Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wiersz WisÅ‚awy Szymborskiej „Cebula” zostaÅ‚ opublikowany w zbiorze „Wielka liczba” z 1976 roku. Ze wzglÄ™du na poruszana tematykÄ™ oraz formÄ™ przekazu, należy przychylić siÄ™ do tezy Urszuli Lementowicz, jakoby tekst byÅ‚: „poetyckÄ… wersjÄ… traktatu filozoficznego o istocie „cebulicznoÅ›ci”. DoskonaÅ‚ość cebuli zostaÅ‚a tu skonfrontowana ze zÅ‚ożonoÅ›ciÄ… i zagadkowoÅ›ciÄ… czÅ‚owieka. Kolejne warstwy kulistego warzywa sÄ… takie same, tylko nieco pomniejszone. W każdym miejscu jest identyczne – Jest sobÄ… na wskroÅ› [...] do rdzenia” (Urszula Lementowicz, „Poezje WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003).
Interpretacja
Powodzenie każdej interpretacji poetyckiej rozpoczyna odpowiedź na podstawowe pytanie: „o czym jest wiersz?”. IdÄ…c za refleksjÄ… Leszka Å»uliÅ„skiego, autora opracowanie „Lekcje z SzymborskÄ…” (Bochnia 1996), jest: „Na pewno o czymÅ› ważniejszym niż chciaÅ‚by robić wrażenie. O caÅ‚kowitej innoÅ›ci dwóch bytów: roÅ›linnego i ludzkiego”.
W podobny tonie utrzymana jest wypowiedź StanisÅ‚awa BaraÅ„czaka, który w szkicu „Nie ma pytaÅ„ pilniejszych od pytaÅ„ naiwnych” („Gazeta Wyborcza”, nr 239/ 96), stwierdza: „Cebula to filozoficzny nieomal (a zarazem wielce komiczny) wywód o nieodwracalnym wykluczeniu jednostki ludzkiej ze Å›wiata natury (swoista wariacja na temat Pascalowskiej ‘myÅ›lÄ…cej trzciny’)”.
Odczytanie przesÅ‚ania liryku nie jest możliwe bez przeÅ›ledzenia wers po wersie jego treÅ›ci. Na pierwszy rzut oka podmiot liryczny opisuje tytuÅ‚owÄ… cebulÄ™. Warzywo jest pozbawione wnÄ™trznoÅ›ci, „jest sobÄ… na wskroÅ› (…) do stopnia cebulicznoÅ›ci”. NajpeÅ‚niej charakteryzujÄ… jÄ… sÅ‚owa odnoszÄ…ce siÄ™ do budowy:
„Cebulasta na zewnÄ…trz,
cebulowa do rdzenia,
mogłaby wejrzeć w siebie
cebula bez przerażenia”.
Jednorodność i kulistość, pozbawienie poskrÄ™canych wnÄ™trznoÅ›ci – oto najważniejsze cechy cebuli, Å›wiadczÄ…ce o jej ogromnej wartoÅ›ci:
„Byt niesprzeczny cebula,
udany cebula twór
(…)
najnadobniejszy brzuch Å›wiata”.
Jest pozbawiona jakichkolwiek sprzeczności, ideał. W pewnym momencie to często pomijane warzywo zostaje przez podmiot podniesione do rangi świętości, jej złożony z podobnych części brzuch:Cebula - interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaWiersz WisÅ‚awy Szymborskiej „Cebula” zostaÅ‚ opublikowany w zbiorze „Wielka liczba” z 1976 roku. Ze wzglÄ™du na poruszana tematykÄ™ oraz formÄ™ przekazu, należy przychylić siÄ™ do tezy Urszuli Lementowicz, jakoby tekst byÅ‚: „poetyckÄ… wersjÄ… traktatu filozoficznego o istocie „cebulicznoÅ›ci”. DoskonaÅ‚ość cebuli zostaÅ‚a tu skonfrontowana ze zÅ‚ożonoÅ›ciÄ… i zagadkowoÅ›ciÄ… czÅ‚owieka. Kolejne warstwy kulistego warzywa sÄ… takie same, tylko nieco pomniejszone. W każdym miejscu jest identyczne – Jest sobÄ… na wskroÅ› [...] do rdzenia” (Urszula Lementowicz, „Poezje WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003).
Interpretacja
Powodzenie każdej interpretacji poetyckiej rozpoczyna odpowiedź na podstawowe pytanie: „o czym jest wiersz?”. IdÄ…c za refleksjÄ… Leszka Å»uliÅ„skiego, autora opracowanie „Lekcje z SzymborskÄ…” (Bochnia 1996), jest: „Na pewno o czymÅ› ważniejszym niż chciaÅ‚by robić wrażenie. O caÅ‚kowitej innoÅ›ci dwóch bytów: roÅ›linnego i ludzkiego”.
W podobny tonie utrzymana jest wypowiedź StanisÅ‚awa BaraÅ„czaka, który w szkicu „Nie ma pytaÅ„ pilniejszych od pytaÅ„ naiwnych” („Gazeta Wyborcza”, nr 239/ 96), stwierdza: „Cebula to filozoficzny nieomal (a zarazem wielce komiczny) wywód o nieodwracalnym wykluczeniu jednostki ludzkiej ze Å›wiata natury (swoista wariacja na temat Pascalowskiej ‘myÅ›lÄ…cej trzciny’)”.
Odczytanie przesÅ‚ania liryku nie jest możliwe bez przeÅ›ledzenia wers po wersie jego treÅ›ci. Na pierwszy rzut oka podmiot liryczny opisuje tytuÅ‚owÄ… cebulÄ™. Warzywo jest pozbawione wnÄ™trznoÅ›ci, „jest sobÄ… na wskroÅ› (…) do stopnia cebulicznoÅ›ci”. NajpeÅ‚niej charakteryzujÄ… jÄ… sÅ‚owa odnoszÄ…ce siÄ™ do budowy:
„Cebulasta na zewnÄ…trz,
cebulowa do rdzenia,
mogłaby wejrzeć w siebie
cebula bez przerażenia”.
Jednorodność i kulistość, pozbawienie poskrÄ™canych wnÄ™trznoÅ›ci – oto najważniejsze cechy cebuli, Å›wiadczÄ…ce o jej ogromnej wartoÅ›ci:
„Byt niesprzeczny cebula,
udany cebula twór
(…)
najnadobniejszy brzuch Å›wiata”.
„Sam siÄ™ aureolami
na wÅ‚asnÄ… chwaÅ‚Ä™ opÅ‚ata”.
Skupienie siÄ™ na tej części „ciaÅ‚a” cebuli można interpretować także jako nawiÄ…zanie do pÅ‚odnoÅ›ci, narodzin, rozmnażania i wszystkich praw biologii, umożliwiajÄ…cych prokreacjÄ™.
Opisy cebuli, obecne w utworze, wskazują na prostotę i doskonałość jej budowy:
„W jednej po prostu druga,
w większej mniejsza zawarta,
a w następnej kolejna,
czyli trzecia i czwarta”.
Bycie we wszystkich warstwach takÄ… samÄ…, brak tajemnicy i efektu zaskoczenia, cechujÄ…ce budowÄ™ cebuli, zostajÄ… skontrastowane ze skomplikowanym i odpychajÄ…cym czÅ‚owiekiem, jawiÄ…cym siÄ™ jako „anatomia gwaÅ‚towna”. Jego wnÄ™trze jest peÅ‚ne „pokrÄ™tnych jelit”, „tÅ‚uszczy, nerwów, żyÅ‚”, „Å›luzów i sekretnoÅ›ci”, pod skórÄ… ma coÅ› obcego, dzikiego, przerażajÄ…cego, siedlisko brzydkich i splÄ…tanych wnÄ™trznoÅ›ci. Pojawia siÄ™ nawet nawiÄ…zanie do piekÅ‚a - „inferno w nas interny”.
W ostatniej linijce wymowa wiersza siÄ™ zmienia. Ukazany na tle cebuli jako istota gorsza czÅ‚owiek zostaje wywyższony, poprzez odnoszÄ…ce siÄ™ do roÅ›liny oksymoroniczne stwierdzenie „idiotyzm doskonaÅ‚oÅ›ci”. Nadaje to lirykowi ironiczny wydźwiÄ™ki, charakterystyczny dla twórczoÅ›ci Szymborskiej, peÅ‚nej autoironii, serdecznego sarkazmu, humoru, paradoksów.
„Nie o ważenie wartoÅ›ci bytów tu jednak chodzi, ale o wskazanie ich różnorodnoÅ›ci. Sprzeczny w sobie byt, jakim jest czÅ‚owiek, jest przy tym skomplikowany, zÅ‚ożony, ale również skażony „obcoÅ›ciÄ…” i „dzikoÅ›ciÄ…”. TakÄ… etykietÄ… nie można obdarzyć prostej i jednorodnej cebuli” (Urszula Lementowicz, „Poezje WisÅ‚awy Szymborskiej”, Lublin 2003).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies