Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„Poezja CzesÅ‚awa MiÅ‚osza nieÅ‚atwo poddaje siÄ™ interpretacjom. MiÅ‚osz uważany jest za poetÄ™ trudnego, chociaż równoczeÅ›nie jest niezwykle popularny i to nie tylko – jak można by siÄ™ spodziewać w krÄ™gach akademickich. Istnieje wrÄ™cz utrwalona moda na poezjÄ™ MiÅ‚osza, czemu sprzyja zresztÄ… bogata i wielowÄ…tkowa dziaÅ‚alność pozaliteracka poety (…) Twórczość MiÅ‚osza obejmuje poezjÄ™ i prozÄ™, eseje i powieÅ›ci, poematy, traktaty i drobne utwory liryczne. Na szczególnÄ… uwagÄ™ zasÅ‚uguje eseistyka, która w miarÄ™ upÅ‚ywu lat zajmuje coraz bardziej znaczÄ…ce miejsce w dorobku pisarza. Olbrzymie zasÅ‚ugi poniósÅ‚ MiÅ‚osz jako nauczyciel, wykÅ‚adowca, a zarazem tÅ‚umacz – popularyzujÄ…c wiedzÄ™ o polskiej literaturze dawnej i współczesnej w Å›rodowisku amerykaÅ„skim. Jego Historia literatury polskiej staÅ‚a siÄ™ zresztÄ… wydarzeniem i na polskim rynku czytelniczym – pisarz nie waha siÄ™ przed wypowiadaniem wÅ‚asnych, niezależnych sÄ…dów, ujawniajÄ…c czÄ™sto bardzo kontrowersyjne opinie. MiÅ‚osz bywa ironiczny, zÅ‚oÅ›liwy, niesprawiedliwy – ale nigdy nudny. (…) Sam poeta niechÄ™tnie odnosi siÄ™ do wszelkich prób klasyfikacji, przy każdej okazji gÅ‚oszÄ…c swojÄ… niezależność wobec konwencji, snobizmów i schematów (…) Poeta budziÅ‚ i budzi do dzisiaj wielkie emocje – sÄ… czytelnicy, którzy go uwielbiajÄ…, i sÄ… tacy, co go nienawidzÄ…. Sam MiÅ‚osz czÄ™sto chyba Å›wiadomie prowokowaÅ‚ swoich czytelników” – Irena Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006.
Przytoczona powyżej opinia doskonale oddaje zróżnicowanie twórczoÅ›ci naszego Noblisty, który – jak trafnie zauważyÅ‚a Nowacka – czÄ™sto uciekaÅ‚ siÄ™ do Å›wiadomej prowokacji, aby zainteresować i skupić uwagÄ™ czytelnika na podejmowanym temacie. Dowodem takiej gry z odbiorcÄ… jest utwór „Piosenka o koÅ„cu Å›wiata” – radosna i sielankowa wizja koÅ„ca ludzkoÅ›ci.
Podmiot liryczny już od pierwszego wersu opisuje dzień, w którym nastąpi koniec świata. Czyni to w sposób jasny, prosty i bardzo plastyczny przez dwie pierwsze, utrzymane w pogodnej, optymistycznej tonacji zwrotki:
„W dzieÅ„ koÅ„ca Å›wiata
Pszczoła krąży nad kwiatem nasturcji,
Rybak naprawia błyszczącą sieć.
Skaczą w morzu wesołe delfiny,
Młode wróble czepiają się rynny
I wąż ma złotą skórę, jak powinien mieć.
W dzień końca świataPiosenka o końcu świata - interpretacja
Autor: Karolina Marlêga„Poezja CzesÅ‚awa MiÅ‚osza nieÅ‚atwo poddaje siÄ™ interpretacjom. MiÅ‚osz uważany jest za poetÄ™ trudnego, chociaż równoczeÅ›nie jest niezwykle popularny i to nie tylko – jak można by siÄ™ spodziewać w krÄ™gach akademickich. Istnieje wrÄ™cz utrwalona moda na poezjÄ™ MiÅ‚osza, czemu sprzyja zresztÄ… bogata i wielowÄ…tkowa dziaÅ‚alność pozaliteracka poety (…) Twórczość MiÅ‚osza obejmuje poezjÄ™ i prozÄ™, eseje i powieÅ›ci, poematy, traktaty i drobne utwory liryczne. Na szczególnÄ… uwagÄ™ zasÅ‚uguje eseistyka, która w miarÄ™ upÅ‚ywu lat zajmuje coraz bardziej znaczÄ…ce miejsce w dorobku pisarza. Olbrzymie zasÅ‚ugi poniósÅ‚ MiÅ‚osz jako nauczyciel, wykÅ‚adowca, a zarazem tÅ‚umacz – popularyzujÄ…c wiedzÄ™ o polskiej literaturze dawnej i współczesnej w Å›rodowisku amerykaÅ„skim. Jego Historia literatury polskiej staÅ‚a siÄ™ zresztÄ… wydarzeniem i na polskim rynku czytelniczym – pisarz nie waha siÄ™ przed wypowiadaniem wÅ‚asnych, niezależnych sÄ…dów, ujawniajÄ…c czÄ™sto bardzo kontrowersyjne opinie. MiÅ‚osz bywa ironiczny, zÅ‚oÅ›liwy, niesprawiedliwy – ale nigdy nudny. (…) Sam poeta niechÄ™tnie odnosi siÄ™ do wszelkich prób klasyfikacji, przy każdej okazji gÅ‚oszÄ…c swojÄ… niezależność wobec konwencji, snobizmów i schematów (…) Poeta budziÅ‚ i budzi do dzisiaj wielkie emocje – sÄ… czytelnicy, którzy go uwielbiajÄ…, i sÄ… tacy, co go nienawidzÄ…. Sam MiÅ‚osz czÄ™sto chyba Å›wiadomie prowokowaÅ‚ swoich czytelników” – Irena Nowacka, „Poezje CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, Lublin 2006.
Przytoczona powyżej opinia doskonale oddaje zróżnicowanie twórczoÅ›ci naszego Noblisty, który – jak trafnie zauważyÅ‚a Nowacka – czÄ™sto uciekaÅ‚ siÄ™ do Å›wiadomej prowokacji, aby zainteresować i skupić uwagÄ™ czytelnika na podejmowanym temacie. Dowodem takiej gry z odbiorcÄ… jest utwór „Piosenka o koÅ„cu Å›wiata” – radosna i sielankowa wizja koÅ„ca ludzkoÅ›ci.
Podmiot liryczny już od pierwszego wersu opisuje dzień, w którym nastąpi koniec świata. Czyni to w sposób jasny, prosty i bardzo plastyczny przez dwie pierwsze, utrzymane w pogodnej, optymistycznej tonacji zwrotki:
„W dzieÅ„ koÅ„ca Å›wiata
Pszczoła krąży nad kwiatem nasturcji,
Rybak naprawia błyszczącą sieć.
Skaczą w morzu wesołe delfiny,
Młode wróble czepiają się rynny
I wąż ma złotą skórę, jak powinien mieć.
Kobiety idÄ… polem pod parasolkami,
Pijak zasypia na brzegu trawnika,
Nawołują na ulicy sprzedawcy warzywa
I łódka z żółtym żaglem do wyspy podpływa,
Dźwięk skrzypiec w powietrzu trwa
I noc gwiaździstÄ… odmyka”.
W pierwszej cytowanej części podmiot przyjrzaÅ‚ siÄ™ tÄ™tniÄ…cej życiem przyrodzie. OpisujÄ…c krążącÄ… na kwiatem nasturcji pszczoÅ‚Ä™ czy sunÄ…cego w trawie węża użyÅ‚ wesoÅ‚ych barw i ciepÅ‚ych odcieni („bÅ‚yszczÄ…ca sieć”, „zÅ‚ota skóra”). Dynamizm zmian zachodzÄ…cych w Å›wiecie podkreÅ›liÅ‚y także epitety odnoszÄ…ce siÄ™ do wieku czy stanu ducha przedstawicieli fauny: „mÅ‚ode wróble” oraz „wesoÅ‚e delfiny”.
Z kolei druga z przytoczonych części dotyczy Å›wiata ludzi w dniu koÅ„ca Å›wiata. Tam również nikt nie zauważy zbliżajÄ…cej siÄ™ zagÅ‚ady: kobiety nie przestanÄ… iść polem pod parasolkami, pijak nie obudzi siÄ™ nagle z posÅ‚ania uwitego na brzegu trawnika, uliczni sprzedawcy warzyw nie przestanÄ… zachwalać swoich produktów i nawoÅ‚ywać do zakupów, łódka z żółtym żaglem podpÅ‚ynie do wyspy zgodnie z planem. Wszystkie elementy Å›wiata nadal bÄ™dÄ… ze sobÄ… harmonijnie współgrać, nic nie zakłóci sielanki leniwego popoÅ‚udnia, w powietrzu bÄ™dzie unosiÅ‚ siÄ™ kojÄ…cy „dźwiÄ™k skrzypiec”.
Trzecia strofa rozpoczyna się nawiązaniem do niespełnionych oczekiwań wszystkich, którzy wiedzę o przebiegu Apokalipsy wynieśli z Pisma Świętego:
„A którzy czekali bÅ‚yskawic i gromów,
SÄ… zawiedzeni.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies