Warkoczyk - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Warkoczyk - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„Obecnie Różewicz jest w Polsce znany każdemu, kto zdobyÅ‚ choćby podstawowe wyksztaÅ‚cenie. Wprowadzone do programów szkolnych utwory, np. Warkoczyk czy List do ludożerców oraz poznawana w szkole Å›redniej Kartoteka, wiersz Ocalony, na zawsze zapadajÄ… w pamięć czytelników. SÅ‚awa Różewicza w kraju i za granicÄ… jest stale podtrzymywana z powodu nowych publikacji, przekÅ‚adów, premier teatralnych i różnych nagród. W latach dziewięćdziesiÄ…tych kandydatura Różewicza znalazÅ‚a siÄ™ wÅ›ród wielu znakomitoÅ›ci pretendujÄ…cych do Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Chociaż poeta nie otrzymaÅ‚ tego wysokiego wyróżnienia, należy do grona stale poruszajÄ…cych zagadnienia ważne dla współczesnego czÅ‚owieka. Jego gÅ‚os „pokoleniowy” staÅ‚ siÄ™ obecnie gÅ‚osem czÅ‚owieka współczesnego w ogóle, postawionego wobec zagrożeÅ„ i poczucia niepewnoÅ›ci. Chociaż poeta jest ateistÄ…, odwoÅ‚uje siÄ™ do motywów sakralnych, by podejmować dyskusjÄ™ o wartoÅ›ciach, ich braku i potrzebie ich odnowienia w koÅ„cu XX wieku” – sÅ‚owa Teodora Farent, autora opracowania „Poezje Tadeusza Różewicza” (Lublin 2007) pokrótce przybliżajÄ… pozycjÄ™ jakÄ… współczeÅ›nie zajmuje ten poeta wÅ›ród polskich i europejskich twórców. ZapracowaÅ‚ na niÄ… miÄ™dzy innymi wstrzÄ…sajÄ…cym u kontrowersyjnym wierszem „Warkoczyk”, omawianym czÄ™sto nie tylko w Polsce, ale i za granicÄ….

PodejmujÄ…cy temat Holocaustu wiersz powstaÅ‚ w 1948 roku i jest bezpoÅ›rednim skutkiem zwiedzenia przez Tadeusza Różewicza Muzeum w OÅ›wiÄ™cimiu. Pierwszy raz zostaÅ‚ opublikowany w zbiorze „Pięć poematów”.

„Ballady i romanse” WÅ‚adysÅ‚awa Broniewskiego, „Pożegnanie z MariÄ…” Tadeusza Borowskiego, „Campo di fiori” CzesÅ‚awa MiÅ‚osza, „Rozmowy z katem” Kazimierza Mocarskiego czy „Medaliony” Zofii NaÅ‚kowskiej – te wszystkie wiersze poruszajÄ… trudny temat Holocaustu i życia po epoce krematoriów, obozów masowej zagÅ‚ady i dehumanizacji, jakiej mimowolnie zostaÅ‚ poddany czÅ‚owiek. Podobnie w „Warkoczyku” czyni Tadeusz Różewicz.
W adnotacji umieszczonej pod wierszem autor okreÅ›liÅ‚ czas i miejsce jego powstania – OÅ›wiÄ™cim 1948. DziÄ™ki tej wskazówce w podmiocie lirycznym czytelnik dostrzega wÅ‚aÅ›nie Różewicza, spacerujÄ…cego miÄ™dzy uliczkami Miejsca PamiÄ™ci i Muzeum Auschwitz-Birkenau. Jak czytamy obecnie na stronie internetowej tego Å›wiatowego „symbolu terroru, ludobójstwa i Szoah”, utworzonego przez Niemców w poÅ‚owie 1940 roku na przedmieÅ›ciach wÅ‚Ä…czonego przez nazistów do Trzeciej Rzeszy OÅ›wiÄ™cimia, nawet powierzchowne zwiedzenie obozu zajmuje kilka godzin: „Dla wÅ‚aÅ›ciwego zapoznania siÄ™ z miejscem, które staÅ‚o siÄ™ symbolem Holokaustu i nazistowskich zbrodni popeÅ‚nionych na Polakach, Romach i innych niezbÄ™dne jest odwiedzenie obu części byÅ‚ego obozu - zarówno Auschwitz I jak i Auschwitz II-Birkenau. Na pobyt w Auschwitz należy poÅ›wiÄ™cić ok. 1,5 godz. i co najmniej drugie tyle na poznanie Birkenau” (http://pl.auschwitz.org.pl/m/).

Wiersz jest właśnie poetycką refleksją, poczynioną podczas dokładnego zwiedzania tego wstrząsającego miejsca. Ze względu na formę i tematykę, można go podzielić na dwie części: opisową i refleksyjną.

Pierwsza strofa jest streszczeniem sytuacji, jakie podczas wojny miały miejsce w obozach każdego dnia. Po przyjeździe transportu kobiet i ogoleniu im włosów w imię przekonania o zapewnieniu w ten sposób podstawowej higieny, robotnicy zamiatają pasma i kosmyki w jeden kąt. Z właściwą poetyce Różewicza surowością i opanowaniem, podmiot liryczny wspomina:
„Kiedy już wszystkie kobiety
z transportu ogolono
czterech robotników miotłami
zrobionymi z lipy zamiatało
i gromadziÅ‚o wÅ‚osy”.

Druga część wiersza – również opisowa - jest osadzona w czasie teraźniejszym, gdy podmiot oglÄ…da eksponaty muzealne. Precyzyjny opis zawartoÅ›ci gablot jest wstrzÄ…sajÄ…cy nie tylko ze wzglÄ™du na ich wnÄ™trze, lecz także na sposób, w jaki podmiot opowiada o „sztywnych wÅ‚osach uduszonych”, leżących teraz „pod czystymi szybami”, podczas gdy ich wÅ‚aÅ›ciciele zostali zagazowani w komorach. Jego sÅ‚owa zapadajÄ… w pamięć. OszczÄ™dność, chłód i dystans do opisywanych problemów jeszcze bardziej podkreÅ›la niewyobrażalnÄ… skalÄ™ ludobójstwa, do jakiego dochodziÅ‚o w OÅ›wiÄ™cimiu i innych obozach.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies