Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Miron BiaÅ‚oszewski jest nazywany nie tylko ojcem polskiej poezji lingwistycznej. DziÄ™ki autorstwu modlitewnych trawestacji „PodÅ‚ogo, bÅ‚ogosÅ‚aw!” czy „Szare eminencje zachwytu”, poeta zyskaÅ‚ sobie tytuÅ‚ także poetyckiego piewcy ontologii rzeczy. Przedmiotem zainteresowania podejmujÄ…cego zdecydowanie niepoetyckie tematy poety sÄ… zwykÅ‚e przedmioty, takie jak burak, podÅ‚oga, krzesÅ‚o. CzÄ™sto skupia siÄ™ na wyglÄ…dzie kiczowatych pamiÄ…tek z jarmarków czy opisuje codzienne sytuacje - wyjÅ›cie do sklepu, krÄ™cÄ…cÄ… siÄ™ na placu karuzelÄ™, zatkanÄ… rurÄ™ kanalizacyjnÄ…. Opisywane przez niego przedmioty czy wydarzenia dotyczÄ… szarej przestrzeni zlokalizowanych daleko od miasta ulic maÅ‚ych miasteczek. Takie „peryferyjne” tematy sÄ… opowiedziane „peryferyjnym” jÄ™zykiem, wÅ‚aÅ›ciwym raczej wypowiedzi ustnej, potocznej, peÅ‚nej przejÄ™zyczeÅ„ czy bÅ‚Ä™dów gramatycznych, a nie poezji.
Z trzech pierwszych tomików wierszy („Obroty rzeczy” - pierwotnie „Wiersze rzeszowskie” 1956, „Rachunek zachciankowy” 1959, „Mylne wzruszenia” 1961) wyÅ‚ania siÄ™ poglÄ…d, iż tajemnicza egzystencji przedmiotów codziennego użytku interesowaÅ‚a go bardziej, niż życie czÅ‚owieka. To wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki szczegółowej analizie genezy i estetyki danego przedmiotu, dokonywanej poeta pół-żartem, a pół-serio, BiaÅ‚oszewski szokowaÅ‚ współczesnych, a po dziÅ› dzieÅ„ budzi zainteresowanie coraz to nowych odbiorców.
Wiersze zaliczane do grona „poezji rupieci” cechuje wielość ukrytych znaczeÅ„, siÄ™gniecie po kulturowe analogie, wyÅ‚Ä…czajÄ…ce zwykÅ‚e przedmioty z krÄ™gu trywialnoÅ›ci, wyzwalajÄ…ce je z roli czysto rzeczowej. BiaÅ‚oszewski dokonuje podwójnej semiotyzacji sprzÄ™tów. Po pierwsze sÄ… one znakami kultury (np. w wierszach z cyklu „Ballady peryferyjne”), nie tracÄ…c przy tym umiejÄ™tnoÅ›ci ukazywania stanów emocjonalnych podmiotu lirycznego.
Opisywanie „rupieci” wywoÅ‚uje w autorze stany wrÄ™cz euforyczne, nastój nieskrÄ™powanej radoÅ›ci. Widać to przede wszystkimw tomach „Obroty rzeczy” i „Rachunek zachciankowym”: „Jakże siÄ™ cieszÄ™ [...] Å‚yżko durszlakowa"; „ PodÅ‚ogo nasza/bÅ‚ogosÅ‚aw nam pod nami/bÅ‚ogo, o Å‚ogo"; „Szafo, izafo Semiramido [...] Gdybym umiaÅ‚ Å›piewać w tobie"; „I tak schodzi mój czas delikatny”.
Szare, momentami trywialne otoczenie, w jakim egzystuje każdego dnia poeta, dzięki ukazaniu go w innej strony, zyskuje element wyjątkowości, wręcz bajkowości. Pokryty zaciekami sufit, oklejone różową tapetą ściany czy zniszczona podłoga są wypełnione pospolitymi sprzętami codziennego użytku (szafa, stół, krzesło, naczynia kuchenne). W oczach Białoszewskeigo są to przedmioty-nie-przedmioty w tym domu-nie-domu, kicz i tandeta są narzędziem do odkrywania metafizycznej głębi i filozoficznych znaczeń, o czym wielokrotnie przekonywał sam autor:Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Autor: Karolina MarlêgaMiron BiaÅ‚oszewski jest nazywany nie tylko ojcem polskiej poezji lingwistycznej. DziÄ™ki autorstwu modlitewnych trawestacji „PodÅ‚ogo, bÅ‚ogosÅ‚aw!” czy „Szare eminencje zachwytu”, poeta zyskaÅ‚ sobie tytuÅ‚ także poetyckiego piewcy ontologii rzeczy. Przedmiotem zainteresowania podejmujÄ…cego zdecydowanie niepoetyckie tematy poety sÄ… zwykÅ‚e przedmioty, takie jak burak, podÅ‚oga, krzesÅ‚o. CzÄ™sto skupia siÄ™ na wyglÄ…dzie kiczowatych pamiÄ…tek z jarmarków czy opisuje codzienne sytuacje - wyjÅ›cie do sklepu, krÄ™cÄ…cÄ… siÄ™ na placu karuzelÄ™, zatkanÄ… rurÄ™ kanalizacyjnÄ…. Opisywane przez niego przedmioty czy wydarzenia dotyczÄ… szarej przestrzeni zlokalizowanych daleko od miasta ulic maÅ‚ych miasteczek. Takie „peryferyjne” tematy sÄ… opowiedziane „peryferyjnym” jÄ™zykiem, wÅ‚aÅ›ciwym raczej wypowiedzi ustnej, potocznej, peÅ‚nej przejÄ™zyczeÅ„ czy bÅ‚Ä™dów gramatycznych, a nie poezji.
Z trzech pierwszych tomików wierszy („Obroty rzeczy” - pierwotnie „Wiersze rzeszowskie” 1956, „Rachunek zachciankowy” 1959, „Mylne wzruszenia” 1961) wyÅ‚ania siÄ™ poglÄ…d, iż tajemnicza egzystencji przedmiotów codziennego użytku interesowaÅ‚a go bardziej, niż życie czÅ‚owieka. To wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki szczegółowej analizie genezy i estetyki danego przedmiotu, dokonywanej poeta pół-żartem, a pół-serio, BiaÅ‚oszewski szokowaÅ‚ współczesnych, a po dziÅ› dzieÅ„ budzi zainteresowanie coraz to nowych odbiorców.
Wiersze zaliczane do grona „poezji rupieci” cechuje wielość ukrytych znaczeÅ„, siÄ™gniecie po kulturowe analogie, wyÅ‚Ä…czajÄ…ce zwykÅ‚e przedmioty z krÄ™gu trywialnoÅ›ci, wyzwalajÄ…ce je z roli czysto rzeczowej. BiaÅ‚oszewski dokonuje podwójnej semiotyzacji sprzÄ™tów. Po pierwsze sÄ… one znakami kultury (np. w wierszach z cyklu „Ballady peryferyjne”), nie tracÄ…c przy tym umiejÄ™tnoÅ›ci ukazywania stanów emocjonalnych podmiotu lirycznego.
Opisywanie „rupieci” wywoÅ‚uje w autorze stany wrÄ™cz euforyczne, nastój nieskrÄ™powanej radoÅ›ci. Widać to przede wszystkimw tomach „Obroty rzeczy” i „Rachunek zachciankowym”: „Jakże siÄ™ cieszÄ™ [...] Å‚yżko durszlakowa"; „ PodÅ‚ogo nasza/bÅ‚ogosÅ‚aw nam pod nami/bÅ‚ogo, o Å‚ogo"; „Szafo, izafo Semiramido [...] Gdybym umiaÅ‚ Å›piewać w tobie"; „I tak schodzi mój czas delikatny”.
„Wszystko jest godne uwagi dla takiego pisania jak moje.
Mówiłem sobie, że jedynym z powodów układania wierszy jest radość nazywania.
Język polski z samej struktury gramatycznej bardzo jest podatny operacjom, jakim poddaje go współczesna poezja. Bogactwo przedrostków i końcówek pozwala na tworzenie wielu różnych wariantów. Ja używam i gramatycznych przesławień i przełamuję słowa - przy rdzeniu - jak mi potrzeba dyktuje. Nie zawsze chodzi o całe słowo, dla przykładu podaję jakąś grupę dźwięków, która orientuje na konkretne słowo, ale jednocześnie kojarzy się z innym słowem, w ten sposób wzbogacam wrażenie, mam zamiast jednego skojarzenia - dwa. Daje to silne sprężenie , skrót, nakładanie się znaczeń.
Ważne staÅ‚o siÄ™ dla mnie sÄ…siedztwo słów. ChodziÅ‚o nieraz o to, żeby sÅ‚owo nie tylko wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z pierwszym, ale także trzecim lub czwartym z kolei”.
ReasumujÄ…c, poezja BiaÅ‚oszewskiego dokonuje swoistego uÅ›wiÄ™cenia rzeczy niskich, jest to tzw. „sakralizacja” profanum, czyli „profanacja sakrum”. Podmiot liryczny w brzmieniu słów zwiÄ…zanych z sakralnoÅ›ciÄ… i codziennoÅ›ciÄ… bÄ™dzie szukaÅ‚ zarówno podobieÅ„stw, jak i różnic, na zawsze piastujÄ…c tytuÅ‚ poety rupieci:
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies