Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wiersz Zbigniewa Herberta „Apollo i Marsjasz” jest reinterpretacjÄ… znanego mitu i wpisuje siÄ™ w realizowany przez poetÄ™ nurt utworów czerpiÄ…cych z antycznego dorobku.
„Nie sÄ… to jednak poetyckie przeróbki znanych mitów, ale ich weryfikacja dokonywana poprzez doÅ›wiadczenia czÅ‚owieka współczesnego. OdwoÅ‚ania do tradycji antycznej pozwalajÄ…cej poecie wprowadzić uniwersalny kod, w którym mieszczÄ… siÄ™ wartoÅ›ci, postawy, sytuacje o randze archetypów. Bliskie odbiorcom, wychowanym na kulturze Å›ródziemnomorskiej, treÅ›ci, postaci i symbole uzyskujÄ… w tej poezji nowe, gÅ‚Ä™bsze lub zgoÅ‚a odmienne sensy” (U. Lementowicz, „Poezje Zbigniewa Herberta”, Lublin 2003).
Pod wzglÄ™dem konstrukcji podmiotu lirycznego tekst zaliczamy do liryki poÅ›redniej. Narrator nie ujawnia siÄ™ wprost, przyjmuje pozÄ™ opowiadacza, z boku przyglÄ…da siÄ™ dalszemu ciÄ…gowi pojedynku bohaterów, nie ujawnia w żaden sposób swoich uczuć, refleksji czy subiektywnych ocen zachowania boga i sylena. KolejnÄ… cechÄ… formalnÄ… wiersza jest – mimo podziaÅ‚u na strofy - jego nieregularna budowa (wiersz wolny). Herbert – jak to siÄ™ czÄ™sto zdarza w jego innych dzieÅ‚ach – także i tu zrezygnowaÅ‚ z rymów oraz niepotrzebnych Å›rodków stylistycznych i opisów.
„Poeta ucieka siÄ™ do konfrontacji stanowisk w pojmowaniu sztuki, zestawia szokujÄ…ce obrazy cierpienia Marsjasza z chÅ‚odnÄ… obojÄ™tnoÅ›ciÄ… Apollina, używa bulwersujÄ…cego w dyskusji o sztuce turpistycznego, wrÄ™cz naturalistycznego sÅ‚ownictwa, stopniuje napiÄ™cie, odsÅ‚aniajÄ…c kolejne etapy rozwoju pojedynku dwu racji. Nerwy mitycznego boga utkane z tworzyw sztucznych (materiaÅ‚u naszej cywilizacji) przesuwajÄ… akcent na epokÄ™, w której powstaÅ‚ wiersz. Współczesna literatura nie sprosta wymaganiom czasu. Mord, zemsta, ból i Å›mierć to dla niej niedoÅ›cigniona prawda. SÅ‚uch absolutny nie wystarcza – oto wynik konfrontacji Apollina z Marsjaszem” (U. Lementowicz, „Poezje Zbigniewa Herberta”, Lublin 2003).
Wśród nielicznych zabiegów poetyckich należy wyróżnić:
Apollo i Marsjasz - analiza
Autor: Karolina MarlêgaWiersz Zbigniewa Herberta „Apollo i Marsjasz” jest reinterpretacjÄ… znanego mitu i wpisuje siÄ™ w realizowany przez poetÄ™ nurt utworów czerpiÄ…cych z antycznego dorobku.
„Nie sÄ… to jednak poetyckie przeróbki znanych mitów, ale ich weryfikacja dokonywana poprzez doÅ›wiadczenia czÅ‚owieka współczesnego. OdwoÅ‚ania do tradycji antycznej pozwalajÄ…cej poecie wprowadzić uniwersalny kod, w którym mieszczÄ… siÄ™ wartoÅ›ci, postawy, sytuacje o randze archetypów. Bliskie odbiorcom, wychowanym na kulturze Å›ródziemnomorskiej, treÅ›ci, postaci i symbole uzyskujÄ… w tej poezji nowe, gÅ‚Ä™bsze lub zgoÅ‚a odmienne sensy” (U. Lementowicz, „Poezje Zbigniewa Herberta”, Lublin 2003).
Pod wzglÄ™dem konstrukcji podmiotu lirycznego tekst zaliczamy do liryki poÅ›redniej. Narrator nie ujawnia siÄ™ wprost, przyjmuje pozÄ™ opowiadacza, z boku przyglÄ…da siÄ™ dalszemu ciÄ…gowi pojedynku bohaterów, nie ujawnia w żaden sposób swoich uczuć, refleksji czy subiektywnych ocen zachowania boga i sylena. KolejnÄ… cechÄ… formalnÄ… wiersza jest – mimo podziaÅ‚u na strofy - jego nieregularna budowa (wiersz wolny). Herbert – jak to siÄ™ czÄ™sto zdarza w jego innych dzieÅ‚ach – także i tu zrezygnowaÅ‚ z rymów oraz niepotrzebnych Å›rodków stylistycznych i opisów.
„Poeta ucieka siÄ™ do konfrontacji stanowisk w pojmowaniu sztuki, zestawia szokujÄ…ce obrazy cierpienia Marsjasza z chÅ‚odnÄ… obojÄ™tnoÅ›ciÄ… Apollina, używa bulwersujÄ…cego w dyskusji o sztuce turpistycznego, wrÄ™cz naturalistycznego sÅ‚ownictwa, stopniuje napiÄ™cie, odsÅ‚aniajÄ…c kolejne etapy rozwoju pojedynku dwu racji. Nerwy mitycznego boga utkane z tworzyw sztucznych (materiaÅ‚u naszej cywilizacji) przesuwajÄ… akcent na epokÄ™, w której powstaÅ‚ wiersz. Współczesna literatura nie sprosta wymaganiom czasu. Mord, zemsta, ból i Å›mierć to dla niej niedoÅ›cigniona prawda. SÅ‚uch absolutny nie wystarcza – oto wynik konfrontacji Apollina z Marsjaszem” (U. Lementowicz, „Poezje Zbigniewa Herberta”, Lublin 2003).
Wśród nielicznych zabiegów poetyckich należy wyróżnić:
- Powtórzenia, pojawiające się dwukrotnie i mające na celu podkreślenie obojętności boga na cierpienie Marsjasza:
„wstrzÄ…sany dreszczem obrzydzenia
Apollo czyÅ›ci swój instrument”; - Naturalistyczne opisy wnÄ™trznoÅ›ci ciaÅ‚a obdzieranego ze skóry sylena:
„Å‚yse góry wÄ…troby
pokarmów białe wąwozy
szumiące lasy płuc
słodkie pagórki mięśni
stawy żółć krew i dreszcze
zimowy wiatr kości
nad solÄ… pamiÄ™ci”.
Należy pamiętać, iż skłonności Herberta po poetykę naturalizmu ukształtowały się w czasach dominacji ideologii Hitlera oraz barbarzyńskiego komunizmu, gdy jako żołnierz AK wielokrotnie miał do czynienia ze śmiercią czy cierpieniem żołnierzy i zwykłych ludzi.
Ukazanie łączności między światem ludzi a światem przyrody, czego dowodem jest zamienienie słowika w kamień i osiwienie drzewa, wskutek rozdzierającego krzyku cierpiącego Marsjasza:
„nagle
pod nogi upada mu
skamieniały słowik
odwraca głowę
i widzi
że drzewo do którego przywiązany był Marsjasz
jest siwe
zupeÅ‚nie”;
Liczne fragmenty będące próbą zamknięcia w słowach fizycznego cierpienia obdzieranego ze skóry Marsjasza:
„krzyczy
zanim krzyk jego dojdzie
do jego wysokich uszu
wypoczywa w cieniu tego krzyku
(…)
tylko z pozoru
głos Marsjasza
jest monotonny
i składa się z jednej samogłoski
A
w istocie
opowiada
Marsjasz
nieprzebrane bogactwo
swego ciała
(…)
teraz do chóru
przyłącza się stos pacierzowy Marsjasza
w zasadzie to samo A
tylko gÅ‚Ä™bsze z dodatkiem rdzy”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies