Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„Ojczyzna” RafaÅ‚a Wojaczka, pod wzglÄ™dem gatunku poetyckiego zaliczana do sonetu (cztery strofy, dwie pierwsze po cztery wersy, dwie ostatnie – po trzy), zostaÅ‚a napisana w oparciu o porównanie tytuÅ‚owej ojczyzny do matki. Temat jak najbardziej pasuje do szlachetnej formy, lecz po przeÅ›ledzeniu wszystkich linijek dochodzimy do wniosku, iż poeta nieco zmodyfikowaÅ‚ klasycznÄ… definicjÄ™ sonetu:
„Wojaczek Å‚Ä…czy patos z codziennoÅ›ciÄ…, uczucia wzniosÅ‚e z niewyszukanym sposobem obrazowania” (BogusÅ‚aw Szpytma, „Poezja współczesna”, Warszawa 1995, s. 116).
W tekÅ›cie peÅ‚no jest obrazów znanych z codziennoÅ›ci PRL, na przykÅ‚ad picia alkoholu czy znÄ™cania siÄ™ nad ludźmi przez oficerów SB przy użyciu paÅ‚ek. Te wzmianki przeplatajÄ… peÅ‚ne patosu i wzniosÅ‚oÅ›ci, przypominajÄ…ce litaniÄ™ wersy mówiÄ…ce o koÅ›cielnej wieży czy rzymskim koÅ›ciele. Zastosowane przez Wojaczka porównania, tworzÄ…ce oÅ› kompozycyjnÄ… dla caÅ‚ego wiersza, majÄ… bardzo fizyczny, plastyczny wymiar. Podmiot informuje o parametrach „matki-ojczyzny”, jej dÅ‚ugoÅ›ci, wysokoÅ›ci oraz szerokoÅ›ci.
Choć w tekÅ›cie ani razu nie pada tytuÅ‚owe sÅ‚owo „ojczyzna”, bez problemu odczytujemy zabieg zastÄ…pienia go przez sÅ‚owo „matka” (mimo iż w jÄ™zyku polskim istnieje „żeÅ„ski” odpowiednik – „macierz”, Wojaczek nie zdecydowaÅ‚ siÄ™ na jego użycie).
Rodzicielka okazuje się być:
„(…) mÄ…dra jak wieża koÅ›cioÅ‚a
(…) wiÄ™ksza niż sam Rzymski KoÅ›ciół
(…) dÅ‚uga jak transsyberyjska
Kolej i jak Sahara szeroka”.
Do jej kolejnych cech, ujawnianych w drugiej strofie należą:
Pobożność – „jak partyjny dziennik”;
Uroda – „niczym straż pożarna”;
Cierpliwość – „jak oficer Å›ledczy”;
Podatność na ból – „jak gdyby w poÅ‚ogu”;
Szczerość – „jak gumowa paÅ‚ka”;
Dobroć – „jak piwo żywieckie”;
Bogobojność – „Piersi matki dwie pobożne setki”;
Troskliwość – „jakby bufetowa”.
Użyte przez podmiot epitety - mądra, pobożna, piękna, cierpliwa, bolesna, szczera, dobra, bogobojna oraz troskliwa, nawiązują do umacnianego od czasów średniowiecza w literaturze i sztuce archetypu Matki Boskiej, znanego między innymi z tekstów: Ojczyzna - analiza
Autor: Karolina Marlêga„Ojczyzna” RafaÅ‚a Wojaczka, pod wzglÄ™dem gatunku poetyckiego zaliczana do sonetu (cztery strofy, dwie pierwsze po cztery wersy, dwie ostatnie – po trzy), zostaÅ‚a napisana w oparciu o porównanie tytuÅ‚owej ojczyzny do matki. Temat jak najbardziej pasuje do szlachetnej formy, lecz po przeÅ›ledzeniu wszystkich linijek dochodzimy do wniosku, iż poeta nieco zmodyfikowaÅ‚ klasycznÄ… definicjÄ™ sonetu:
„Wojaczek Å‚Ä…czy patos z codziennoÅ›ciÄ…, uczucia wzniosÅ‚e z niewyszukanym sposobem obrazowania” (BogusÅ‚aw Szpytma, „Poezja współczesna”, Warszawa 1995, s. 116).
W tekÅ›cie peÅ‚no jest obrazów znanych z codziennoÅ›ci PRL, na przykÅ‚ad picia alkoholu czy znÄ™cania siÄ™ nad ludźmi przez oficerów SB przy użyciu paÅ‚ek. Te wzmianki przeplatajÄ… peÅ‚ne patosu i wzniosÅ‚oÅ›ci, przypominajÄ…ce litaniÄ™ wersy mówiÄ…ce o koÅ›cielnej wieży czy rzymskim koÅ›ciele. Zastosowane przez Wojaczka porównania, tworzÄ…ce oÅ› kompozycyjnÄ… dla caÅ‚ego wiersza, majÄ… bardzo fizyczny, plastyczny wymiar. Podmiot informuje o parametrach „matki-ojczyzny”, jej dÅ‚ugoÅ›ci, wysokoÅ›ci oraz szerokoÅ›ci.
Choć w tekÅ›cie ani razu nie pada tytuÅ‚owe sÅ‚owo „ojczyzna”, bez problemu odczytujemy zabieg zastÄ…pienia go przez sÅ‚owo „matka” (mimo iż w jÄ™zyku polskim istnieje „żeÅ„ski” odpowiednik – „macierz”, Wojaczek nie zdecydowaÅ‚ siÄ™ na jego użycie).
Rodzicielka okazuje się być:
„(…) mÄ…dra jak wieża koÅ›cioÅ‚a
(…) wiÄ™ksza niż sam Rzymski KoÅ›ciół
(…) dÅ‚uga jak transsyberyjska
Kolej i jak Sahara szeroka”.
Do jej kolejnych cech, ujawnianych w drugiej strofie należą:
Pobożność – „jak partyjny dziennik”;
Uroda – „niczym straż pożarna”;
Cierpliwość – „jak oficer Å›ledczy”;
Podatność na ból – „jak gdyby w poÅ‚ogu”;
Szczerość – „jak gumowa paÅ‚ka”;
Dobroć – „jak piwo żywieckie”;
Bogobojność – „Piersi matki dwie pobożne setki”;
Troskliwość – „jakby bufetowa”.
„Bogurodzica”;
„Kwiatek czysty, smutnego sierca ucieszenie...”;
„Lament Å›wiÄ™tokrzyski”;
„Legenda o Å›wiÄ™tym Aleksym”;
Adam Mickiewicz „Hymn na dzieÅ„ Zwiastowania NajÅ›wiÄ™tszej Panny Maryi”;
Cyprian Kamil Norwid „Do najÅ›wiÄ™tszej Panny Maryi”; „Psalm w Hebronie”;
Edward LeszczyÅ„ski „Madonno!”;
Ewa Szelburg-Zarembina „Matka i Syn”’
Franciszek Dionizy Kniaźnin „Do najÅ›wiÄ™tszej Panny”;
Jan DobraczyÅ„ski „CieÅ„ ojca”;
Jan Twardowski „List do Matki Boskiej”;
Józef Andrzej Frasik „Matka Boża w koÅ›ciółku u lip”;
Kasper Twardowski „Pochodnia miÅ‚oÅ›ci Bożej”;
Kazimiera IÅ‚Å‚akowiczówna „O Matce Boskiej”;
Krzysztof Kamil BaczyÅ„ski „Modlitwa do Bogarodzicy”;
Tadeusz Gajcy „Modlitwa żoÅ‚nierska”.
Rozważania na temat analizy wiersza Rafała Wojaczka w pełni podsumują słowa Bogusława Szpytmy, autora opracowania tego wielopłaszczyznowego tekstu:
„CaÅ‚y wiersz zbudowana jest na zasadzie konceptu stylistycznego; skÅ‚ada siÄ™ mianowicie z szeregu porównaÅ„. Porównania te posiadajÄ… swoistÄ… cechÄ™; brakuje w nich orzeczeÅ„, a wiÄ™c wypowiedzenia sÄ… równoważnikiem zdaÅ„. Poetyka nazywa takÄ… syntaktycznÄ… konstrukcjÄ™, w której brakuje ważnej części zdania elipsÄ… (polska nazwa – wyrzutnia). Ten chwyt retoryczny sprawia wrażenie naÅ›ladowania jÄ™zyka gazetowego, hasÅ‚owego. JednoczeÅ›nie pozostawia niedosyt treÅ›ci, podkreÅ›la emocjonalny stosunek podmiotu do wypowiedzi (jakby poecie brakowaÅ‚ tchu, jakby podniosÅ‚y ton zapieraÅ‚ dech w piersiach, rwaÅ‚ tok wypowiedzi). CaÅ‚y wiersz przypomina litaniÄ™” (B. „Poezja współczesna”, Warszawa 1995, s.116-119).
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies