Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Wiersz „Tren Fortynbrasa” wchodzi w skÅ‚ad tomiku „Studium przedmiotu” Zbigniewa Herberta, który ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne w 1961 roku. Utwór ten jest literackÄ… aluzjÄ… do wielkiego dramatu Szekspira – „Hamleta”. Można powiedzieć, że „Tren Fortynbrasa” jest uzupeÅ‚nieniem treÅ›ci jednej z najsÅ‚ynniejszych sztuk teatralnych w dziejach ludzkoÅ›ci.

Wiersz Herberta rozpoczyna siÄ™ wiÄ™c w momencie, kiedy przeważnie zapada kurtyna „Hamleta”, czyli przyjazdu norweskiego ksiÄ™cia Fortynbrasa do Elzynoru – siedziby króla Danii. Na miejscu tytuÅ‚owy bohater utworu polskiego poety napotyka siÄ™ na ciaÅ‚o Hamleta, prawowitego nastÄ™pcÄ™ tronu. MÅ‚odzieniec spotyka też Horacego, który oznajmia mu, że tron królestwa duÅ„skiego należy od teraz do niego.

Fortynbras w „Hamlecie” jest postaciÄ… ważnÄ…, aczkolwiek drugoplanowÄ…. ZupeÅ‚nie inaczej jest u Herberta, który uczyniÅ‚ z Norwega podmiot liryczny swojego wiersza. W zasadzie jest to monolog mÅ‚odego ksiÄ™cia, który nad ciaÅ‚em swojego rywala wygÅ‚asza tren. Nie jest to jednak zwyczajny tren, czyli chwalebne podsumowanie życia zmarÅ‚ego, lecz raczej podkreÅ›lanie jego sÅ‚aboÅ›ci. Fortynbras od samego poczÄ…tku swojego monologu nie ukrywa swoich intencji podkreÅ›lajÄ…c swojÄ… wyższość nad Hamletem: „Teraz kiedy zostaliÅ›my sami możemy porozmawiać książę jak mężczyzna z mężczyznÄ… / chociaż leżysz na schodach i widzisz tyle co martwa mrówka / to znaczy czarne sÅ‚oÅ„ce o zÅ‚amanych promieniach”.

Norweski książę, który utożsamia racjonalizm i siÅ‚Ä™ nie pozostawia na delikatnym i sÅ‚abym Hamlecie „suchej nitki”. Chociaż pozornie skÅ‚ada mu hoÅ‚d, to czytelnik z Å‚atwoÅ›ciÄ… wyczuwa, że Fortynbras cieszy siÄ™ ze Å›mierci swojego rywala. Sytuacja, która okazaÅ‚a siÄ™ być dla niego nader korzystna, nie wzbudziÅ‚a w nim choćby krzty sympatii dla zmarÅ‚ego. Norweg w zawoalowany sposób upokarza Hamleta zarzucajÄ…c mu, że nigdy nie byÅ‚ prawdziwym rycerzem, że nad wojskowe buty upodobaÅ‚ sobie miÄ™kkie pantofle, a jego dÅ‚onie za życia byÅ‚y równie nieprzydatne jak po Å›mierci. Utwór jest wiÄ™c swoistym anty-trenem, chociaż pod wzglÄ™dem czysto formalnym to wciąż tren.
Utwór zbudowany zostaÅ‚ na kontraÅ›cie postaw. Fortynbras jest absolutnym przeciwieÅ„stwem Hamleta. Norweg to urodzony przywódca, fantastyczny żoÅ‚nierz, prawdziwy mężczyzna. Hamlet natomiast nigdy nie przejawiaÅ‚ predyspozycji do rzÄ…dzenia, byÅ‚ sÅ‚aby i delikatny. TytuÅ‚owy bohater dramatu Szekspira żyÅ‚ marzeniami, podczas gdy Fortynbras twardo stÄ…paÅ‚ po ziemi i konsekwentnie dążyÅ‚ do osiÄ…gniÄ™cia swoich celów. W tym momencie Norweg zapowiada, że nie powtórzy bÅ‚Ä™dów mÅ‚odego DuÅ„czyka, a za jego rzÄ…dów królestwo bÄ™dzie potÄ™gÄ…: „To co po mnie zostanie nie bÄ™dzie przedmiotem tragedii”. Dla Fortynbrasa nie sÅ‚owa, ale czyny byÅ‚y istotne: „A ta woda te sÅ‚owa cóż mogÄ… cóż mogÄ… książę”. Norweski książę byÅ‚ czÅ‚owiekiem z „ludzkiej gliny”.

Z ust Fortynbrasa dowiadujemy siÄ™ na czym polega prawdziwe rzÄ…dzenie, takie, które dziÅ› okreÅ›la siÄ™ mianem „real-politik”: „czeka na mnie projekt kanalizacji / i dekret w sprawie prostytutek i żebraków / muszÄ™ także obmyÅ›lić lepszy system wiÄ™zieÅ„”. Norweg zamiast snuć dalekosiężnych planów od razu skupiÅ‚ siÄ™ na drobnych rzeczach, których poprawa przyniesie wymierny i odczuwalny skutek dla królestwa. Fortynbras jest wybornym politykiem, który potrafi Å›wietnie grać na nastrojach spoÅ‚ecznych. Norweg zaplanowaÅ‚ uroczysty pogrzeb Hamleta, który cieszyÅ‚ siÄ™ poparciem DuÅ„czyków, aby w ten sposób wkupić siÄ™ w Å‚aski ludu. Chociaż nie darzyÅ‚ zmarÅ‚ego rywala szacunkiem i uznaniem, zamierzaÅ‚ przybrać pozÄ™ żaÅ‚obnika, czym z pewnoÅ›ciÄ… zjedna sobie rzesze ludzi.

Można powiedzieć, że Fortynbras byÅ‚ zwolennikiem wÅ‚adzy totalitarnej, absolutnej. UdowodniÅ‚ to sÅ‚owami: „(…) trzeba wziąć miasto za gardÅ‚o i wstrzÄ…snąć nim trochÄ™”. z pewnoÅ›ciÄ… nie można nazwać go rycerzem, chociaż jest doskonaÅ‚ym żoÅ‚nierzem. Brakuje mu charakterystycznych dla tego stanu cnót. Fortynbras jest natomiast czÅ‚owiekiem wyrachowanym, zimnym, kalkulujÄ…cym każde posuniÄ™cie.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies