Lekcja anatomii - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„Lekcja anatomii” to kolejny wiersz w dorobku Grochowiaka, który jednoznacznie nawiÄ…zuje do arcydzieÅ‚ europejskiego malarstwa. Tym razem poeta „wziÄ…Å‚ na warsztat” znane płótno Rembrandta zatytuÅ‚owane „Lekcja anatomii doktora Tulpa” powstaÅ‚e w 1632 roku. Olejny obraz holenderskiego mistrza przedstawia scenÄ™, w której medyk Nicolaes Tulp tÅ‚umaczy lekarskiemu gremium szczegóły anatomii ludzkiej rÄ™ki podczas publicznej sekcji zwÅ‚ok. DzieÅ‚o Rembrandta jest ilustracjÄ… prawdziwego wydarzenia, które miaÅ‚o miejsce 16 stycznia 1632 roku stycznia w Amsterdamie. Widoczne na obrazie zwÅ‚oki należaÅ‚y do niejakiego Arisa Kindla – zbrodniarza, który tego samego dnia zostaÅ‚ stracony. Publiczne lekcje anatomii byÅ‚y ważnym wydarzeniem spoÅ‚ecznym w siedemnastowiecznej Holandii i gromadziÅ‚y nie tylko lekarzy czy studentów medycyny, ale wszystkich ciekawych tajemnic ludzkiego ciaÅ‚a.

Interpretacja

Wiersz Grochowiaka może sÅ‚użyć jako doskonaÅ‚e dopeÅ‚nienie obrazu Rembrandta. Poeta stworzyÅ‚ niejako narracjÄ™ do płótna holenderskiego mistrza, dziÄ™ki której poznajemy lepiej postać doktora Tulpa, który jest głównym bohaterem obydwu dzieÅ‚. Wiersz rozpoczyna siÄ™ sÅ‚owami „Panowie…”, dziÄ™ki czemu czytelnik szybko pojmuje, że jest jednym ze sÅ‚uchaczy medyka podczas kolejnej publicznej sekcji zwÅ‚ok. Z wypowiedzi doktora Å‚atwo wywnioskować, że doskonale zna siÄ™ on na swoim fachu i wie wszystko o ludzkim ciele, a może nawet zna tajemnicÄ™ istnienia. Z jego słów wynika, iż po Å›mierci czÅ‚owiek, a raczej to, co po nim pozostaje, staje siÄ™ zwykÅ‚ym przedmiotem, który przydaje siÄ™ tylko do badaÅ„. Warto zwrócić uwagÄ™ na wers odwoÅ‚ujÄ…cy siÄ™ do zwÅ‚ok mężczyzny: „Dostojny niby owoc odjÄ™ty delikatnie”, gdzie podmiot liryczny wyraźnie nawiÄ…zuje do biblijnego owocu zakazanego. Poeta sugeruje w ten sposób, że lekarz i jego najbliżsi współpracownicy uważali siÄ™ za równych Bogu, odkrywców wielkiej tajemnicy życia i Å›mierci. Wers ten można odczytywać także jako ukÅ‚on w kierunku samego Rembrandta, który uchodziÅ‚ za wielkiego mistrza w dziedzinie martwej natury, której podstawÄ… byÅ‚y wÅ‚aÅ›nie owoce.
Doktor Tulp, który jest podmiotem lirycznym wiersza peÅ‚ni nie tylko rolÄ™ przewodnika po tajnikach ludzkiej anatomii, ale także, a może przede wszystkim, mÄ™drca usiÅ‚ujÄ…cego odsÅ‚onić prawdziwe oblicze czÅ‚owieka. Za jego sprawÄ… nieboszczyk dzieli siÄ™ ze zgromadzonymi „ÅšwiecÄ… swego wnÄ™trza”. To bardzo oczywista metafora, sugerujÄ…ca, iż wÅ‚aÅ›nie w takich pionierskich przedsiÄ™wziÄ™ciach naukowych podejmowanych przez oÅ›wieconych i odważnych ludzi tkwiÄ… pokÅ‚ady mÄ…droÅ›ci i wiedzy, które to Å›wiatÅ‚o symbolizuje. Z drugiej strony można to odczytywać jako zapowiedź odkrycia przed zgromadzonymi esencji czÅ‚owieczeÅ„stwa, czyli duszy.

Lekarz nakazuje usuniÄ™cie z twarzy nieboszczyka warstw niepotrzebnej i nabrzmiaÅ‚ej skóry. Po usuniÄ™ciu tej „maski” oczom sÅ‚uchaczy ukazaÅ‚a siÄ™ czaszka, która jest twarda, a odrzucone zostaje to, co nietrwaÅ‚e, zmienne, kruche, delikatne. Tulp nakazuje nastÄ™pnie przemycie kośćca octem, co można odczytywać jako ciekawÄ… metaforÄ™ bólu, który demaskuje i weryfikuje nasze czÅ‚owieczeÅ„stwo i odsÅ‚ania nasze prawdziwe oblicze.

Z twarzy nieboszczyka, a raczej z tego, co po niej pozostało, lekarz nakazuje usunąć ligniną pozostałości po życiu doczesnym. Z oblicza mężczyzny bardzo szybko znikają ślady pocałunków, co symbolizuje ulotność i nietrwałość uczuć, które za życia wydają się być nam wieczne. Jednak w obliczu śmierci nawet miłość nie ma szans i pozostaje po niej jedynie łatwy do zmycia ślad, którego można się pozbyć za pomocą zwykłej ligniny bez większego wysiłku.

InnÄ… ciekawÄ… metaforÄ…, jakÄ… posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ Grochowiak jest „siatka krzywd”, czyli ukÅ‚ad nerwowy, którym spowite jest caÅ‚e ciaÅ‚o nieboszczyka. SkÅ‚ada siÄ™ ona głównie ze zÅ‚ych wspomnieÅ„ i bolesnych doÅ›wiadczeÅ„, które ksztaÅ‚tujÄ… ludzkÄ… osobność i hartujÄ… w nas silnÄ… wolÄ™.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies