Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wiersz „Ikar” ukazaÅ‚ siÄ™ w tomiku „Agresty” z 1963 roku. Utwór ten jest polemikÄ… z „OdÄ… do turpistów” autorstwa Juliana Przybosia. Grochowiak dość przewrotnie zadedykowaÅ‚ „Ikara” Przybosiowi, starajÄ…c siÄ™ udowodnić drugiemu poecie, że turpizm nie polega jedynie na epatowaniu brzydotÄ…, ale jest nurtem bogatym i wartoÅ›ciowym.
InspiracjÄ… dla powstania utworu byÅ‚ sÅ‚ynny obraz renesansowego mistrza Petera Brueghela, zatytuÅ‚owany „Pejzaż z upadkiem Ikara”, namalowany w 1558 roku. Płótno przedstawia znanÄ… z mitologii greckiej scenÄ™, w której syn genialnego kowala wzbija siÄ™ na sztucznych skrzydÅ‚ach ku sÅ‚oÅ„cu. Co ciekawe, Ikar nie znajduje siÄ™ na pierwszym planie obrazu, a jedynie widzimy go w oddali. GłównÄ… bohaterkÄ… dzieÅ‚a jest natomiast ciężko pracujÄ…ca kobieta. Wiersz Grochowiaka zbudowany jest na podobnej zasadzie.
Interpretacja
Wiersz Grochowiaka opiera siÄ™ na kontraÅ›cie. Z jednej strony widzimy Ikara, który „omiataÅ‚ nieboskÅ‚on” – symbol idealizmu, nierealnoÅ›ci, wyniosÅ‚oÅ›ci, pychy, mÅ‚odzieÅ„czej fantazji, ale także i gÅ‚upoty. Syn Dedala wzbijajÄ…c siÄ™ na skrzydÅ‚ach ku sÅ‚oÅ„cu oddaÅ‚ swoje życie w rÄ™ce przypadku, siÅ‚y wyższej. Z drugiej strony widzimy praczkÄ™ – kobietÄ™ topornÄ…, zmÄ™czonÄ…, brzydkÄ…, pomarszczonÄ…. Jednak to wÅ‚aÅ›nie ona, a nie mitologiczny Ikar, jest dla Grochowiaka ucieleÅ›nieniem piÄ™kna. Bohaterka nie „buja w obÅ‚okach”, nie próbuje udowodnić Å›wiatu, że jest od niego lepsza, nie stara siÄ™ nikomu zaimponować, ale zamiast tego ciężko pracuje. Podmiot liryczny przyrównaÅ‚ te dwie postaci do muchy (Ikar) i woÅ‚u (praczka), wskazujÄ…c tym samym na przewagÄ™ kobiety, jako tej, która żyje prawdziwym życiem. Można powiedzieć zatem, że wiersz jest wyrazem hoÅ‚du dla codziennoÅ›ci, pracy fizycznej i przeciÄ™tnoÅ›ci. WÅ‚aÅ›nie w tych wartoÅ›ciach Grochowiak dopatrywaÅ‚ siÄ™ piÄ™kna i tak też pojmowaÅ‚ turpizm, nie jako epatowanie brzydotÄ…, lecz jako hoÅ‚dowanie prawdzie, rzeczywistoÅ›ci takiej, jaka ona jest.
Grochowiak ukazaÅ‚, że życie skÅ‚ada siÄ™ z codziennego wysiÅ‚ku, trudów i bólu, które odciskajÄ… siÄ™ na ludzkich twarzach. Poeta nazywa to wszystko „rzeczami ciężkimi”. Wyraźnie dystansowaÅ‚ siÄ™ od marzycielstwa, idealizowania czy oddawaniu siÄ™ wzniosÅ‚ym sÅ‚owom, ponieważ taka postawa nie przynosiÅ‚a niczego pożytecznego, żadnych wymiernych efektów. ZupeÅ‚nie inaczej jest z pracÄ…, która powinna stanowić esencjÄ™ życia. Poeta wskazaÅ‚, że najważniejsze sÄ… sprawy przyziemne, codzienne problemy, które okreÅ›lajÄ… nas samych poprzez to, jak sobie z nimi radzimy. Praczka, która na pierwszy rzut oka wydaje siÄ™ być brzydka, w rzeczywistoÅ›ci jest istotÄ… piÄ™knÄ… wewnÄ™trznie, ponieważ zostaÅ‚a uksztaÅ‚towana przez ból i cierpienie. WÅ‚aÅ›nie w tym tkwi, wedÅ‚ug Grochowiaka, istota piÄ™kna. Aby to jeszcze bardziej podkreÅ›lić, poeta posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ metaforÄ…: „Ależ jaka chmura udźwignie baliÄ™”. Co z tego, że obÅ‚oki sÄ… piÄ™kne i zwiewne, skoro nie sÄ… w stanie wykonać najprostszej pracy? Tak wÅ‚aÅ›nie należy odczytywać „Ikara”. Ikar - analiza i interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaWiersz „Ikar” ukazaÅ‚ siÄ™ w tomiku „Agresty” z 1963 roku. Utwór ten jest polemikÄ… z „OdÄ… do turpistów” autorstwa Juliana Przybosia. Grochowiak dość przewrotnie zadedykowaÅ‚ „Ikara” Przybosiowi, starajÄ…c siÄ™ udowodnić drugiemu poecie, że turpizm nie polega jedynie na epatowaniu brzydotÄ…, ale jest nurtem bogatym i wartoÅ›ciowym.
InspiracjÄ… dla powstania utworu byÅ‚ sÅ‚ynny obraz renesansowego mistrza Petera Brueghela, zatytuÅ‚owany „Pejzaż z upadkiem Ikara”, namalowany w 1558 roku. Płótno przedstawia znanÄ… z mitologii greckiej scenÄ™, w której syn genialnego kowala wzbija siÄ™ na sztucznych skrzydÅ‚ach ku sÅ‚oÅ„cu. Co ciekawe, Ikar nie znajduje siÄ™ na pierwszym planie obrazu, a jedynie widzimy go w oddali. GłównÄ… bohaterkÄ… dzieÅ‚a jest natomiast ciężko pracujÄ…ca kobieta. Wiersz Grochowiaka zbudowany jest na podobnej zasadzie.
Interpretacja
Wiersz Grochowiaka opiera siÄ™ na kontraÅ›cie. Z jednej strony widzimy Ikara, który „omiataÅ‚ nieboskÅ‚on” – symbol idealizmu, nierealnoÅ›ci, wyniosÅ‚oÅ›ci, pychy, mÅ‚odzieÅ„czej fantazji, ale także i gÅ‚upoty. Syn Dedala wzbijajÄ…c siÄ™ na skrzydÅ‚ach ku sÅ‚oÅ„cu oddaÅ‚ swoje życie w rÄ™ce przypadku, siÅ‚y wyższej. Z drugiej strony widzimy praczkÄ™ – kobietÄ™ topornÄ…, zmÄ™czonÄ…, brzydkÄ…, pomarszczonÄ…. Jednak to wÅ‚aÅ›nie ona, a nie mitologiczny Ikar, jest dla Grochowiaka ucieleÅ›nieniem piÄ™kna. Bohaterka nie „buja w obÅ‚okach”, nie próbuje udowodnić Å›wiatu, że jest od niego lepsza, nie stara siÄ™ nikomu zaimponować, ale zamiast tego ciężko pracuje. Podmiot liryczny przyrównaÅ‚ te dwie postaci do muchy (Ikar) i woÅ‚u (praczka), wskazujÄ…c tym samym na przewagÄ™ kobiety, jako tej, która żyje prawdziwym życiem. Można powiedzieć zatem, że wiersz jest wyrazem hoÅ‚du dla codziennoÅ›ci, pracy fizycznej i przeciÄ™tnoÅ›ci. WÅ‚aÅ›nie w tych wartoÅ›ciach Grochowiak dopatrywaÅ‚ siÄ™ piÄ™kna i tak też pojmowaÅ‚ turpizm, nie jako epatowanie brzydotÄ…, lecz jako hoÅ‚dowanie prawdzie, rzeczywistoÅ›ci takiej, jaka ona jest.
Analiza
Wiersz zbudowany jest z szeÅ›ciu strof, jednak w warstwie sytuacji lirycznej możemy wyróżnić cztery odrÄ™bne fragmenty. W pierwszym z nich podmiot liryczny zastanawia siÄ™ nad istotÄ… piÄ™kna. Tu dokonuje siÄ™ pierwsze zderzenie: „(…) prawda, co jest ciemna, lecz ziarnista jak stal, / Czy skrzydÅ‚a / Z ptasich pÄ™cherzy, rozpiÄ™tych na promykach?”. Pytanie to jest myÅ›lÄ… przewodniÄ… caÅ‚ego utworu.
Druga część otwarcie nawiązuje do obrazu Brueghla. Widzimy w niej dwójkę głównych bohaterów obydwu dzieł, czyli praczkę i Ikara. We fragmencie tym poeta udowadnia, że kobieta, pozornie brzydka, lepiej oddaje to, co w życiu najważniejsze. Bohaterka panuje nad swoim losem, koncentruje się na swojej pracy, natomiast Ikar zdany jest na łaskę i niełaskę wiatru. Chociaż pozornie lepszy, w zestawieniu z praczką jawi się czytelnikowi jako ignorant, głupiec i ucieleśnienie zgubności marzycielstwa. Mitologiczny bohater zupełnie nie pasuje do otoczenia, swoją śmiałością gwałci zastany ład przyrody.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies