Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„Piosenka o koÅ„cu Å›wiata” CzesÅ‚awa MiÅ‚osza jest poetyckÄ… realizacjÄ… popularnego w kulturze i sztuce motywu apokalipsy, czyli zagÅ‚ady Å›wiata i ludzkoÅ›ci. WÄ…tek ten wystÄ™puje także w innych utworach naszego Noblisty, np. „Roki” czy „ObÅ‚oki”.
Poza dziełami Miłosza, motyw eksterminacji ludzkości oraz zniszczenia świata jest obecny w najwybitniejszych epokowych tekstach:
Krążący wokół opozycji spokój-katastrofa, porzÄ…dek-zagÅ‚ada, życie-Å›mierć wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Piosenka o koÅ„cu Å›wiata” pochodzi z tomu „Ocalenie”, wydanego w 1945 roku.
Piosenka o końcu świata - geneza
Autor: Karolina Marlêga„Piosenka o koÅ„cu Å›wiata” CzesÅ‚awa MiÅ‚osza jest poetyckÄ… realizacjÄ… popularnego w kulturze i sztuce motywu apokalipsy, czyli zagÅ‚ady Å›wiata i ludzkoÅ›ci. WÄ…tek ten wystÄ™puje także w innych utworach naszego Noblisty, np. „Roki” czy „ObÅ‚oki”.
Poza dziełami Miłosza, motyw eksterminacji ludzkości oraz zniszczenia świata jest obecny w najwybitniejszych epokowych tekstach:
- Biblijna „Apokalipsa Å›w. Jana”, koÅ„czÄ…ca siÄ™ wezwaniem:
„Mówi Ten, który o tym Å›wiadczy:
Zaiste, przyjdÄ™ niebawem.
Amen. Przyjdź, Panie Jezu!” - Romantyczna „Nie-Boska Komedia” Zygmunta KrasiÅ„skiego;
- Widzenie ks. Piotra z III części „Dziadów” Adama Mickiewicza;
- „Uspokojenie” Juliusza SÅ‚owackiego, w którym poeta ukazuje apokalipsÄ™ w kontekÅ›cie historycznym;
- „Dies irae” oraz „,,ÅšwiÄ™ty Boże, Å›wiÄ™ty mocny” Jana Kasprowicza;
- „Nienasycenie” StanisÅ‚awa Ignacego Witkiewicza;
- „DzieÅ„ SÄ…du” StanisÅ‚awa Przybyszewskiego, nawiÄ…zujÄ…ce do Å›redniowiecznego hymnu „Dies irae”;
- „Tak. Bóg opuÅ›ciÅ‚ ziemiÄ™…” Leopolda Staffa;
- „Koniec Å›wiata” Konstantego Ildefonsa GaÅ‚czyÅ„skiego, w którym poeta tworzy groteskowy obraz koÅ„ca Å›wiata;
- „Historia”, „*** (,Których nam nikt nie wynagrodzisz...)”, „Pokolenie” Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego;
- „Å»al” Jana Czechowicza;
- „Niemcom” Antoniego SÅ‚onimskiego;
- „Krzyk ostateczny” WÅ‚adysÅ‚awa Broniewskiego;
- „Jeździec” Jerzego Lieberta z motywem anioÅ‚a jako wysÅ‚annika Boga, namawiajÄ…cego ludzi do nawrócenia;
- „Widma” Tadeusza Gajcego, z ujÄ™ciem motywu apokalipsy speÅ‚nionej;
- Wizyjny utwór „Tropiciel” Aleksandra Rymkiewicza;
- „Widzenie IV” Jerzego Zagórskiego;
- „Medaliony” Zofii NaÅ‚kowskiej, obrazujÄ…ce koniec wartoÅ›ci humanistycznych;
- „Inny Å›wiat” Gustawa Herling-GrudziÅ„skiego;
- „PamiÄ™tnik z powstania warszawskiego” Mirona BiaÅ‚oszewskiego;
- Wojenne i obozowe „Opowiadania” Tadeusza Borowskiego;
- „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall, majÄ…ce wartość dokumenty epoki apokalipsy speÅ‚nionej;
- „MaÅ‚a apokalipsa” Tadeusza Konwickiego, w której czytamy zapowiedź koÅ„ca cywilizowanego Å›wiata:
„Oto nadchodzi koniec Å›wiata (...). Koniec mojego osobistego Å›wiata. Ale zanim mój wszechÅ›wiat rozpadnie siÄ™ w gruzy, rozsypie siÄ™ na atomy, (...) czeka mnie jeszcze ostatni kilometr mojej Golgoty (…). Mam wrażenie jakby ten kraj naprawdÄ™ umieraÅ‚ (...). Nasza nÄ™dza współczesna jest przezroczysta jak szkÅ‚o i niewidzialna jak powietrze (...). Nasza nÄ™dza to Å‚aska totalnego paÅ„stwa, Å‚aska, z której żyjemy”.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies