Śpieszmy się - geneza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Åšpieszmy siÄ™ - geneza

Autor: Karolina Marlêga

„MiÅ‚ość to mój temat...Każdy chce być szczęśliwy, a szczęście można spotkać, kiedy siÄ™ kocha i jest siÄ™ kochanym. PiszÄ™ o miÅ‚oÅ›ci w różnych objawach; mÅ‚odego czÅ‚owieka do mÅ‚odej kobiety, i matki do dziecka. ZauważyÅ‚em, że czÅ‚owiek stale pragnie kochać. Jest mÅ‚ody Werter i jest stary Werter. Cierpienia starego Wertera. TÄ™sknota za miÅ‚oÅ›ciÄ… tkwi w czÅ‚owieku do koÅ„ca życia...” – te sÅ‚owa ksiÄ™dza Jana Twardowskiego, wypowiedziane w jednym z wywiadów, doskonale oddajÄ… kwintesencjÄ™ jego poezji.

Poezja ks. Twardowskiego zyskaÅ‚a i nadal zaskarbia sobie uznanie ludzi w różnym wieku, o czy Å›wiadczÄ… wielokrotne przedruki jego dzieÅ‚ czy rozpowszechnianie ich w bardziej nowoczesny, a czasami i zaskakujÄ…cy sposób, na przykÅ‚ad na bilbordach, nagrobkach, w nekrologach czy na pÅ‚ytach CD. Wystarczy tu wspomnieć chociażby skÅ‚adankÄ™ „Åšpieszmy siÄ™ kochać. PerÅ‚y o miÅ‚oÅ›ci ksiÄ™dza Jana Twardowskiego”, wydanÄ… przez krakowskie wydawnictwo WAM i zawierajÄ…cÄ… wybrane wiersze i rozważania poety na temat miÅ‚oÅ›ci, czytane przez DorotÄ™ SegdÄ™ i Jakuba Kosiniaka na tle muzyki PawÅ‚a Nawrockiego.

Każdy czÅ‚owiek - dziecko, nastolatek czy dorosÅ‚y – znajdzie w tej uniwersalnej i ponadczasowej poezji, przetÅ‚umaczonej na wiele jÄ™zyków (niemiecki, potem na angielski, sÅ‚owacki, niderlandzki, wÄ™gierski, wÅ‚oski) coÅ› dla siebie, o czym doskonale mówiÄ… sÅ‚owa Ernesta Brylla:
„Można siÄ™ byÅ‚o od niego uczyć takiego prostego, ale bardzo przenikliwego obserwowania Å›wiata”.

Wiersz „Åšpieszmy siÄ™” zostaÅ‚ zadedykowany wieloletniej przyjaciółce autora - poetce Annie KamieÅ„skiej, która pisaÅ‚a o swej znajomoÅ›ci z ksiÄ™dzem w „Notatnikach” („Notatnik 1965-1972”, „Notatnik 1973-1979”, „W drodze” oraz „Dwie ciemnoÅ›ci”).

Interpretacja

Wiersz „Åšpieszmy siÄ™ kochać ludzi” ks. Jana Twardowskiego należy do najbardziej znanych utworów poety oraz do najpiÄ™kniejszych polskich i europejskich wierszy o miÅ‚oÅ›ci. Napisany w formie wykÅ‚adu, refleksyjny i wielopoziomowy tekst jest bardzo plastyczny. Podmiot liryczny kreÅ›li w nim rzeczywistość po stracie ukochanej osoby i stara siÄ™ przekonać, by odbiorca jego słów nie traciÅ‚ czasu na pielÄ™gnowanie urazy czy analizowanie maÅ‚o istotnych spraw, lecz spÄ™dziÅ‚ go po postu na kochaniu:
„Åšpieszmy siÄ™ kochać ludzi tak szybko odchodzÄ…”.
Gdy ktoś odchodzi, czyli umiera, zostają po nim materialne ślady jego obecności:
„(…) buty i telefon gÅ‚uchy”.
Czas zatrzymuje siÄ™ w miejscu i „jak krowa siÄ™ wlecze”, w odróżnieniu do chwil, gdy ukochana osoba byÅ‚a częściÄ… naszego życia, one byÅ‚y „najważniejsze” i „prÄ™dkie”.
Gdy „nagle siÄ™ staje”, czyli gdy ktoÅ› umiera, nadchodzi:
„cisza normalna wiÄ™c caÅ‚kiem nieznoÅ›na
jak czystość urodzona najprościej z rozpaczy
kiedy myÅ›limy o kimÅ› zostajÄ…c bez niego”.
Nasze serce wypeÅ‚nia „czystość”, przestajemy czuć cokolwiek prócz wszechogarniajÄ…cej i niepohamowanej rozpaczy, gdy „myÅ›limy o kimÅ› zostajÄ…c bez niego”.

W kolejnej zwrotce podmiot zwraca się bezpośrednio do odbiorcy tekstu:
„Nie bÄ…dź pewny że czas masz bo pewność niepewna
zabiera nam wrażliwość tak jak każde szczęście
przychodzi jednocześnie jak patos i humor
jak dwie namiętności wciąż słabsze od jednej
tak szybko stÄ…d odchodzÄ… jak drozd milknÄ… w lipcu
jak dźwięk trochę niezgrabny lub jak suchy ukłon
żeby widzieć naprawdę zamykają oczy
chociaż większym ryzykiem rodzić się niż umrzeć
kochamy wciąż za maÅ‚o i stale za późno”.

W jego sÅ‚owach jest przekonanie o niepewnoÅ›ci ludzkiego losu. Jednego dnia mamy przy sobie ukochanÄ… osobÄ™, a nazajutrz może ona zostać nam odebrana przez niepewny los i zmienić nas na zawsze: „zabiera nam wrażliwość tak jak każde szczęście”. Åšmierć przychodzi znienacka, „jednoczeÅ›nie jak patos i humor / jak dwie namiÄ™tnoÅ›ci wciąż sÅ‚absze od jednej”, zabierajÄ…c ze sobÄ… ludzi „tak szybko”, „milknÄ…” oni jak drozd w lipcu, „jak dźwiÄ™k trochÄ™ niezgrabny lub jak suchy ukÅ‚on”. ZamykajÄ…ce ten fragment sÅ‚owa „kochamy wciąż za maÅ‚o i stale za późno” sÄ… podkreÅ›leniem ciÄ…gÅ‚ej zmiennoÅ›ci i jedynej pewnoÅ›ci, jakÄ… możemy mieć – wszystko jest niepewne.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies