Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
ZaliczajÄ…cy siÄ™ do liryki opisowej, krótki i przypominajÄ…cy epigramat lub fraszkÄ™ wiersz Tadeusza Różewicza „Drewno” skÅ‚ada siÄ™ oÅ›miu wersów zgrupowanych wedÅ‚ug porzÄ…dku: 3 + 1 + 3 + l.
Te cztery części (dwie trzywersowe oraz dwie jednowersowe) sÄ… – idÄ…c za sÅ‚owami Tadeusza Farenta - swoistym „studium przedmiotu sztuki sakralnej o wielkiej sile wyrazu” (Teodor Farent, „Poezje Tadeusza Różewicza”, Lublin 2007). OpisujÄ…cy wyglÄ…d drewnianej figurki Chrystusa podmiot liryczny zostaÅ‚ w pewien sposób „ukryty” za obrazami, które towarzyszÄ… oglÄ…daniu rzeźby. Brak bezpoÅ›rednich dowodów na jego obecność sprawia, iż tekst jest przykÅ‚adem alegorycznej i wieloznacznej liryki poÅ›redniej.
W jednym z wersów pada informacja o gatunku, w jakim utrzymany jest tekst: „Å›redniowieczne misterium”. Nie jest to jedna typowe wpisanie siÄ™ w wyznaczone przez nie ramy. Różewicz jak zawsze zrezygnowaÅ‚ z wyszukanych i licznych Å›rodków artystycznych, przez co wiersz można rozpatrywać jako odwrotność opowieÅ›ci o codziennych losach Jezusa i Maryi czy próby przybliżenia ich wyglÄ…du zewnÄ™trznego.
„Przeznaczone dla wiernych misterium miaÅ‚o dziaÅ‚ać na ich wyobraźnie zmysÅ‚owym konkretem, dlatego z reguÅ‚y nie byÅ‚y to utwory o ascetycznym charakterze, cechowaÅ‚a je raczej rozwlekÅ‚ość, barwność oraz meliczność” (T. Farent, dz. cyt.).
Dla potwierdzenia swojej tezy o antymisterialnoÅ›ci „Drewna” Farent przywoÅ‚uje uważany przez wielu badaczy literatury za kontynuacjÄ™ Å›redniowiecznego gatunku „Lament Å›wiÄ™tokrzyski”, który różni siÄ™ od wiersza Różewicza zarówno w kwestii treÅ›ci, jak i formy (liczne paralelizmy i powtórzenia, apostrofy, Å›rodki umożliwiajÄ…ce oddanie takich emocji, jak żal, poczucie straty, nieszczęścia, smutku, a nawet bunt).
WzmagajÄ…ca nastrój powagi i zadumy oszczÄ™dność Å›rodków poetyckich nie oznacza, iż Różewicz zrezygnowaÅ‚ z nich caÅ‚kowicie. WÅ›ród nielicznych odnajdziemy wiele opisowych epitetów: „Drewniany Chrystus”, „Å›redniowieczne misterium”, „czerwone drzazgi”, „cierniowa obroża”, „opuszczona gÅ‚owa”, „zbity pies”.
Prócz epitetów podmiot siÄ™gnÄ…Å‚ w swoim opisie figurki Chrystusa po Å›rodki wzmagajÄ…ce ekspresjÄ™ przekazu. W pewnym momencie robi zbliżenie na skórÄ™ Zbawiciele i dostrzega, że jest „caÅ‚y w czerwonych drzazgach”, kilka linijek dalej porównuje upadajÄ…cego pod ciężarem wbijajÄ…cej siÄ™ w skórÄ™ gÅ‚owy cierniowej korony Chrystusa do zbitego psa. Te oryginalne metafory miaÅ‚y na celu ukazać Syna Bożego jako cierpiÄ…cego czÅ‚owieka.Drewno - analiza
Autor: Karolina MarlêgaZaliczajÄ…cy siÄ™ do liryki opisowej, krótki i przypominajÄ…cy epigramat lub fraszkÄ™ wiersz Tadeusza Różewicza „Drewno” skÅ‚ada siÄ™ oÅ›miu wersów zgrupowanych wedÅ‚ug porzÄ…dku: 3 + 1 + 3 + l.
Te cztery części (dwie trzywersowe oraz dwie jednowersowe) sÄ… – idÄ…c za sÅ‚owami Tadeusza Farenta - swoistym „studium przedmiotu sztuki sakralnej o wielkiej sile wyrazu” (Teodor Farent, „Poezje Tadeusza Różewicza”, Lublin 2007). OpisujÄ…cy wyglÄ…d drewnianej figurki Chrystusa podmiot liryczny zostaÅ‚ w pewien sposób „ukryty” za obrazami, które towarzyszÄ… oglÄ…daniu rzeźby. Brak bezpoÅ›rednich dowodów na jego obecność sprawia, iż tekst jest przykÅ‚adem alegorycznej i wieloznacznej liryki poÅ›redniej.
W jednym z wersów pada informacja o gatunku, w jakim utrzymany jest tekst: „Å›redniowieczne misterium”. Nie jest to jedna typowe wpisanie siÄ™ w wyznaczone przez nie ramy. Różewicz jak zawsze zrezygnowaÅ‚ z wyszukanych i licznych Å›rodków artystycznych, przez co wiersz można rozpatrywać jako odwrotność opowieÅ›ci o codziennych losach Jezusa i Maryi czy próby przybliżenia ich wyglÄ…du zewnÄ™trznego.
„Przeznaczone dla wiernych misterium miaÅ‚o dziaÅ‚ać na ich wyobraźnie zmysÅ‚owym konkretem, dlatego z reguÅ‚y nie byÅ‚y to utwory o ascetycznym charakterze, cechowaÅ‚a je raczej rozwlekÅ‚ość, barwność oraz meliczność” (T. Farent, dz. cyt.).
Dla potwierdzenia swojej tezy o antymisterialnoÅ›ci „Drewna” Farent przywoÅ‚uje uważany przez wielu badaczy literatury za kontynuacjÄ™ Å›redniowiecznego gatunku „Lament Å›wiÄ™tokrzyski”, który różni siÄ™ od wiersza Różewicza zarówno w kwestii treÅ›ci, jak i formy (liczne paralelizmy i powtórzenia, apostrofy, Å›rodki umożliwiajÄ…ce oddanie takich emocji, jak żal, poczucie straty, nieszczęścia, smutku, a nawet bunt).
WzmagajÄ…ca nastrój powagi i zadumy oszczÄ™dność Å›rodków poetyckich nie oznacza, iż Różewicz zrezygnowaÅ‚ z nich caÅ‚kowicie. WÅ›ród nielicznych odnajdziemy wiele opisowych epitetów: „Drewniany Chrystus”, „Å›redniowieczne misterium”, „czerwone drzazgi”, „cierniowa obroża”, „opuszczona gÅ‚owa”, „zbity pies”.
„Poeta zastosowaÅ‚ w wierszu dwustopniowy zabieg metaforyzacji: drewniana rzeźba zostaÅ‚a przedstawiona jak osoba, która krwawi, porusza siÄ™, a wiÄ™c jest to upersonifikowany przedmiot, nastÄ™pnie podmiot opisaÅ‚ jÄ…, używajÄ…c sÅ‚ownictwa charakterystycznego dla relacji o psie (obroża, zbity pies), to znaczy ukazaÅ‚, stosujÄ…c animizacjÄ™. W takim ujÄ™ciu Syn Boży przed zbawczÄ… ofiarÄ… za grzeszników zostaÅ‚ wykreowany na osobÄ™ bez znamion boskoÅ›ci, bez patosu, z dramatyzmem cierpienia i poniżenia” (T. Farent, dz. cyt.).
CaÅ‚y wiersz jest przykÅ‚adem przenikania siÄ™ dwóch stylów: potocznego („zbity pies”, „iść na czworakach”) oraz literackiego, tzw. wysokiego („Å‚aknąć”). Zabieg ten miaÅ‚ na celu zaskoczyć, skupić uwagÄ™ czytelnika, zmusić go do zastanowienia siÄ™ nad celowoÅ›ciÄ… poÅ‚Ä…czenia metafory o zbitym psie z potrzebÄ… „Å‚aknienia”, wyrażanÄ… przez drewno.
Różewicz zrezygnowaÅ‚ z ozdobników, rozwlekÅ‚oÅ›ci, wyliczeÅ„, wykrzykników oraz rymów, dziÄ™ki czemu tekst zyskaÅ‚ pewien rodzaj regularnoÅ›ci i spokoju, by nie powiedzieć ascetycznoÅ›ci. OddzielajÄ…ce poszczególne części „Å›wiatÅ‚o” zaznacza wzmagajÄ…ce napiÄ™cie – zdaniem Farenta – „miejsca przemilczenia”. Kompozycji wiersza trochÄ™ miejsca w swoim opracowaniu poÅ›wiÄ™ciÅ‚ również Jerzy Winiarski, autor „Aneksu do lekcji z wierszem Różewicza”. SkupiÅ‚ siÄ™ na rytmice tekstu, zachowanej dziÄ™ki podzieleniu go na tzw. „odcinki”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies