Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Mimo iż dzieÅ‚o WÅ‚adysÅ‚awa Broniewskiego zostaÅ‚o opublikowane 123 lata po premierze tomiku „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza, to należy traktować je jako ukÅ‚on dwudziestowiecznego poety w stronÄ™ romantycznego wieszcza.
Podobieństw między wierszami jest mnóstwo. Dotyczą zarówno strony formalnej (przynależność do tego samego gatunku literackiego, czyli ballady), jak i poruszanej problematyki czy kreacji głównych bohaterek.
Punktami stycznymi liryków sÄ… ich pierwsze wersy (”SÅ‚uchaj dzieweczko! Ona nie sÅ‚ucha…/
To dzieÅ„ biaÅ‚y, to miasteczko…”), bÄ™dÄ…ce zapowiedziÄ… opowieść o dwóch obÅ‚Ä…kanych dziewczynkach. U Broniewskiego wystÄ™puje trzynastoletnia, rudowÅ‚osa Å»ydówka Ryfka, przeżywajÄ…ca szok i zaÅ‚amanie psychiczne po tragicznej Å›mierci rodziców w czasie II wojny Å›wiatowej. Jest ona odpowiednikiem rozmawiajÄ…cej ze swoim martwym ukochanym JaÅ›kiem, Mickiewiczowskiej Karusi.
Obie dziewczynki nie potrafiÄ… pogodzić siÄ™ ze Å›mierciÄ… ukochanych osób i odnaleźć siÄ™ w nowej rzeczywistoÅ›ci („Nie ma miasteczka, nie ma żywego ducha”), w której sÄ… zdane tylko na siebie i muszÄ… stawić czoÅ‚o problemom dnia codziennego – u Karusi jest to życie bez narzeczonego, u Ryfki – bez rodziców.
Podobieństwo między wierszami widać także w stworzeniu scenerii dla opowiadanych historii. Mamy zatem małe, zamknięte przed obcymi miasteczko, w którym szaleństwo nagiej Ryfki i rozmawianie z duchami Karusi stają się niecodziennym wydarzeniem i powodem ciekawości przechodniów i gapiów.
Opis prostych mieszkaÅ„ców miasteczka jest punktem wyjÅ›ciowym dla kolejnej cechy wspólnej obu wierszy – reakcji otoczenia na niecodzienne zachowanie dziewczÄ…t. Nie widać w jego postÄ™powaniu Å›ladu drwiny czy chÄ™ci dokuczenia bohaterkom. Prostych obywateli cechuje współczucie i chęć pomocy, choć w przypadku „Ballad i romansów” jest ona trochÄ™ powierzchowna:
„PrzejeżdżaÅ‚ chÅ‚op, rzuciÅ‚ grosik,
przejeżdżała baba, też dała cosik,
przejeżdżało dużo, dużo luda.
każdy siÄ™ dziwiÅ‚, że goÅ‚a i ruda”.
ObojÄ™tność przechodniów na los pozostawionej sobie Ryfki wynika może z przeżyć, jakie byÅ‚y ich udziaÅ‚em. Wojna zabiÅ‚a w nich wszystkie ludzkie uczucia, nie byÅ‚o miejsca na empatiÄ™ czy litość w dobie ciÄ…gÅ‚ych bombardowaÅ„, Å‚apanek czy ciÄ…gle powstajÄ…cych obozów. Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Autor: Karolina MarlêgaMimo iż dzieÅ‚o WÅ‚adysÅ‚awa Broniewskiego zostaÅ‚o opublikowane 123 lata po premierze tomiku „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza, to należy traktować je jako ukÅ‚on dwudziestowiecznego poety w stronÄ™ romantycznego wieszcza.
Podobieństw między wierszami jest mnóstwo. Dotyczą zarówno strony formalnej (przynależność do tego samego gatunku literackiego, czyli ballady), jak i poruszanej problematyki czy kreacji głównych bohaterek.
Punktami stycznymi liryków sÄ… ich pierwsze wersy (”SÅ‚uchaj dzieweczko! Ona nie sÅ‚ucha…/
To dzieÅ„ biaÅ‚y, to miasteczko…”), bÄ™dÄ…ce zapowiedziÄ… opowieść o dwóch obÅ‚Ä…kanych dziewczynkach. U Broniewskiego wystÄ™puje trzynastoletnia, rudowÅ‚osa Å»ydówka Ryfka, przeżywajÄ…ca szok i zaÅ‚amanie psychiczne po tragicznej Å›mierci rodziców w czasie II wojny Å›wiatowej. Jest ona odpowiednikiem rozmawiajÄ…cej ze swoim martwym ukochanym JaÅ›kiem, Mickiewiczowskiej Karusi.
Obie dziewczynki nie potrafiÄ… pogodzić siÄ™ ze Å›mierciÄ… ukochanych osób i odnaleźć siÄ™ w nowej rzeczywistoÅ›ci („Nie ma miasteczka, nie ma żywego ducha”), w której sÄ… zdane tylko na siebie i muszÄ… stawić czoÅ‚o problemom dnia codziennego – u Karusi jest to życie bez narzeczonego, u Ryfki – bez rodziców.
Podobieństwo między wierszami widać także w stworzeniu scenerii dla opowiadanych historii. Mamy zatem małe, zamknięte przed obcymi miasteczko, w którym szaleństwo nagiej Ryfki i rozmawianie z duchami Karusi stają się niecodziennym wydarzeniem i powodem ciekawości przechodniów i gapiów.
Opis prostych mieszkaÅ„ców miasteczka jest punktem wyjÅ›ciowym dla kolejnej cechy wspólnej obu wierszy – reakcji otoczenia na niecodzienne zachowanie dziewczÄ…t. Nie widać w jego postÄ™powaniu Å›ladu drwiny czy chÄ™ci dokuczenia bohaterkom. Prostych obywateli cechuje współczucie i chęć pomocy, choć w przypadku „Ballad i romansów” jest ona trochÄ™ powierzchowna:
„PrzejeżdżaÅ‚ chÅ‚op, rzuciÅ‚ grosik,
przejeżdżała baba, też dała cosik,
przejeżdżało dużo, dużo luda.
każdy siÄ™ dziwiÅ‚, że goÅ‚a i ruda”.
Prócz wielu oczywistych podobieÅ„stw – „Ballady i romanse” nie sÄ… identyczne, jak dzieÅ‚o Mickiewicza.
Po pierwsze Broniewski nie zrealizowaÅ‚ wszystkich formalnych wymogów ballady (na przykÅ‚ad dobro nie zwycięża zÅ‚a – Ryfka i Jezus ginÄ…). Choć opowieść o Ryfce peÅ‚na jest charakterystycznych dla tego gatunku powtórzeÅ„ i przenoÅ›ni, otwiera i zamyka jÄ… to samo zdanie ("SÅ‚uchaj, dzieweczko! Ona nie sÅ‚ucha.../To dzieÅ„ biaÅ‚y, to miasteczko..."), to jednak tematyka poruszona przez Broniewskiego jest bardziej dramatyczna, niż obecna w dziele Mickiewicza.
Mimo iż oba utwory opowiadają o tragicznych doświadczeniach młodych dziewcząt, nie można zestawiać straty ukochanego chłopca z traumą wojennych wspomnień, śmiercią rodziców i bezpowrotnym końcem dzieciństwo.
Podobnie jest z tłem opisywanych historii. Karusia żyje w małym, spokojnym i bezpiecznym miejscu, gdy tymczasem Ryfka szuka martwych rodziców na ruzach zbombardowanego miasta, w którym pełno jest rozkładających się ciał, krwi i poszukujących Żydów SS-manów.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies