Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„Elegia…(o chÅ‚opcu polskim”) Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego jest wierszem wyjÄ…tkowym i niezwykle ważnym w polskiej poezji czasów II wojny Å›wiatowej, gdyż opisuje los caÅ‚ego pokolenia, zmuszonego przez historyczne przeobrażenie do dorastania w czasie wojny. Liryk jest zatem gÅ‚osem pokolenia Kolumbów, do którego należaÅ‚ także jego autor – zmarÅ‚y tragicznie i przedwczeÅ›nie w wieku zaledwie dwudziestu trzech lat, ze wzglÄ™du na tragicznÄ… biografiÄ™, ogromnÄ… dojrzaÅ‚ość oraz podejmowane w nowatorski sposób motywy nazywany poetÄ… przeklÄ™tym oraz patronem „czarnej poezji”.
wielu mÅ‚odych poetów, rozpoczynajÄ…cych po wojnie swojÄ… drogÄ™ artystycznÄ…, czuÅ‚o siÄ™ spadkobiercami wartoÅ›ci bronionych przez Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego. U jednych byÅ‚y to wprost wypowiadane wyznania lub czytelne aluzje, w przypadku innych można mówić tylko o powinowactwie postawy czy podobieÅ„stwie poetyki. Przy tym różnorodność i bogactwo spuÅ›cizny literackiej BaczyÅ„skiego jest tak duże, że wÅ‚aÅ›ciwie daÅ‚oby siÄ™ znaleźć i udowodnić jego wpÅ‚ywy w twórczoÅ›ci prawie każdego znaczÄ…cego pisarza współczesnego. Bez popadania we „wpÅ‚ywologiÄ™” i bez obawy pomyÅ‚ki można uznać BaczyÅ„skiego za patrona poezji „czarnej”, zbuntowanej, „przeklÄ™tej”, naznaczonej piÄ™tnem smutku, tragizmu, odrzucenia, lÄ™ku. Do jego twórczoÅ›ci odwoÅ‚ywali siÄ™ też wszyscy mÅ‚odzi zbuntowani kochankowie, poeci niepokorni, wrażliwcy, nie umiejÄ…cy rozbić bariery dzielÄ…cej ich od Å›wiata lub też – przeciwnie – odbierajÄ…cy Å›wiat jako agresywny, wrogi, niszczÄ…cy. Wreszcie – doszukiwano siÄ™ podobieÅ„stwa biografii pomiÄ™dzy BaczyÅ„skim a wszystkimi tymi, którzy zmarli tragicznie i mÅ‚odo bÄ…dź Å›mierciÄ… samobójczÄ…, bÄ…dź też w wyniku jakiegoÅ› splotu tragicznych okolicznoÅ›ci (nieuleczalna choroba, uzależnienie alkoholowe lub narkotyczne). (...) BaczyÅ„ski staÅ‚ siÄ™ patronem olbrzymiej grupy twórców. WÅ‚aÅ›ciwie nie jest możliwe rozumienie współczesnej poezji bez znajomoÅ›ci jego dzieÅ‚a i biografii. (Irena Nowacka, „Poezje Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego”, Lublin 2003).
Sytuacja liryczna w „Elegii…” jest zarysowana już od pierwszego wersu. Podmiot, w którym należy zidentyfikować matkÄ™, zwraca siÄ™ do swojego dziecka emocjonalnym sÅ‚owem „syneczku”:Elegia... (o chÅ‚opcu polskim) - interpretacja
Autor: Karolina Marlêga„Elegia…(o chÅ‚opcu polskim”) Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego jest wierszem wyjÄ…tkowym i niezwykle ważnym w polskiej poezji czasów II wojny Å›wiatowej, gdyż opisuje los caÅ‚ego pokolenia, zmuszonego przez historyczne przeobrażenie do dorastania w czasie wojny. Liryk jest zatem gÅ‚osem pokolenia Kolumbów, do którego należaÅ‚ także jego autor – zmarÅ‚y tragicznie i przedwczeÅ›nie w wieku zaledwie dwudziestu trzech lat, ze wzglÄ™du na tragicznÄ… biografiÄ™, ogromnÄ… dojrzaÅ‚ość oraz podejmowane w nowatorski sposób motywy nazywany poetÄ… przeklÄ™tym oraz patronem „czarnej poezji”.
wielu mÅ‚odych poetów, rozpoczynajÄ…cych po wojnie swojÄ… drogÄ™ artystycznÄ…, czuÅ‚o siÄ™ spadkobiercami wartoÅ›ci bronionych przez Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego. U jednych byÅ‚y to wprost wypowiadane wyznania lub czytelne aluzje, w przypadku innych można mówić tylko o powinowactwie postawy czy podobieÅ„stwie poetyki. Przy tym różnorodność i bogactwo spuÅ›cizny literackiej BaczyÅ„skiego jest tak duże, że wÅ‚aÅ›ciwie daÅ‚oby siÄ™ znaleźć i udowodnić jego wpÅ‚ywy w twórczoÅ›ci prawie każdego znaczÄ…cego pisarza współczesnego. Bez popadania we „wpÅ‚ywologiÄ™” i bez obawy pomyÅ‚ki można uznać BaczyÅ„skiego za patrona poezji „czarnej”, zbuntowanej, „przeklÄ™tej”, naznaczonej piÄ™tnem smutku, tragizmu, odrzucenia, lÄ™ku. Do jego twórczoÅ›ci odwoÅ‚ywali siÄ™ też wszyscy mÅ‚odzi zbuntowani kochankowie, poeci niepokorni, wrażliwcy, nie umiejÄ…cy rozbić bariery dzielÄ…cej ich od Å›wiata lub też – przeciwnie – odbierajÄ…cy Å›wiat jako agresywny, wrogi, niszczÄ…cy. Wreszcie – doszukiwano siÄ™ podobieÅ„stwa biografii pomiÄ™dzy BaczyÅ„skim a wszystkimi tymi, którzy zmarli tragicznie i mÅ‚odo bÄ…dź Å›mierciÄ… samobójczÄ…, bÄ…dź też w wyniku jakiegoÅ› splotu tragicznych okolicznoÅ›ci (nieuleczalna choroba, uzależnienie alkoholowe lub narkotyczne). (...) BaczyÅ„ski staÅ‚ siÄ™ patronem olbrzymiej grupy twórców. WÅ‚aÅ›ciwie nie jest możliwe rozumienie współczesnej poezji bez znajomoÅ›ci jego dzieÅ‚a i biografii. (Irena Nowacka, „Poezje Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego”, Lublin 2003).
„Oddzielili ciÄ™, syneczku, od snów, co jak motyl drżą,
haftowali ci, syneczku, smutne oczy rudÄ… krwiÄ…,
malowali krajobrazy w żółte ściegi pożóg,
wyszywali wisielcami drzew pÅ‚ynÄ…ce morze”.
„Oddzielili ciÄ™”, „haftowali ci”, „malowali” oraz „wyszywali” – użyte w liczbie mnogiej i czasie przeszÅ‚ym czasowniki Å›wiadczÄ… o zbiorowej, lecz bezosobowej odpowiedzialnoÅ›ci („oni) za zmianÄ™, jaka zaszÅ‚a w życiu syna kobiety bÄ™dÄ…cej podmiotem lirycznym. Poeta skontrastowaÅ‚ czuÅ‚ość matki z dramatem i bezwzglÄ™dnoÅ›ciÄ… czasów wojennych, w których zÅ‚o reprezentowali zarówno odpowiedzialni za rozpÄ™tanie wojny hitlerowcy, jak i dowódcy oddziałów polskiego wojska, którzy werbowali na front nawet mÅ‚odych chÅ‚opców.
ChÅ‚opak zostaÅ‚ boleÅ›nie zabrany ze Å›wiata beztroskiego dzieciÅ„stwa, charakteryzujÄ…cego siÄ™ „snami, co jak motyl drżą”. Radość i onirycznÄ… wrÄ™cz sielankowość zastÄ…piÅ‚a bolesna rzeczywistość, obserwowana przez „smutne oczy”, które caÅ‚y czas musiaÅ‚y przyglÄ…dać siÄ™ „haftom” z „rudej krwi”, „krajobrazom (…) żółtych Å›cieg pożóg” oraz matom wyszywanym „wisielcami drzew” i „pÅ‚ynÄ…cym morzem”.
Zbiorowość odpowiedzialna za ugruntowanie w synu kobiety postawy patriotycznej „wyuczyÅ‚a” (czasownik Å›wiadczÄ…cy o mozole i dokÅ‚adnym zaplanowaniu procesu) go „ziemi (…) na pamięć”. ChÅ‚opakowi wrÄ™cz „wbito do gÅ‚owy” miÅ‚ość do ojczyzny, w imiÄ™ której w kluczowym momencie nie zawaha siÄ™ poÅ›wiÄ™cić mÅ‚odego życia.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies