Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Rafał Wojaczek swój utwór zbudował wokół odczytania w tytułowej ojczyźnie matki.
Rodzicielka okazuje się być:
„(…) mÄ…dra jak wieża koÅ›cioÅ‚a
(…) wiÄ™ksza niż sam Rzymski KoÅ›ciół
(…) dÅ‚uga jak transsyberyjska
Kolej i jak Sahara szeroka”.
Do jej kolejnych cech, ujawnianych w drugiej strofie należą:
Pobożność – „jak partyjny dziennik”;
Uroda – „niczym straż pożarna”;
Cierpliwość – „jak oficer Å›ledczy”;
Podatność na ból – „jak gdyby w poÅ‚ogu”;
Szczerość – „jak gumowa paÅ‚ka”;
Dobroć – „jak piwo żywieckie”;
Bogobojność – „Piersi matki dwie pobożne setki”;
Troskliwość – „jakby bufetowa”.
Opisanie matki, w której mimo braku bezpoÅ›redniego nawiÄ…zania, należy rozpoznać – jak wskazuje tytuÅ‚ - ojczyznÄ™, odbywa siÄ™ w wierszu w kontekÅ›cie zwyczajnych i pospolitych obrazów, przywoÅ‚ywanych przez podmiot liryczny:
„Wojaczek Å‚Ä…czy patos z codziennoÅ›ciÄ…, uczucia wzniosÅ‚e z niewyszukanym sposobem obrazowania” (BogusÅ‚aw Szpytma, „Poezja współczesna”, Warszawa 1995, s. 116).
Na pierwszy rzut oka absurdalne porównania okazujÄ… siÄ™ być zabiegami celowymi i kryjÄ…cymi w sobie wiele znaczeÅ„. Pierwszy wers – „Matka mÄ…dra jak wieża koÅ›cioÅ‚a” – przywodzi na myÅ›l jakÄ…Å› sakralnÄ… budowlÄ™, której każdy fragment misternie zaprojektowaÅ‚ z pewnoÅ›ciÄ… zdolny i wszechstronny architekt. Choć to nieczÄ™sto używane okreÅ›lenie na opis budowli, „wieża koÅ›cioÅ‚a” jest budynkiem mÄ…drym. CechÄ™ tÄ… nie rozpatrujemy jak w przypadku ludzi – inteligencja, lotność, bystrość – lecz w odniesieniu do doskonaÅ‚ej formy architektonicznej, uniemożliwiajÄ…cej poddanie siÄ™ niekorzystnym warunkom atmosferycznym czy ulegniÄ™cie kiepsko dobranym materiaÅ‚om. „Wieża koÅ›cioÅ‚a” może być także zinterpretowana jako próbÄ™ dotarcia do Boga, podjÄ™tÄ… przez czÅ‚owieka:
„(…) czÅ‚owiek w swojej logice życia w poszukiwaniu sensu istnienia, buduje koÅ›cioÅ‚y, żeby uczcić najwiÄ™kszego budowniczego – Boga. Dlatego wieża jest dowodem mÄ…droÅ›ci czÅ‚owieka, jego wiary w siÅ‚Ä™ wyższÄ…, opiekuÅ„czÄ…, miÅ‚osiernÄ…” (B. Szpytma, dz. cyt.).
W kolejnym wersie – „Matka wiÄ™ksza niż sam Rzymski KoÅ›ciół” – podmiot liryczny skupia siÄ™ na wielkoÅ›ci matki–ojczyzny. UżywajÄ…c na oddanie jej gabarytów zestawienia z powszechnÄ… instytucjÄ… KoÅ›cioÅ‚a, odsyÅ‚a do przeszÅ‚oÅ›ci Polski. Jako kraj chrzeÅ›cijaÅ„ski, wielokrotnie musieliÅ›my walczyć o prawo do wyznawania swojej wiary i dbać, by niewidzialne mury, jakimi otoczyÅ‚a nas wierność dla katolickiego dekalogu, pozostaÅ‚y niezniszczalne. Jak zauważa cytowany wczeÅ›niej Szpytma, Wojaczkowi mogÅ‚o w tym wersie chodzić także o „rozproszenie Polaków po caÅ‚ym Å›wiecie, którzy tworzÄ… ogromnÄ… wspólnotÄ™”.
PrzywoÅ‚anie w kolejnym wersie „transsyberyjskiej kolei” na oddanie dÅ‚ugoÅ›ci matki-ojczyzny jest także zabiegiem celowym i szczegółowo przemyÅ›lanym. Syberyjski krajobraz cechuje olbrzymia dysproporcja miÄ™dzy powierzchniÄ… a gÄ™stoÅ›ciÄ… zaludnienia. To wÅ‚aÅ›nie tam wybudowano najdÅ‚uższÄ… magistralÄ™ kolejowÄ… na Å›wiecie, przecinajÄ…cÄ… caÅ‚Ä… krainÄ™ z zachodu na wschód.
„Trasa liczÄ…ca 9288 km rozpoczyna siÄ™ w Moskwie, przebiega przez europejskÄ… część Rosji i masyw Uralu, oddzielajÄ…cy EuropÄ™ od Azji, biegnie przez stepy, mija pasma górskie dzielÄ…ce RosjÄ™ od Mongolii (Sajany) i przecinajÄ…c pustkowia poÅ‚udniowej Syberii dociera wreszcie do Pacyfiku . Dla entuzjastów kolei to najwspanialsza podróż na Å›wiecie – miniemy bez przesiadek osiem stref czasowych, spÄ™dzajÄ…c w pociÄ…gu 142 godziny (…)PodsumowujÄ…c, pociÄ…g jadÄ…cy z Moskwy do WÅ‚adywostoku mija po drodze 87 miast (m.in. JarosÅ‚aw, Perm, Jekaterinburg, TiumieÅ„, Omsk, Nowosybirsk, Krasnojarsk, Irkuck, UÅ‚an-Ude, CzytÄ™, Chabarowsk, Ussyryjsk), niezliczonÄ… liczbÄ™ wsi, przecina 16 dużych rzek (m.in. WoÅ‚gÄ™, Irtysz, Ob, Jenisej, Amur) oraz przez 207 km jedzie wzdÅ‚uż jeziora BajkaÅ‚. Warto również wyjść na peron w Sludiance, gdzie stoi jedyny na Å›wiecie dworzec kolejowy zbudowany caÅ‚kowicie z marmuru, stanowi symboliczny pomnik ukoÅ„czenia tego olbrzymiego inżynieryjnego dzieÅ‚a ludzkich rÄ…k”
strona: 1 2 3 4
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Ojczyzna - interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaRafaÅ‚ Wojaczek swój utwór zbudowaÅ‚ wokół odczytania w tytuÅ‚owej ojczyźnie matki.
Rodzicielka okazuje się być:
„(…) mÄ…dra jak wieża koÅ›cioÅ‚a
(…) wiÄ™ksza niż sam Rzymski KoÅ›ciół
(…) dÅ‚uga jak transsyberyjska
Kolej i jak Sahara szeroka”.
Do jej kolejnych cech, ujawnianych w drugiej strofie należą:
Pobożność – „jak partyjny dziennik”;
Uroda – „niczym straż pożarna”;
Cierpliwość – „jak oficer Å›ledczy”;
Podatność na ból – „jak gdyby w poÅ‚ogu”;
Szczerość – „jak gumowa paÅ‚ka”;
Dobroć – „jak piwo żywieckie”;
Bogobojność – „Piersi matki dwie pobożne setki”;
Troskliwość – „jakby bufetowa”.
Opisanie matki, w której mimo braku bezpoÅ›redniego nawiÄ…zania, należy rozpoznać – jak wskazuje tytuÅ‚ - ojczyznÄ™, odbywa siÄ™ w wierszu w kontekÅ›cie zwyczajnych i pospolitych obrazów, przywoÅ‚ywanych przez podmiot liryczny:
„Wojaczek Å‚Ä…czy patos z codziennoÅ›ciÄ…, uczucia wzniosÅ‚e z niewyszukanym sposobem obrazowania” (BogusÅ‚aw Szpytma, „Poezja współczesna”, Warszawa 1995, s. 116).
Na pierwszy rzut oka absurdalne porównania okazujÄ… siÄ™ być zabiegami celowymi i kryjÄ…cymi w sobie wiele znaczeÅ„. Pierwszy wers – „Matka mÄ…dra jak wieża koÅ›cioÅ‚a” – przywodzi na myÅ›l jakÄ…Å› sakralnÄ… budowlÄ™, której każdy fragment misternie zaprojektowaÅ‚ z pewnoÅ›ciÄ… zdolny i wszechstronny architekt. Choć to nieczÄ™sto używane okreÅ›lenie na opis budowli, „wieża koÅ›cioÅ‚a” jest budynkiem mÄ…drym. CechÄ™ tÄ… nie rozpatrujemy jak w przypadku ludzi – inteligencja, lotność, bystrość – lecz w odniesieniu do doskonaÅ‚ej formy architektonicznej, uniemożliwiajÄ…cej poddanie siÄ™ niekorzystnym warunkom atmosferycznym czy ulegniÄ™cie kiepsko dobranym materiaÅ‚om. „Wieża koÅ›cioÅ‚a” może być także zinterpretowana jako próbÄ™ dotarcia do Boga, podjÄ™tÄ… przez czÅ‚owieka:
„(…) czÅ‚owiek w swojej logice życia w poszukiwaniu sensu istnienia, buduje koÅ›cioÅ‚y, żeby uczcić najwiÄ™kszego budowniczego – Boga. Dlatego wieża jest dowodem mÄ…droÅ›ci czÅ‚owieka, jego wiary w siÅ‚Ä™ wyższÄ…, opiekuÅ„czÄ…, miÅ‚osiernÄ…” (B. Szpytma, dz. cyt.).
W kolejnym wersie – „Matka wiÄ™ksza niż sam Rzymski KoÅ›ciół” – podmiot liryczny skupia siÄ™ na wielkoÅ›ci matki–ojczyzny. UżywajÄ…c na oddanie jej gabarytów zestawienia z powszechnÄ… instytucjÄ… KoÅ›cioÅ‚a, odsyÅ‚a do przeszÅ‚oÅ›ci Polski. Jako kraj chrzeÅ›cijaÅ„ski, wielokrotnie musieliÅ›my walczyć o prawo do wyznawania swojej wiary i dbać, by niewidzialne mury, jakimi otoczyÅ‚a nas wierność dla katolickiego dekalogu, pozostaÅ‚y niezniszczalne. Jak zauważa cytowany wczeÅ›niej Szpytma, Wojaczkowi mogÅ‚o w tym wersie chodzić także o „rozproszenie Polaków po caÅ‚ym Å›wiecie, którzy tworzÄ… ogromnÄ… wspólnotÄ™”.
PrzywoÅ‚anie w kolejnym wersie „transsyberyjskiej kolei” na oddanie dÅ‚ugoÅ›ci matki-ojczyzny jest także zabiegiem celowym i szczegółowo przemyÅ›lanym. Syberyjski krajobraz cechuje olbrzymia dysproporcja miÄ™dzy powierzchniÄ… a gÄ™stoÅ›ciÄ… zaludnienia. To wÅ‚aÅ›nie tam wybudowano najdÅ‚uższÄ… magistralÄ™ kolejowÄ… na Å›wiecie, przecinajÄ…cÄ… caÅ‚Ä… krainÄ™ z zachodu na wschód.
„Trasa liczÄ…ca 9288 km rozpoczyna siÄ™ w Moskwie, przebiega przez europejskÄ… część Rosji i masyw Uralu, oddzielajÄ…cy EuropÄ™ od Azji, biegnie przez stepy, mija pasma górskie dzielÄ…ce RosjÄ™ od Mongolii (Sajany) i przecinajÄ…c pustkowia poÅ‚udniowej Syberii dociera wreszcie do Pacyfiku . Dla entuzjastów kolei to najwspanialsza podróż na Å›wiecie – miniemy bez przesiadek osiem stref czasowych, spÄ™dzajÄ…c w pociÄ…gu 142 godziny (…)PodsumowujÄ…c, pociÄ…g jadÄ…cy z Moskwy do WÅ‚adywostoku mija po drodze 87 miast (m.in. JarosÅ‚aw, Perm, Jekaterinburg, TiumieÅ„, Omsk, Nowosybirsk, Krasnojarsk, Irkuck, UÅ‚an-Ude, CzytÄ™, Chabarowsk, Ussyryjsk), niezliczonÄ… liczbÄ™ wsi, przecina 16 dużych rzek (m.in. WoÅ‚gÄ™, Irtysz, Ob, Jenisej, Amur) oraz przez 207 km jedzie wzdÅ‚uż jeziora BajkaÅ‚. Warto również wyjść na peron w Sludiance, gdzie stoi jedyny na Å›wiecie dworzec kolejowy zbudowany caÅ‚kowicie z marmuru, stanowi symboliczny pomnik ukoÅ„czenia tego olbrzymiego inżynieryjnego dzieÅ‚a ludzkich rÄ…k”
strona: 1 2 3 4
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies