Campo di Fiori - geneza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Campo di Fiori - geneza

Autor: Karolina Marlêga

„W Ocaleniu MiÅ‚osz przedrukowaÅ‚ też trzy wiersze, które wyrażaÅ‚y wprost jego stosunek do religii, albo – lepiej powiedziawszy – do chrzeÅ›cijaÅ„stwa: „Campo di Fiori”, „Biedny chrzeÅ›cijanin patrzy na getto” i „Na pewnÄ… książkÄ™”. Kiedy je czytaÅ‚em pierwszy raz, dwa z nich byÅ‚y po prostu przejmujÄ…cymi Å›wiadectwami również i moich, wÅ‚asnych, bezpoÅ›rednich doÅ›wiadczeÅ„ i przeżyć. W czasie okupacji mieszkaÅ‚em od 1941 do 1944 roku na Å»oliborzu, w internacie dla sierot i półsierot rodzin wojskowych, prowadzonym pod szyldem Rady Głównej OpiekuÅ„czej przez zwiÄ…zane z ArmiÄ… KrajowÄ… i Szarymi Szeregami tzw. Pogotowie opiekuÅ„cze ZHP. (…) Ja uczÄ™szczaÅ‚em do SzkoÅ‚y Handlowej, mieszczÄ…cej siÄ™ na ulicy Miodowej. (…) moja codzienna droga tramwajem z placu Inwalidów na Å»oliborzu do szkoÅ‚y wiodÅ‚a przez wiadukt nad Dworcem GdaÅ„skim, ulicÄ… BernardyÅ„skÄ… na plac KrasiÅ„skich do wylotu ul. Miodowej, która już byÅ‚a „aryjska”. PrawÄ… stronÄ™ ulicy BernardyÅ„skiej odgradzaÅ‚ od Starego Miasta mur warszawskiego getta. Tak wiÄ™c pamiÄ™tam tÄ™ karuzelÄ™ na placu KrasiÅ„skich, gdzie dziÅ› jest Pomnik Powstania Warszawskiego, którÄ… wspomina MiÅ‚osz w wierszu „Campo di Fiori”. I nie tylko z tej strony getta, ale i z balkonu mieszkania jednej z ciotek na Lesznie obserwowaÅ‚em przez moment piekÅ‚o rozgorzaÅ‚e w czasie powstania w getcie. ByÅ‚em tym biednym chrzeÅ›cijaninem patrzÄ…cym na getto, i gdy w 1952 roku przeczytaÅ‚em „Campo di Fiori”, miaÅ‚em w oczach tÄ™ karuzelÄ™, na temat której rozgorzaÅ‚a w polskiej prasie, zwÅ‚aszcza w dzienniku „Rzeczpospolita”, dyskusja. Jej tematem byÅ‚ stosunek warszawiaków do powstania w getcie, które wybuchÅ‚o w czasie Wielkanocy 1942 roku. Czy to prawda, że za murem getta ginÄ™li ludzie, a po drugiej stronie muru, na placu KrasiÅ„skich, beztrosko bawili siÄ™ na karuzeli Polacy. ZapamiÄ™taÅ‚em jÄ… nieruchomÄ… wraz z widokiem czoÅ‚gu niemieckiego, który wÅ‚aÅ›nie rozwaliÅ‚ część muru, a z okien kamienicy za murem zwisaÅ‚y ciaÅ‚a pozabijanych przez oddziaÅ‚ SS bojowników żydowskich. W tym momencie trwaÅ‚a tam prawdziwa bitwa i doprawdy wÄ…tpiÄ™, czy ktokolwiek miaÅ‚ tam ochotÄ™ na zabawÄ™. PomijajÄ…c grozÄ™ wiejÄ…cÄ… od trupów zwisajÄ…cych z okien żydowskich kamienic, niemożliwa byÅ‚a aż taka nienawiść, aby ktokolwiek oddawaÅ‚ siÄ™ uciechom „wesoÅ‚ego miasteczka”. Z dyskusji w „Rzeczypospolitej” wynikaÅ‚o, że w różnych dniach tej walki sytuacja przedstawiaÅ‚a siÄ™ rozmaicie. OsobiÅ›cie jednak, opierajÄ…c siÄ™ na tym, co widziaÅ‚em na wÅ‚asne oczy w ówczesnej Warszawie, wykluczam objawy aż takiego znieczulenia na ludzki los” – fragment wspomnienia Marka Skwarnickiego, autora ciekawej i poruszajÄ…cej książki wydawnictwa „BiaÅ‚y Kruk” „Mój MiÅ‚osz” (Kraków 2004, s. 26-30), który z wÅ‚asnej, mÅ‚odzieÅ„czej perspektywy opisaÅ‚ swój stosunek do jednego z najważniejszych wierszy naszego Noblisty – „Campo di Fiori”.
Autobiograficzna „kronika przyjaźni” miÄ™dzy Skwarnickim a MiÅ‚oszem skupia siÄ™ na oddaniu atmosfery panujÄ…cej w kraju w czasie powstawania liryku (Warszawa, Wielkanoc 1943). Wspomnienie „mÅ‚odego poety” – jak trafnie nazwaÅ‚ Skwarnickiego prof. Uniwersytetu JagielloÅ„skiego Aleksander Fiut („książka wyjÄ…tkowa, stanowiÄ…ca zapis przyjaźni starego poety z mÅ‚odym poetÄ…”) dotyczy także pojawiajÄ…cego siÄ™ w utworze problemu antysemityzmu:
„Ten wiersz chyba [„Campo di Fiori”] znaÅ‚em już wczeÅ›niej z „Tygodnika Powszechnego”, czytanego stale od lat licealnych. W momencie mojego pierwszego zapoznania siÄ™ z „Ocaleniem”, „Campo di Fiori”, byÅ‚ po prostu Å›wiadectwem buntu przeciwko okrucieÅ„stwu ludzi zdeprawowanych przez wojnÄ™, Å›wiadectwem intelektualisty wyzywajÄ…cego na pojedynek o honor i godność ludzkÄ…, moce totalitarnej zagÅ‚ady i inkwizycji ideologicznej. Także i chrzeÅ›cijaÅ„skiej proweniencji. W przypadku pomnika Giordano Bruno, stojÄ…cego na Campo di Fiori w Rzymie, bunt byÅ‚ skierowany wprost przeciw koÅ›cielnej inkwizycji. Przyznam siÄ™, że wtedy antysemickie znaczenie obrazu nie przejmowaÅ‚o mnie tak, jak po latach dyskutantów „Tygodnika Powszechnego”. ByÅ‚o dla mnie oczywiste, że duża liczba moich rodaków jest antysemitami. Antysemitami szczególnego rodzaju. Z jednej strony naÅ›miewano siÄ™ z „żydków”, z drugiej – narażano nieraz dla nich nawet życie. (…)”.

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies