Koniec i początek - geneza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Koniec i poczÄ…tek - geneza

Autor: Karolina Marlêga

Wiersz „Koniec i poczÄ…tek” posÅ‚użyÅ‚ WisÅ‚awie Szymborskiej za tytuÅ‚ tomu, opublikowanego w 1993 roku.

Podobnie jak w utworze „Jeszcze”, także i tu nasza Noblistka podejmuje trudny temat wojny i konsekwencji rozprzestrzeniania zbrodniczych ideologii. Przez ich pryzmat spoglÄ…da na losy czÅ‚owieka, któremu przyszÅ‚o żyć w Å›wiecie „po” – latach peÅ‚nych kÅ‚amstwa, odczÅ‚owieczajÄ…cej polityki i ogÅ‚upiajÄ…cej kultury.

W takim kontekście nie można nie przywołać wstydliwego i kłopotliwego epizodu z życia samej Szymborskiej, który jest jej po dziś dzień wytykanym. Poetka, która w pewnym okresie życia zasiliła szeregi PZPR, ma na swoim koncie kilka wierszy popełnionych w duchu socrealizmu. Mimo, iż w wielu wywiadach, udzielonych zwłaszcza po 1996 roku, ten biograficzny fakt był często zbywany milczeniem, autorka nigdy nie wyparła się żadnego ze swoich utworów, mało tego - zdecydowanie odcięła się od ich przesłania. W rozmowie z Władysławem Ligęzą całą odpowiedzialność za swoją poezję wzięła na siebie, wspominała:
„ByÅ‚am wówczas gÅ‚Ä™boko przekonana o sÅ‚usznoÅ›ci tego, co piszÄ™ – ale stwierdzenie to nie zdejmuje ze mnie wi­ny wobec tych czytelników, na których moje wiersze może jakoÅ› od­dziaÅ‚ywaÅ‚y. [...] gdyby nie ten smutek, to poczucie winy, to może nawet nie żaÅ‚owaÅ‚abym doÅ›wiadczeÅ„ tamtych lat. Bez nich nigdy bym nie wiedziaÅ‚a, co to takiego jest wiara w jakÄ…Å› jedynÄ… sÅ‚uszność” (W. LigÄ™za, „Przepustowość owiec. Rozmowa z WisÅ‚awÄ… SzymborskÄ…”, „Teksty Drugie” 1991, nr 4).

CytujÄ…c UrszulÄ™ Lenartowicz, autorkÄ™ opracowania twórczoÅ›ci Szymborskiej: „Wypo­wiedź ta (…) ujawnia, jak wielkÄ… rolÄ™ przypisuje autorka po­ezji i jak ogromna odpowiedzialność na niej ciąży, skoro może ksztaÅ‚­tować postawy ludzkie i sÅ‚użyć celom ideologicznym” (U. Lenartowicz, „Poezje WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003).

Mistrzyni formuÅ‚owania prawdy o czÅ‚owieku w dwóch perspektywach: ludzkoÅ›ci i pojedynczego ludzkiego bytu, temat oscylujÄ…cy wokół polityki, analizu­jÄ…cy współczesność i jej stosunek do przeszÅ‚oÅ›ci, podjęła także w innych wierszach („Parada wojskowa”, „Re­habilitacja”, „GÅ‚os w sprawie pornografii”).


Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies