Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Pierwsze wersy wiersza „Kot w pustymi mieszkaniu” WisÅ‚awy Szymborskiej, zestawianego czÄ™sto z innym lirykiem poetki – „Pokój samobójcy”, naprowadzajÄ… na jasno zarysowanÄ… sytuacjÄ™ lirycznÄ…:
„Umrzeć - tego siÄ™ nie robi kotu.
Bo co ma począć kot
w pustym mieszkaniu”.
Po śmierci właściciela zwierze pozostało samo w pustymi mieszkaniu. Pozbawione opieki i czułości, ma do wyboru wdrapywanie się na ściany bądź ocieranie między krawędziami mebli. Jego zachowanie świadczy o zagubieniu, poczuciu pustki, tęsknocie, a nawet utracie sensu życia.
Kot doskonale orientuje się, że w mieszkaniu zaszła jakaś zasadnicza zmiana. Mimo iż nie potrafi jej zdefiniować, odczuwa ją intuicyjnie, po małych drobiazgach, przekonujących go nieodwracalnej o stracie:
„Nic niby tu nie zmienione,
a jednak pozamieniane.
Niby nie przesunięte,
a jednak porozsuwane”.
Materialnymi dowodami zmiany jest brak włączonej wieczorami lampy, obcy odgłos kroków na schodach czy inny wygląd ręki, kładącej mu każdego dnia jedzenie:
„SÅ‚ychać kroki na schodach,
ale to nie te.
Ręka, co kładzie rybę na talerzyk,
także nie ta, co kÅ‚adÅ‚a”.
Porządek dnia, do jakiego przyzwyczajone było zwierzę, został całkowicie zmieniony:
„CoÅ› siÄ™ tu nie zaczyna
w swojej zwykłej porze.
CoÅ› siÄ™ tu nie odbywa
jak powinno.
Ktoś tutaj był i był,
a potem nagle zniknÄ…Å‚
i uporczywie go nie ma” .
Te innowacje sÄ… niepokojÄ…ce, drÄ™czÄ…ce, nie do zaakceptowania. Kot nie ustaje w poszukiwaniu rozwiÄ…zania swojej zagadki, stara siÄ™ zrozumieć nowÄ… rzeczywistość i sprostać dziwnej i trudnej sytuacji. ZaglÄ…da do wszystkich szaf, przebiega przez półki, wciska pod dywan, a nawet – rozrzuca papiery mimo wieloletniego wpajania mu, iż nie wolno tego robić. UderzajÄ… sÅ‚owa, mówiÄ…ce o samotnoÅ›ci i przyszÅ‚oÅ›ci zwierzÄ™cia:
„Co wiÄ™cej jest do zrobienia.
Spać i czekać”.
Ich pesymistyczne i przygnÄ™biajÄ…ce wrażenie jest spotÄ™gowane ostatniÄ… zwrotkÄ…, w której niejako przybliżone zostaÅ‚y myÅ›li kota, planujÄ…cego chÅ‚odne powitanie, jakim „obdarzy” wÅ‚aÅ›ciciela po powrocie:
„Niech no on tylko wróci,
niech no się pokaże.
Już on się dowie,
że tak z kotem nie można.
Będzie się szło w jego stronę
jakby się wcale nie chciało,
pomalutku,
na bardzo obrażonych łapach.
O żadnych skoków pisków na poczÄ…tek”.
WisÅ‚awa Szymborska w swoim prostym, szczerym i wypeÅ‚nionym poczuciem bezsilnoÅ›ci wierszu ukazuje kolej­no różne stany, jakie odczuwa każda żywa istota po stracie bliskiej osoby (poczucie pustki i rozdarcia, oczekiwanie i nasÅ‚uchi­wanie, poszukiwanie oraz planowanie powitania). CzyniÄ…c to z perspektywy opuszczo­nego, przygnÄ™bionego, samotnego kota i opÅ‚akujÄ…c w tym czasie stratÄ™ swego męża, poetka stworzyÅ‚a współczesny, oryginalny tren.

„(…) przedstawia kota jako istotÄ™ cierpiÄ…cÄ… po stracie przyjaciela. Jest on jednak bohaterem przeżywajÄ…cym nagÅ‚Ä… rozÅ‚Ä…kÄ™ w sposób wyjÄ…tkowo ludzki. Nie do koÅ„ca rozumie powody nieobecnoÅ›ci czÅ‚owieka (ludzie oszoÅ‚omieni bólem czÄ™sto reagujÄ… podobnie, nie przyjmujÄ… do wiadomoÅ›ci czyjejÅ› Å›mierci), z niepoko­jem i zaskoczony analizuje nowÄ… sytuacjÄ™, nie zgadza siÄ™ na rozstanie na zawsze (podejmuje wysiÅ‚ek poszukiwania, planuje swoje zachowa­nie podczas spotkania)” (Urszula Lementowicz, „Poezje WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003).

Kot jest zatem personifikacjÄ… czÅ‚owieka, a wiersz - lirycznÄ… refleksjÄ… o Å›mierci i smutku, plastycznÄ… realizacjÄ… poczucia pustki po stracie kogoÅ›, bez ko­go niemożliwe wydaje siÄ™ dalsze życie. Wybór tego zwierzÄ™cia na podmiot wiersza, a zarazem na twórcÄ™ perspektywy, z jakiej mowa jest o Å›mierci i samotnoÅ›ci, tÅ‚umaczy sama Szymborska.

W jednym z opublikowanych po otrzymaniu Nagrody Nobla w 1996 roku wyjaÅ›niÅ‚a: „Pocieszam siÄ™ zresztÄ…, że zwierzÄ™ta nijakiej Å›wiadomoÅ›ci nie majÄ…, bo byÅ‚oby jeszcze wiÄ™cej zrozpaczonych istot na Å›wiecie. Naturalnie, zwierzÄ™ta też majÄ… swoje chwile rozpaczy, tylko jakoÅ› Å‚atwiej da siÄ™ to zaÅ‚atwić. Rozpacz ludzka jest dużo trwalsza i nie tak zależna od tego czy innego wydarzenia, gÅ‚odu, utraty, bólu”.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies