Sto pociech - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Sto pociech - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiersz WisÅ‚awy Szymborskiej „Sto pociech” jest swoistym portretem psychologicznym współczesnego czÅ‚owieka. Poetka - jak zresztÄ… zawsze w swoich wierszach – stworzyÅ‚a niezapomniany obraz jednostki, która z racji swego czÅ‚owieczeÅ„stwa uzurpuje sobie prawo do wszelkich sukcesów w sensie duchowym i materialnym. Postawione pytania – o pochodzenie i możliwoÅ›ci jednostki, o kryteria wyznaczania istoty czÅ‚owieczeÅ„stwa czy wymiary egzystencji czÅ‚owieka – okraszone sÄ… ironicznÄ… nutÄ…, podkreÅ›lajÄ…cÄ… nieprecyzyjność i niejednoznaczność odpowiedzi.
Podmiot liryczny snuje refleksje na temat kondycji człowieka XX wieku. Charakteryzuje jego poglądy, pragnienia i potrzeby tak, jakby przyglądał mu się z boku.

Pierwsza strofa informuje o pogoni jednostki za odwiecznymi determinantami: szczęściem, prawdą oraz wiecznością:
„ZachciaÅ‚o mu siÄ™ szczęścia,
zachciało mu się prawdy,
zachciało mu się wieczności,
patrzcie go!”.

StanowiÄ… one oÅ› jego istnienia. Kim jest ów tajemniczy „on”?
Odpowiedzi udziela kolejna strofa, która odsÅ‚ania fizyczny i psychiczny stan czÅ‚owieka. Można go podsumować zwrotem „prawie nikt”:
Ledwie rozróżnił sen od jawy,
ledwie domyślił się, że on to on,
ledwie wystrugał ręką z płetwy rodem
krzesiwo i rakietÄ™,
łatwy do utopienia w łyżce oceanu,
za mało nawet śmieszny, żeby pustkę śmieszyć,
oczami tylko widzi,
uszami tylko słyszy,
rekordem jego mowy jest tryb warunkowy,
rozumem gani rozum.

W kontekÅ›cie pierwszych czterech linijek wersy dotyczÄ…ce umiejÄ™tnoÅ›ci i Å›wiadomoÅ›ci czÅ‚owieka nie predestynujÄ… go do wygÅ‚aszania swoich pragnieÅ„. Szymborska z politowaniem wyjawia, że nie potrafi on trafnie postrzegać rzeczywistoÅ›ci, zdolność samookreÅ›lenia siebie nie zostaÅ‚a u niego na tyle rozwiniÄ™ta, by mógÅ‚ wygÅ‚aszać sÅ‚owa o potrzebie „wiecznoÅ›ci”. Niedawno „wystrugaÅ‚ rÄ™kÄ… z pÅ‚etwy rodem / krzesiwo i rakietÄ™”, czyli odkryÅ‚ ogieÅ„ oraz nauczyÅ‚ siÄ™ go używać, a już chce być nieÅ›miertelny. Jest „Å‚atwy do utopienia w Å‚yżce oceanu” – Å‚atwowierny, Å›lamazarny, bezmyÅ›lny, a do tego brak mu zdolnoÅ›ci przystosowania siÄ™ do nieprzychylnego otoczenia, nie potrafi odnaleźć siÄ™ wÅ›ród obcych, o czym Å›wiadczy wers „za maÅ‚o nawet Å›mieszny, żeby pustkÄ™ Å›mieszyć”. Oczy sÅ‚użą mu jedynie do widzenia, a uszy – do sÅ‚yszenia. CzÅ‚owiek jest jeszcze za maÅ‚o Å›wiadomy swoich zmysłów, by patrzeć, a nie jedynie „widzieć” oraz by sÅ‚uchać, a nie „sÅ‚yszeć”. Prócz tego zdolnoÅ›ci krasomówcze nie mogÄ… stawiać go na równi z mistrzami retoryki, ponieważ „rekordem jego mowy jest tryb warunkowy”, a „rozumem gani rozum”. Mimo takich niedostatków umysÅ‚u oraz praktycznych umiejÄ™tnoÅ›ci, niedoskonaÅ‚emu czÅ‚owiekowi „wolność mu w gÅ‚owie, wszechwiedza i byt”.
NastÄ™pna zwrotka przybliża odbiorcy prawdziwe relacje czÅ‚owieka z otoczeniem, nie skupiajÄ…c siÄ™ na jego pragnieniach, lecz na stanie rzeczywistym, a wszystko to zostaÅ‚o ukazane w szerszym, kosmicznym kontekÅ›cie. Jednostka istnieje „chyba jest”, „naprawdÄ™ siÄ™ wydarzyÅ‚a / pod jednÄ… z gwiazd prowincjonalnych” – Å›wiadectwem istnienia czÅ‚owieka jest jego fizyczna obecność, pokreÅ›lona przez przymiotniki „żywotny” i „wcale ruchliwy”. OkreÅ›lenie „marny wyrodek krysztaÅ‚u” najpeÅ‚niej charakteryzuje jego kondycjÄ™ we współczesnym Å›wiecie oraz spoÅ‚eczny wymiar jego istnienia. Wskutek trudnych lat dorastania „w koniecznoÅ›ciach stada” pozostaje nieustannie „dość poważnie zdziwiony” oraz „nieźle już poszczególny”.

Ostatnia strofa skupia uwagÄ™ na najważniejszej cesze współczesnego czÅ‚owieka – „zawziÄ™toÅ›ci”:

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies