykorzystuje grÄ™ znaczeÅ„, luźne skojarzenia, zarówno semantyczne, jak i fonetyczne.
Na pierwszy rzut oka wiersz „PodÅ‚ogo, bÅ‚ogosÅ‚aw!” jest poetyckÄ… zabawÄ… autora z czytelnikiem. Pod pozorem rebusu BiaÅ‚oszewski ukryÅ‚ niezwykle gÅ‚Ä™bokie studium codziennoÅ›ci, w którym patetyczna sakralność współistnieje ze zwyczajnoÅ›ciÄ… codziennoÅ›ci.

TytuÅ‚ wiersza jest wykorzystaniem nieograniczonej wrÄ™cz możliwoÅ›ci instrumentacji gÅ‚oskowej. W obu sÅ‚owach powtarzajÄ… siÄ™ identycznie brzmiÄ…ce fragmenty: „Å‚ogo” („PodÅ‚ogo, bÅ‚ogosÅ‚aw!”). WywoÅ‚ujÄ… one w czytelniku wrażenie pÅ‚ynnoÅ›ci, szczeroÅ›ci, współgrania, przypominajÄ…c jednoczeÅ›nie niezidentyfikowany refren ludowej piosenki („Å‚ody”).

PodkreÅ›lajÄ…ce pÅ‚ynność oraz nawiÄ…zujÄ…ce do tradycji ludowej wyrazy peÅ‚niÄ… jeszcze innÄ… funkcjÄ™ - tytuÅ‚ jest zderzeniem znaczeÅ„ niepasujÄ…cych do siebie słów: podÅ‚oga i bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo. Podczas gdy „podÅ‚oga” to coÅ› zwykÅ‚ego, znanego, nie zajmujÄ…cego nas na co dzieÅ„ dÅ‚użej, niż w kontekÅ›cie koniecznoÅ›ci zamiecenia czy odkurzenia, tak „bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo” to stan nawiÄ…zania kontaktu z Bogiem, to dobroduszny gest Stwórcy w odniesieniu do grzesznego czÅ‚owieka. PoÅ‚Ä…czenie już w tytule odmiennych sfer życia i rzeczywistoÅ›ci w proÅ›bie podÅ‚ogi o bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwo wzbudza zainteresowania odbiorcy tekstu. Jak siÄ™ później okaże w dalszej lekturze, obdarzenie szczególnym uwielbieniem przez autora podÅ‚ogi usprawiedliwia proÅ›bÄ™ zawartÄ… w tytule.

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies