Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

StanisÅ‚aw Grochowiak nie raz udowadniaÅ‚, że ekfraza, czyli zabieg przetwarzania obrazu na wiersz, nie tylko nie jest mu obca, ale nie ma opanowaÅ‚ jÄ… do perfekcji. Poeta wielokrotnie posÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ płótnami wielkich mistrzów jako inspiracjÄ… do pisania, zwÅ‚aszcza w tak zwanym okresie turpistycznym swojej twórczoÅ›ci. Grochowiakowi znakomicie udaÅ‚o siÄ™ tchnąć nowe życie i nowy sens w wiele obrazów, które przez lata zdążyÅ‚y wpisać siÄ™ w zbiorowÄ… Å›wiadomość ludzkoÅ›ci. PrzykÅ‚adem kunsztu poety może być wiersz „PÅ‚onÄ…ca żyrafa” z 1958 roku. Płótno o tym samym tytule wyszÅ‚o spod pÄ™dzla hiszpaÅ„skiego mistrza Salvadora Dali dwadzieÅ›cia trzy lata wczeÅ›niej. Wiersz Polaka nie tylko Å›wietnie opisuje ten obraz, ale nadaje mu fabularnego wymiaru, który diametralnie zmienia perspektywÄ™ jego odbioru.

W „PÅ‚onÄ…cej żyrafie” Grochowiaka mamy do czynienia z próbÄ… odpowiedzi na pytanie o sens ludzkiej egzystencji. Dla poety, wówczas zapatrzonego w turpizm, to co codzienne, powtarzalne, nudne, przewidywalne, nieatrakcyjne, nieefektowne, szare, zwykÅ‚e, a czasem bolesne okreÅ›la byt czÅ‚owieka. Dlatego też takie elementy jak „Å›ciany z aspiryny i potu, noga, brzuch i pogrzebacz, ból zÄ™ba” zajmujÄ… w wierszu bardzo ważne miejsce. Aby uwypuklić ich znaczenie, poeta posÅ‚uguje siÄ™ stwierdzeniem „Tak / To jest coÅ›”.

Ponadto, wedÅ‚ug Grochowiaka, życie ludzkie przepeÅ‚nione jest lÄ™kiem, lÄ™kiem przed Å›mierciÄ…, która jest nieunikniona i wszechobecna. We wÅ‚aÅ›ciwy sobie, czysto poetycki sposób, artysta posÅ‚uguje siÄ™ piÄ™knÄ… metaforÄ…: „Å»yrafa kopcÄ…ca siÄ™ pomaleÅ„ku”. WÅ‚aÅ›nie tak opisuje on ludzkÄ… egzystencjÄ™, jako powolne umieranie z peÅ‚nÄ… tego Å›wiadomoÅ›ciÄ…. Od tego czy potrafimy siÄ™ pogodzić ze swojÄ… przemijalnoÅ›ciÄ… czy nie, zależy nasze nastawienie wobec życia. Kiedy zrozumiemy, że nasz czas jest policzony, a zegar dziaÅ‚a na naszÄ… niekorzyść, zaczniemy doceniać codzienne, banalne aspekty życia, a nawet ból. Zrozumiemy wówczas, że prawdziwa egzystencja nie jest wielobarwna i radosna, lecz szarobura i monotonna.
Grochwiak w bardzo dosadny sposób mówi, na czym polega ludzkie życie. W tym celu posłużył się metaforą mięsa, które symbolizować może naszą cielesność, prawdziwość, fizyczność, ale również śmiertelność i przemijalność. Warto przyjrzeć się temu fragmentowi wiersza:

„Bo życie
Znaczy:
Kupować mięso Ćwiartować mięso
Zabijać mięso Uwielbiać mięso
Zapładniać mięso Przeklinać mięso
Nauczać mięso i grzebać mięso
I robić z mięsa I myśleć z mięsem
I w imię mięsa Na przekór mięsu
Dla jutra mięsa Dla zguby mięsa
Szczególnie szczególnie w obronie miÄ™sa”.

W oczach Grochowiaka miÄ™so to życie. Podmiot liryczny najpierw wylicza wszelkie czynnoÅ›ci skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ na ludzkÄ… egzystencjÄ™, znajdujÄ… siÄ™ w Å›ród nich te Å›ciÅ›le fizyczne (zapÅ‚adniać, zabijać, ćwiartować), a także Å›ciÅ›le duchowe i wÅ‚aÅ›ciwe tylko dla ludzi (nauczać, uwielbiać, myÅ›leć). Ważne jest to, że dla poety obydwa te aspekty życia sÄ… jednakowo ważne. Grochowiak wyraźnie staje „w obronie miÄ™sa”, czyli ludzkiej egzystencji, zachwycajÄ…c siÄ™ zarówno codziennymi, powtarzalnymi, zwykÅ‚ymi i pozornie nudnymi jej odcieniami, jak i tymi, które czyniÄ… jÄ… niepowtarzalnÄ…, wyjÄ…tkowÄ…. Można jednak odnieść wrażenie, że podmiot liryczny bardziej zachwala fizyczne, a nawet fizjologiczne aspekty życia. Dzieje siÄ™ tak, ponieważ wÅ‚aÅ›nie je uważa za autentyczne, prawdziwe, namacalne. To, co dla wielu wydaje siÄ™ być brzydkie, odrażajÄ…ce i nie godne uwagi artysty, dla Grochowiaka jest piÄ™kne. Warto zwrócić uwagÄ™ na to, w jaki sposób podmiot liryczny pojmuje „miÄ™so”:

„A ONO SIĘ PALI
Nie trwa
Nie stygnie
Nie przetrwa i w soli
Opada
I gnije
Odpada
I boli
Tak
To jest coÅ›”.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies