Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Liryk „Pokolenie (Do palców przymarzÅ‚y struny”) Krzysztof Kamil BaczyÅ„ski napisaÅ‚ w listopadzie 1941 roku. Data powstania decyduje o zaklasyfikowaniu wiersza do grona utworów z obrÄ™bu „twórczoÅ›ci mÅ‚odzieÅ„czej” poety, obejmujÄ…cej lata 1939-1941.
Twórczość mÅ‚odzieÅ„cza BaczyÅ„skiego charakteryzuje siÄ™ przede wszystkim: „rozmaitoÅ›ciÄ… stylów i poetyk, usprawiedliwionÄ… u tego, kto dopiero poszukuje wÅ‚asnego gÅ‚osu. Mistrzami BaczyÅ„skiego sÄ… Skamandryci, a zwÅ‚aszcza Tuwim, po którym pisarz „dziedziczy” swobodÄ™ wersy­fikacji, lekkość rymu oraz znakomity sÅ‚uch jÄ™zykowy. Nieco antycy­pacyjne nuty katastroficzne brzmiÄ… jeszcze sztucznie, chociaż moty­wujÄ… je zarówno choroba autora, jak i nadciÄ…gajÄ…cy kataklizm wojen­ny – można przypuszczać, że na ciemnej tonacji wielu utworów zaważyć mogÅ‚a lektura wierszy Czechowicza i – w mniejszym stop­niu – Przybosia. Niektórzy badacze mówiÄ… o stopniowym rozstawa­niu siÄ™ BaczyÅ„skiego z sentymentalno-nastrojowÄ… manierÄ… i ornamentacyjnÄ… stylistykÄ…, charakterystycznÄ… dla jego pierwszych wier­szy, podkreÅ›lajÄ… zamiÅ‚owanie poety do scenerii tworzÄ…cej atmosferÄ™ niesamowitoÅ›ci i grozy, z których wyrastaÅ‚a postawa podmiotu lirycznego – peÅ‚na lÄ™ku i przerażenia” (Irena Nowacka, „Poezje Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego”, Lublin 2003).

UrastajÄ…cy do rangi manifestu, odzwierciedlajÄ…cego uczucia mÅ‚odych ludzi, którzy w dorosÅ‚ość weszli w okresie II wojny Å›wiatowej, ukazujÄ…cego ich tragediÄ™ i okrucieÅ„stwo wojny oraz cierpienie i ból, utwór „Pokolenie (Do palców przymarzÅ‚y struny)” Krzysztofa Kamila BaczyÅ„skiego skÅ‚ada siÄ™ z piÄ™ciu czterowersowych zwrotek.

Podmiot liryczny wypowiada siÄ™ w imieniu caÅ‚ego pokolenia (stÄ…d taki, a nie inny tytuÅ‚ dzieÅ‚a), o czym Å›wiadczy obecny w teÅ›cie zwrot: „jakeÅ›my”. Mówi wprost o swoich odczuciach, straconych marzeniach, sytuacji, w jakiej siÄ™ znajduje (liryka bezpoÅ›rednia). AnalizujÄ…c kreacjÄ™ podmiotu, można w nim rozpoznać przedstawiciela pokolenia Kolumbów - czÅ‚owieka mÅ‚odego, dorastajÄ…cego w szacunku dla wzniosÅ‚ych ideałów i majÄ…cego Å›miaÅ‚e plany naprawiania Å›wiata. Swoje sÅ‚owa kieruje zarówno do czÅ‚owieka niedoÅ›wiadczonego, traktujÄ…cego wojnÄ™ jako szansÄ™ na sprawdzenie swojej odwagi i „mÄ™skoÅ›ci”, jak i do rówieÅ›ników, którzy sÄ… Å›wiadomi bezpowrotnego koÅ„ca pewnego etapu w życiu, po zamkniÄ™ciu którego nie bÄ™dÄ… już przypominali dawnych siebie.
Pierwsze wersy liryku zarysowujÄ… sytuacjÄ™:
„Do palców przymarzÅ‚y struny
z cienkiego krzyku roÅ›lin”.
Panuje zima – pora postrzegana w kulturowych toposach czterech pór roku jako czas Å›mierci, umierania, braku nadziei. Wykonane z „cienkiego krzyku roÅ›lin” struny przymarzÅ‚y do zesztywniaÅ‚ych od zimna palców. Choć podmiot i jego towarzysze sÄ… jeszcze mÅ‚odzi, on jest już na tyle Å›wiadomy swego poÅ‚ożenia i poÅ‚ożenia ojczyzny, iż gorzko przyznaje – doroÅ›li, by umrzeć:
„Tak siÄ™ dorasta do trumny,
jakeÅ›my w czasie doroÅ›li”.

Powody czekającej ich pokolenie zagłady zostają odsłonięte w kolejnej części:
„Stanęły rzeki ognia
ścięte krą purpurową;
po nocach sen jak pochodnia
straszy obciÄ™tÄ… gÅ‚owÄ…”.

Åšwiat zostaÅ‚ znieksztaÅ‚cony przez toczÄ…cÄ… siÄ™ wojnÄ™. Nigdy nieustajÄ…ce, stale w ciÄ…gÅ‚ym ruchu rzeki „stanęły”, choć ich cechÄ… jest wilgoć – teraz pochÅ‚onÄ…Å‚ je ogieÅ„. Å»ywioÅ‚y wymknęły siÄ™ spod kontroli. Tafle wody pokryÅ‚a purpurowa kra – metafora krwi, przelanej podczas wojny.

Noc nie przynosi wytchnienia, nie jest szansÄ… na ucieczkÄ™ od brutalnej rzeczywistoÅ›ci, kojarzy siÄ™ już tylko z sennym koszmarem, w których istota z „obciÄ™tÄ… gÅ‚owÄ…” straszy niczym „pochodnia”.

Trzecia zwrotka rozpoczyna się bezpośrednim zwrotem do adresata tej straszliwej opowieści:

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies