Ojczyzna - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ojczyzna - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Rafał Wojaczek swój utwór zbudował wokół odczytania w tytułowej ojczyźnie matki.
Rodzicielka okazuje się być:
„(…) mÄ…dra jak wieża koÅ›cioÅ‚a
(…) wiÄ™ksza niż sam Rzymski KoÅ›ciół
(…) dÅ‚uga jak transsyberyjska
Kolej i jak Sahara szeroka”.
Do jej kolejnych cech, ujawnianych w drugiej strofie należą:
Pobożność – „jak partyjny dziennik”;
Uroda – „niczym straż pożarna”;
Cierpliwość – „jak oficer Å›ledczy”;
Podatność na ból – „jak gdyby w poÅ‚ogu”;
Szczerość – „jak gumowa paÅ‚ka”;
Dobroć – „jak piwo żywieckie”;
Bogobojność – „Piersi matki dwie pobożne setki”;
Troskliwość – „jakby bufetowa”.

Opisanie matki, w której mimo braku bezpoÅ›redniego nawiÄ…zania, należy rozpoznać – jak wskazuje tytuÅ‚ - ojczyznÄ™, odbywa siÄ™ w wierszu w kontekÅ›cie zwyczajnych i pospolitych obrazów, przywoÅ‚ywanych przez podmiot liryczny:
„Wojaczek Å‚Ä…czy patos z codziennoÅ›ciÄ…, uczucia wzniosÅ‚e z niewyszukanym sposobem obrazowania” (BogusÅ‚aw Szpytma, „Poezja współczesna”, Warszawa 1995, s. 116).
Na pierwszy rzut oka absurdalne porównania okazujÄ… siÄ™ być zabiegami celowymi i kryjÄ…cymi w sobie wiele znaczeÅ„. Pierwszy wers – „Matka mÄ…dra jak wieża koÅ›cioÅ‚a” – przywodzi na myÅ›l jakÄ…Å› sakralnÄ… budowlÄ™, której każdy fragment misternie zaprojektowaÅ‚ z pewnoÅ›ciÄ… zdolny i wszechstronny architekt. Choć to nieczÄ™sto używane okreÅ›lenie na opis budowli, „wieża koÅ›cioÅ‚a” jest budynkiem mÄ…drym. CechÄ™ tÄ… nie rozpatrujemy jak w przypadku ludzi – inteligencja, lotność, bystrość – lecz w odniesieniu do doskonaÅ‚ej formy architektonicznej, uniemożliwiajÄ…cej poddanie siÄ™ niekorzystnym warunkom atmosferycznym czy ulegniÄ™cie kiepsko dobranym materiaÅ‚om. „Wieża koÅ›cioÅ‚a” może być także zinterpretowana jako próbÄ™ dotarcia do Boga, podjÄ™tÄ… przez czÅ‚owieka:
„(…) czÅ‚owiek w swojej logice życia w poszukiwaniu sensu istnienia, buduje koÅ›cioÅ‚y, żeby uczcić najwiÄ™kszego budowniczego – Boga. Dlatego wieża jest dowodem mÄ…droÅ›ci czÅ‚owieka, jego wiary w siÅ‚Ä™ wyższÄ…, opiekuÅ„czÄ…, miÅ‚osiernÄ…” (B. Szpytma, dz. cyt.).
W kolejnym wersie – „Matka wiÄ™ksza niż sam Rzymski KoÅ›ciół” – podmiot liryczny skupia siÄ™ na wielkoÅ›ci matki–ojczyzny. UżywajÄ…c na oddanie jej gabarytów zestawienia z powszechnÄ… instytucjÄ… KoÅ›cioÅ‚a, odsyÅ‚a do przeszÅ‚oÅ›ci Polski. Jako kraj chrzeÅ›cijaÅ„ski, wielokrotnie musieliÅ›my walczyć o prawo do wyznawania swojej wiary i dbać, by niewidzialne mury, jakimi otoczyÅ‚a nas wierność dla katolickiego dekalogu, pozostaÅ‚y niezniszczalne. Jak zauważa cytowany wczeÅ›niej Szpytma, Wojaczkowi mogÅ‚o w tym wersie chodzić także o „rozproszenie Polaków po caÅ‚ym Å›wiecie, którzy tworzÄ… ogromnÄ… wspólnotÄ™”.
PrzywoÅ‚anie w kolejnym wersie „transsyberyjskiej kolei” na oddanie dÅ‚ugoÅ›ci matki-ojczyzny jest także zabiegiem celowym i szczegółowo przemyÅ›lanym. Syberyjski krajobraz cechuje olbrzymia dysproporcja miÄ™dzy powierzchniÄ… a gÄ™stoÅ›ciÄ… zaludnienia. To wÅ‚aÅ›nie tam wybudowano najdÅ‚uższÄ… magistralÄ™ kolejowÄ… na Å›wiecie, przecinajÄ…cÄ… caÅ‚Ä… krainÄ™ z zachodu na wschód.
„Trasa liczÄ…ca 9288 km rozpoczyna siÄ™ w Moskwie, przebiega przez europejskÄ… część Rosji i masyw Uralu, oddzielajÄ…cy EuropÄ™ od Azji, biegnie przez stepy, mija pasma górskie dzielÄ…ce RosjÄ™ od Mongolii (Sajany) i przecinajÄ…c pustkowia poÅ‚udniowej Syberii dociera wreszcie do Pacyfiku . Dla entuzjastów kolei to najwspanialsza podróż na Å›wiecie – miniemy bez przesiadek osiem stref czasowych, spÄ™dzajÄ…c w pociÄ…gu 142 godziny (…)PodsumowujÄ…c, pociÄ…g jadÄ…cy z Moskwy do WÅ‚adywostoku mija po drodze 87 miast (m.in. JarosÅ‚aw, Perm, Jekaterinburg, TiumieÅ„, Omsk, Nowosybirsk, Krasnojarsk, Irkuck, UÅ‚an-Ude, CzytÄ™, Chabarowsk, Ussyryjsk), niezliczonÄ… liczbÄ™ wsi, przecina 16 dużych rzek (m.in. WoÅ‚gÄ™, Irtysz, Ob, Jenisej, Amur) oraz przez 207 km jedzie wzdÅ‚uż jeziora BajkaÅ‚. Warto również wyjść na peron w Sludiance, gdzie stoi jedyny na Å›wiecie dworzec kolejowy zbudowany caÅ‚kowicie z marmuru, stanowi symboliczny pomnik ukoÅ„czenia tego olbrzymiego inżynieryjnego dzieÅ‚a ludzkich rÄ…k”




strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies