Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Sytuacja liryczna wiersza „Dwie maÅ‚py Breugla” WisÅ‚awy Szymborskiej nie jest skomplikowana. OkreÅ›la jÄ… już pierwszy wers:
„Tak wyglÄ…da mój wielki maturalny sen:”.
We śnie o maturze pierwszoosobowy podmiot liryczny otacza sceneria wyjęta z obrazu niderlandzkiego malarza:
„siedzÄ… w oknie dwie maÅ‚py przykute Å‚aÅ„cuchem,
za oknem fruwa niebo
i kÄ…pie siÄ™ morze”.
Podmiot zdaje egzamin dojrzaÅ‚oÅ›ci z historii, rolÄ™ egzaminatorów peÅ‚niÄ……maÅ‚py. Jest to jeden z gorszych dni w jego życiu. Gdy zaczyna siÄ™ jÄ…kać i brnąć w kÅ‚opoty, srodzy, zwierzÄ™cy profesorowie okazujÄ… bardziej ludzkÄ… twarz:
„MaÅ‚pa, wpatrzona we mnie, ironicznie sÅ‚ucha,
druga niby to drzemie -
a kiedy po pytaniu nastaje milczenie,
podpowiada mi
cichym brzÄ…kaniem Å‚aÅ„cucha”.
Wiersz WisÅ‚awy Szymborskiej jest wieloznaczny i odnosi siÄ™ do kilku problemów. Przede wszystkim można go interpretować dosÅ‚ownie. Wyobrażenie sobie egzaminowej osoby, przed którÄ… nauczyciel kÅ‚adzie album z obrazami Bruegla i każe w szerokim kontekÅ›cie zanalizować ten z dwiema maÅ‚pami, nie jest trudne. PlÄ…tanie siÄ™ w odpowiedziach, poszukiwanie analogii oraz nieumiejÄ™tność zapanowania nad zdenerwowaniem, przejawiajÄ…cym siÄ™ przez jÄ…kanie, zostaje w pewnej chwili przerwane. Gdy mÅ‚ody czÅ‚owiek przyjrzy siÄ™ dokÅ‚adnie jednej z maÅ‚p, wtedy dostrzeże jej ironiczny uÅ›miech i usÅ‚yszy w wyobraźni, jak brzÄ™ka Å‚aÅ„cuchem. Odczytanie w nim symbolu wiÄ™zienia i zniewolenia, wypeÅ‚niajÄ…cego dzieje ludzkoÅ›ci, okazuje siÄ™ być celne. W takiej interpretacji widać także aluzjÄ™ do dzieÅ‚a Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego „Historia”, w którym historia ludzkoÅ›ci to pasmo wojen i ofiar.
W zdawanej przez podmiot historii można dopatrywać siÄ™ wÅ‚aÅ›nie kroniki losów ludzkoÅ›ci, a caÅ‚a sytuacja egzaminu, w której uczniem jest podmiot, a nauczycielem – maÅ‚pa, ukazuje odwrócenie ról i zachwianie relacja czÅ‚owiek-natura. MaÅ‚py mogÄ… być symbolem zniewolenia Å›wiata zwierzÄ…t przez ludzi, a Å‚aÅ„cuch - narzÄ™dziem dominacji homo sapiens nad faunÄ… i florÄ…. Usytuowanie ssaków, mimo ograniczajÄ…cych ich ruch Å‚aÅ„cuchów, na wyższym poziomie, niż pozornie „wolnego” podmiotu, jest ironiczne. Szyderstwo, z jakÄ… maÅ‚py odnoszÄ… siÄ™ do jego słów oraz zachowania, jest tutaj symbolem rozwiniÄ™tej Å›wiadomoÅ›ci naczelnych, posiadajÄ…cych w wizji Szymborskiej wiÄ™cej wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci, niż przedstawiciele jej gatunku. Motyw ukazywania miejsca i rangi czÅ‚owieka jest obecny także w innych utworach naszej Noblistki.
„Twórczość poetki uznawano za uniwersalnÄ…, podbudowanÄ… filozofiÄ…, a przy tym przystÄ™pnÄ… i intrygujÄ…cÄ… tematykÄ… oraz formÄ…. Autorka wskazuje miejsce i rangÄ™ czÅ‚owieka wÅ›ród innych bytów, interesuje siÄ™ sztukÄ…, przemijaniem, uczuciami. Potrafi dostrzegać najprostsze i najbardziej podstawowe zagadnienia bytu. Analizuje je w ujÄ™ciu odpowiednim dla erudyty i znawcy filozofii, jak i dla przeciÄ™tnie wyksztaÅ‚conego odbiorcy, który – być może – nie zgÅ‚Ä™bi do koÅ„ca proponowanych zagadnieÅ„, ale z pewnoÅ›ciÄ… odczyta ich zasadniczy sens i wartość. CzÅ‚owiek – bohater liryczny wielu wierszy – jest istotÄ… biologicznÄ…, uwikÅ‚anÄ… w historiÄ™, podlegajÄ…cÄ… jej prawidÅ‚om, jest ludzkÄ… sÅ‚abÄ… i kruchÄ… drobinÄ…, która zmuszona jest do tego, by stawić czoÅ‚o potężnym mocom i przeciwnoÅ›ciom, pÅ‚ynÄ…cym ze Å›wiata zewnÄ™trznego, jak i rodzÄ…cym siÄ™ w niej samej. Utwory poetki cechuje oryginalność ujÄ™cia, ironiczny dystans, celna pointa, zaskakujÄ…ce skojarzenia i Å›rodki poetyckie, czÄ™stokroć o barokowym rodowodzie. Atrakcyjność poruszanych zagadnieÅ„ i problemów współgra z formÄ… i stylistykÄ… liryków(…)” (U. Lementowicz, „Poezje WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003). Dwie maÅ‚py Bruegla - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaSytuacja liryczna wiersza „Dwie maÅ‚py Breugla” WisÅ‚awy Szymborskiej nie jest skomplikowana. OkreÅ›la jÄ… już pierwszy wers:
„Tak wyglÄ…da mój wielki maturalny sen:”.
We śnie o maturze pierwszoosobowy podmiot liryczny otacza sceneria wyjęta z obrazu niderlandzkiego malarza:
„siedzÄ… w oknie dwie maÅ‚py przykute Å‚aÅ„cuchem,
za oknem fruwa niebo
i kÄ…pie siÄ™ morze”.
Podmiot zdaje egzamin dojrzaÅ‚oÅ›ci z historii, rolÄ™ egzaminatorów peÅ‚niÄ……maÅ‚py. Jest to jeden z gorszych dni w jego życiu. Gdy zaczyna siÄ™ jÄ…kać i brnąć w kÅ‚opoty, srodzy, zwierzÄ™cy profesorowie okazujÄ… bardziej ludzkÄ… twarz:
„MaÅ‚pa, wpatrzona we mnie, ironicznie sÅ‚ucha,
druga niby to drzemie -
a kiedy po pytaniu nastaje milczenie,
podpowiada mi
cichym brzÄ…kaniem Å‚aÅ„cucha”.
Wiersz WisÅ‚awy Szymborskiej jest wieloznaczny i odnosi siÄ™ do kilku problemów. Przede wszystkim można go interpretować dosÅ‚ownie. Wyobrażenie sobie egzaminowej osoby, przed którÄ… nauczyciel kÅ‚adzie album z obrazami Bruegla i każe w szerokim kontekÅ›cie zanalizować ten z dwiema maÅ‚pami, nie jest trudne. PlÄ…tanie siÄ™ w odpowiedziach, poszukiwanie analogii oraz nieumiejÄ™tność zapanowania nad zdenerwowaniem, przejawiajÄ…cym siÄ™ przez jÄ…kanie, zostaje w pewnej chwili przerwane. Gdy mÅ‚ody czÅ‚owiek przyjrzy siÄ™ dokÅ‚adnie jednej z maÅ‚p, wtedy dostrzeże jej ironiczny uÅ›miech i usÅ‚yszy w wyobraźni, jak brzÄ™ka Å‚aÅ„cuchem. Odczytanie w nim symbolu wiÄ™zienia i zniewolenia, wypeÅ‚niajÄ…cego dzieje ludzkoÅ›ci, okazuje siÄ™ być celne. W takiej interpretacji widać także aluzjÄ™ do dzieÅ‚a Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego „Historia”, w którym historia ludzkoÅ›ci to pasmo wojen i ofiar.
W zdawanej przez podmiot historii można dopatrywać siÄ™ wÅ‚aÅ›nie kroniki losów ludzkoÅ›ci, a caÅ‚a sytuacja egzaminu, w której uczniem jest podmiot, a nauczycielem – maÅ‚pa, ukazuje odwrócenie ról i zachwianie relacja czÅ‚owiek-natura. MaÅ‚py mogÄ… być symbolem zniewolenia Å›wiata zwierzÄ…t przez ludzi, a Å‚aÅ„cuch - narzÄ™dziem dominacji homo sapiens nad faunÄ… i florÄ…. Usytuowanie ssaków, mimo ograniczajÄ…cych ich ruch Å‚aÅ„cuchów, na wyższym poziomie, niż pozornie „wolnego” podmiotu, jest ironiczne. Szyderstwo, z jakÄ… maÅ‚py odnoszÄ… siÄ™ do jego słów oraz zachowania, jest tutaj symbolem rozwiniÄ™tej Å›wiadomoÅ›ci naczelnych, posiadajÄ…cych w wizji Szymborskiej wiÄ™cej wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci, niż przedstawiciele jej gatunku. Motyw ukazywania miejsca i rangi czÅ‚owieka jest obecny także w innych utworach naszej Noblistki.
Istnieje jeszcze interpretacja, w której wyglądające z obrazu, przywiązane do ściany łańcuchami małpy mogą oznaczać ograniczenie życia człowieka właśnie przez niewidzialne pęta, jakimi są czekające go od najmłodszych lat egzaminy (na przykład matura).
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies