Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
„Obecnie Różewicz jest w Polsce znany każdemu, kto zdobyÅ‚ choćby podstawowe wyksztaÅ‚cenie. Wprowadzone do programów szkolnych utwory, np. Warkoczyk czy List do ludożerców oraz poznawana w szkole Å›redniej Kartoteka, wiersz Ocalony, na zawsze zapadajÄ… w pamięć czytelników. SÅ‚awa Różewicza w kraju i za granicÄ… jest stale podtrzymywana z powodu nowych publikacji, przekÅ‚adów, premier teatralnych i różnych nagród. W latach dziewięćdziesiÄ…tych kandydatura Różewicza znalazÅ‚a siÄ™ wÅ›ród wielu znakomitoÅ›ci pretendujÄ…cych do Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Chociaż poeta nie otrzymaÅ‚ tego wysokiego wyróżnienia, należy do grona stale poruszajÄ…cych zagadnienia ważne dla współczesnego czÅ‚owieka. Jego gÅ‚os „pokoleniowy” staÅ‚ siÄ™ obecnie gÅ‚osem czÅ‚owieka współczesnego w ogóle, postawionego wobec zagrożeÅ„ i poczucia niepewnoÅ›ci. Chociaż poeta jest ateistÄ…, odwoÅ‚uje siÄ™ do motywów sakralnych, by podejmować dyskusjÄ™ o wartoÅ›ciach, ich braku i potrzebie ich odnowienia w koÅ„cu XX wieku” – sÅ‚owa Teodora Farent, autora opracowania „Poezje Tadeusza Różewicza” (Lublin 2007) pokrótce przybliżajÄ… pozycjÄ™ jakÄ… współczeÅ›nie zajmuje ten poeta wÅ›ród polskich i europejskich twórców. ZapracowaÅ‚ na niÄ… miÄ™dzy innymi wstrzÄ…sajÄ…cym u kontrowersyjnym wierszem „Warkoczyk”, omawianym czÄ™sto nie tylko w Polsce, ale i za granicÄ….
PodejmujÄ…cy temat Holocaustu wiersz powstaÅ‚ w 1948 roku i jest bezpoÅ›rednim skutkiem zwiedzenia przez Tadeusza Różewicza Muzeum w OÅ›wiÄ™cimiu. Pierwszy raz zostaÅ‚ opublikowany w zbiorze „Pięć poematów”.
„Ballady i romanse” WÅ‚adysÅ‚awa Broniewskiego, „Pożegnanie z MariÄ…” Tadeusza Borowskiego, „Campo di fiori” CzesÅ‚awa MiÅ‚osza, „Rozmowy z katem” Kazimierza Mocarskiego czy „Medaliony” Zofii NaÅ‚kowskiej – te wszystkie wiersze poruszajÄ… trudny temat Holocaustu i życia po epoce krematoriów, obozów masowej zagÅ‚ady i dehumanizacji, jakiej mimowolnie zostaÅ‚ poddany czÅ‚owiek. Podobnie w „Warkoczyku” czyni Tadeusz Różewicz.
W adnotacji umieszczonej pod wierszem autor okreÅ›liÅ‚ czas i miejsce jego powstania – OÅ›wiÄ™cim 1948. DziÄ™ki tej wskazówce w podmiocie lirycznym czytelnik dostrzega wÅ‚aÅ›nie Różewicza, spacerujÄ…cego miÄ™dzy uliczkami Miejsca PamiÄ™ci i Muzeum Auschwitz-Birkenau. Jak czytamy obecnie na stronie internetowej tego Å›wiatowego „symbolu terroru, ludobójstwa i Szoah”, utworzonego przez Niemców w poÅ‚owie 1940 roku na przedmieÅ›ciach wÅ‚Ä…czonego przez nazistów do Trzeciej Rzeszy OÅ›wiÄ™cimia, nawet powierzchowne zwiedzenie obozu zajmuje kilka godzin: „Dla wÅ‚aÅ›ciwego zapoznania siÄ™ z miejscem, które staÅ‚o siÄ™ symbolem Holokaustu i nazistowskich zbrodni popeÅ‚nionych na Polakach, Romach i innych niezbÄ™dne jest odwiedzenie obu części byÅ‚ego obozu - zarówno Auschwitz I jak i Auschwitz II-Birkenau. Na pobyt w Auschwitz należy poÅ›wiÄ™cić ok. 1,5 godz. i co najmniej drugie tyle na poznanie Birkenau” (http://pl.auschwitz.org.pl/m/).Warkoczyk - interpretacja
Autor: Karolina Marlêga„Obecnie Różewicz jest w Polsce znany każdemu, kto zdobyÅ‚ choćby podstawowe wyksztaÅ‚cenie. Wprowadzone do programów szkolnych utwory, np. Warkoczyk czy List do ludożerców oraz poznawana w szkole Å›redniej Kartoteka, wiersz Ocalony, na zawsze zapadajÄ… w pamięć czytelników. SÅ‚awa Różewicza w kraju i za granicÄ… jest stale podtrzymywana z powodu nowych publikacji, przekÅ‚adów, premier teatralnych i różnych nagród. W latach dziewięćdziesiÄ…tych kandydatura Różewicza znalazÅ‚a siÄ™ wÅ›ród wielu znakomitoÅ›ci pretendujÄ…cych do Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Chociaż poeta nie otrzymaÅ‚ tego wysokiego wyróżnienia, należy do grona stale poruszajÄ…cych zagadnienia ważne dla współczesnego czÅ‚owieka. Jego gÅ‚os „pokoleniowy” staÅ‚ siÄ™ obecnie gÅ‚osem czÅ‚owieka współczesnego w ogóle, postawionego wobec zagrożeÅ„ i poczucia niepewnoÅ›ci. Chociaż poeta jest ateistÄ…, odwoÅ‚uje siÄ™ do motywów sakralnych, by podejmować dyskusjÄ™ o wartoÅ›ciach, ich braku i potrzebie ich odnowienia w koÅ„cu XX wieku” – sÅ‚owa Teodora Farent, autora opracowania „Poezje Tadeusza Różewicza” (Lublin 2007) pokrótce przybliżajÄ… pozycjÄ™ jakÄ… współczeÅ›nie zajmuje ten poeta wÅ›ród polskich i europejskich twórców. ZapracowaÅ‚ na niÄ… miÄ™dzy innymi wstrzÄ…sajÄ…cym u kontrowersyjnym wierszem „Warkoczyk”, omawianym czÄ™sto nie tylko w Polsce, ale i za granicÄ….
PodejmujÄ…cy temat Holocaustu wiersz powstaÅ‚ w 1948 roku i jest bezpoÅ›rednim skutkiem zwiedzenia przez Tadeusza Różewicza Muzeum w OÅ›wiÄ™cimiu. Pierwszy raz zostaÅ‚ opublikowany w zbiorze „Pięć poematów”.
„Ballady i romanse” WÅ‚adysÅ‚awa Broniewskiego, „Pożegnanie z MariÄ…” Tadeusza Borowskiego, „Campo di fiori” CzesÅ‚awa MiÅ‚osza, „Rozmowy z katem” Kazimierza Mocarskiego czy „Medaliony” Zofii NaÅ‚kowskiej – te wszystkie wiersze poruszajÄ… trudny temat Holocaustu i życia po epoce krematoriów, obozów masowej zagÅ‚ady i dehumanizacji, jakiej mimowolnie zostaÅ‚ poddany czÅ‚owiek. Podobnie w „Warkoczyku” czyni Tadeusz Różewicz.
Wiersz jest właśnie poetycką refleksją, poczynioną podczas dokładnego zwiedzania tego wstrząsającego miejsca. Ze względu na formę i tematykę, można go podzielić na dwie części: opisową i refleksyjną.
Pierwsza strofa jest streszczeniem sytuacji, jakie podczas wojny miały miejsce w obozach każdego dnia. Po przyjeździe transportu kobiet i ogoleniu im włosów w imię przekonania o zapewnieniu w ten sposób podstawowej higieny, robotnicy zamiatają pasma i kosmyki w jeden kąt. Z właściwą poetyce Różewicza surowością i opanowaniem, podmiot liryczny wspomina:
„Kiedy już wszystkie kobiety
z transportu ogolono
czterech robotników miotłami
zrobionymi z lipy zamiatało
i gromadziÅ‚o wÅ‚osy”.
Druga część wiersza – również opisowa - jest osadzona w czasie teraźniejszym, gdy podmiot oglÄ…da eksponaty muzealne. Precyzyjny opis zawartoÅ›ci gablot jest wstrzÄ…sajÄ…cy nie tylko ze wzglÄ™du na ich wnÄ™trze, lecz także na sposób, w jaki podmiot opowiada o „sztywnych wÅ‚osach uduszonych”, leżących teraz „pod czystymi szybami”, podczas gdy ich wÅ‚aÅ›ciciele zostali zagazowani w komorach. Jego sÅ‚owa zapadajÄ… w pamięć. OszczÄ™dność, chłód i dystans do opisywanych problemów jeszcze bardziej podkreÅ›la niewyobrażalnÄ… skalÄ™ ludobójstwa, do jakiego dochodziÅ‚o w OÅ›wiÄ™cimiu i innych obozach.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies