Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„Elegia…(o chÅ‚opcu polskim”) Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego jest wierszem wyjÄ…tkowym i niezwykle ważnym w polskiej poezji czasów II wojny Å›wiatowej, gdyż opisuje los caÅ‚ego pokolenia, zmuszonego przez historyczne przeobrażenie do dorastania w czasie wojny. Liryk jest zatem gÅ‚osem pokolenia Kolumbów, do którego należaÅ‚ także jego autor – zmarÅ‚y tragicznie i przedwczeÅ›nie w wieku zaledwie dwudziestu trzech lat, ze wzglÄ™du na tragicznÄ… biografiÄ™, ogromnÄ… dojrzaÅ‚ość oraz podejmowane w nowatorski sposób motywy nazywany poetÄ… przeklÄ™tym oraz patronem „czarnej poezji”.

wielu mÅ‚odych poetów, rozpoczynajÄ…cych po wojnie swojÄ… drogÄ™ artystycznÄ…, czuÅ‚o siÄ™ spadkobiercami wartoÅ›ci bronionych przez Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego. U jednych byÅ‚y to wprost wypowiadane wyznania lub czytelne aluzje, w przypadku innych można mówić tylko o powinowactwie postawy czy po­dobieÅ„stwie poetyki. Przy tym różnorodność i bogactwo spuÅ›cizny literackiej BaczyÅ„skiego jest tak duże, że wÅ‚aÅ›ciwie daÅ‚oby siÄ™ znaleźć i udowodnić jego wpÅ‚ywy w twórczoÅ›ci prawie każdego znaczÄ…cego pisarza współczesnego. Bez popadania we „wpÅ‚ywologiÄ™” i bez obawy pomyÅ‚ki można uznać BaczyÅ„skiego za patrona poezji „czarnej”, zbuntowanej, „przeklÄ™tej”, naznaczonej piÄ™tnem smutku, tragizmu, odrzucenia, lÄ™ku. Do jego twórczoÅ›ci odwoÅ‚ywali siÄ™ też wszyscy mÅ‚odzi zbuntowani kochankowie, poeci niepokorni, wrażliwcy, nie umiejÄ…cy rozbić bariery dzielÄ…cej ich od Å›wiata lub też – przeciwnie – odbierajÄ…cy Å›wiat jako agresywny, wrogi, niszczÄ…cy. Wreszcie – doszukiwano siÄ™ podobieÅ„stwa biografii pomiÄ™dzy BaczyÅ„skim a wszystkimi tymi, którzy zmarli tragicznie i mÅ‚odo ­bÄ…dź Å›mierciÄ… samobójczÄ…, bÄ…dź też w wyniku jakiegoÅ› splotu tra­gicznych okolicznoÅ›ci (nieuleczalna choroba, uzależnienie alkoho­lowe lub narkotyczne). (...) BaczyÅ„ski staÅ‚ siÄ™ patronem olbrzymiej grupy twórców. WÅ‚aÅ›ciwie nie jest możliwe rozumienie współczesnej poezji bez znajomoÅ›ci jego dzieÅ‚a i biografii. (Irena Nowacka, „Poezje Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego”, Lublin 2003).
Sytuacja liryczna w „Elegii…” jest zarysowana już od pierwszego wersu. Podmiot, w którym należy zidentyfikować matkÄ™, zwraca siÄ™ do swojego dziecka emocjonalnym sÅ‚owem „syneczku”:
„Oddzielili ciÄ™, syneczku, od snów, co jak motyl drżą,
haftowali ci, syneczku, smutne oczy rudÄ… krwiÄ…,
malowali krajobrazy w żółte ściegi pożóg,
wyszywali wisielcami drzew pÅ‚ynÄ…ce morze”.

„Oddzielili ciÄ™”, „haftowali ci”, „malowali” oraz „wyszywali” – użyte w liczbie mnogiej i czasie przeszÅ‚ym czasowniki Å›wiadczÄ… o zbiorowej, lecz bezosobowej odpowiedzialnoÅ›ci („oni) za zmianÄ™, jaka zaszÅ‚a w życiu syna kobiety bÄ™dÄ…cej podmiotem lirycznym. Poeta skontrastowaÅ‚ czuÅ‚ość matki z dramatem i bezwzglÄ™dnoÅ›ciÄ… czasów wojennych, w których zÅ‚o reprezentowali zarówno odpowiedzialni za rozpÄ™tanie wojny hitlerowcy, jak i dowódcy oddziałów polskiego wojska, którzy werbowali na front nawet mÅ‚odych chÅ‚opców.

ChÅ‚opak zostaÅ‚ boleÅ›nie zabrany ze Å›wiata beztroskiego dzieciÅ„stwa, charakteryzujÄ…cego siÄ™ „snami, co jak motyl drżą”. Radość i onirycznÄ… wrÄ™cz sielankowość zastÄ…piÅ‚a bolesna rzeczywistość, obserwowana przez „smutne oczy”, które caÅ‚y czas musiaÅ‚y przyglÄ…dać siÄ™ „haftom” z „rudej krwi”, „krajobrazom (…) żółtych Å›cieg pożóg” oraz matom wyszywanym „wisielcami drzew” i „pÅ‚ynÄ…cym morzem”.

Zbiorowość odpowiedzialna za ugruntowanie w synu kobiety postawy patriotycznej „wyuczyÅ‚a” (czasownik Å›wiadczÄ…cy o mozole i dokÅ‚adnym zaplanowaniu procesu) go „ziemi (…) na pamięć”. ChÅ‚opakowi wrÄ™cz „wbito do gÅ‚owy” miÅ‚ość do ojczyzny, w imiÄ™ której w kluczowym momencie nie zawaha siÄ™ poÅ›wiÄ™cić mÅ‚odego życia.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies