Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Wisława Szymborska swój niezwykle sugestywny wiersz „Jeszcze” poświęciła zamordowanym w czasie II wojny światowej Żydom, wpisując się w bardzo popularny we współczesnej literaturze nurt dotyczący Holocaustu. Obok jej liryku, wymienić można jeszcze kilkanaście innych prozatorskich bądź poetyckich tekstów, poświęconych polityce eksterminacji mniejszości narodowych i etnicznych:
Andrzej Szczypiorski „Początek”;
Anna Frank „Dziennik Anny Frank”;
Antoni Słonimski „Elegia miasteczek żydowskich”;
Czesław Miłosz „Campo di Fiori”;
Imre Kertsz „Los utracony”;
Kazimierz Moczarski „Rozmowy z katem”;
Mary Berg „Pamiętnik z getta warszawskiego”;
Rutka Laskier, Stanisław Bubin „Pamiętnik Rutki Laskier”;
Stanisław Jerzy Lec „Notatnik polowy”;
Tadeusz Borowski „Proszę państwa do gazu”
Tadeusz Różewicz „Żywi umierali”;
Władysław Broniewski „Ballady i romanse”;
Zofia Nałkowska „Medaliony”;
Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”.
Motyw Holocaustu oraz Żydów obecny jest także w innych dziedzinach kultury: w filmie, w malarstwie, w muzyce.
W filmie (ujęcie alfabetyczne):
„Aryjska para”, reż. John Daly
„Boże skrawki”, reż. Jurek Bogajewicz
„Bunt Hioba”, reż. Imre Gyngyssy, Barna Kabay
„Chłopiec w pasiastej piżamie”, reż. Mark Herman
„Cześć, jestem Esther”, reż. Cathy Randall
„Daleko od okna”, reż. Jan Jakub Kolski
„Dzieci Ireny Lendlerowej”, reż. John Kent Harrison
„Dziewiąty dzień”, reż. Volker Schlondorff
„Europa, Europa”, reż. Agnieszka Holland
„Fotoamator”, reż. Dariusz Jabłoński
„I skrzypce przestał grać”, reż. Alexander Ramati
„Imaginary Witness: Hollywood and the Holocaust”, reż. Daniel Anker
„Jak rozpętałem II wojnę światową”, reż. Tadeusz Chmielewski
„Judeł gra na skrzypach”, reż. Jan Nowina-Przybylski, Joseph Green
„Karuzela”, reż. Michał Nekanda-Trepka
„Katyń”, reż. Andrzej Wajda
„Korczak”, reż. Andrzej Wajda
„Lektor”, reż. Stephen Daldry
„Lista Schindlera”, reż. Steven Spielberg
„Łyżeczka życia”, reż. Michał Nekanda-Trepka
„Mrzonka”, reż. Janusz Majewski
„Naganiacz”, reż. Ewa Petelska, Czesław Petelski;
„Nim zgasło światło”, reż. Jarosław Kamiński i Mieczysław Siemieński
„Opór”, reż. Edward Zwick
„Oskarżony”, reż. Joshua Sinclair
„Ostatni etap”, reż. Wanda Jakubowska
„Ostatni pociąg”, reż. Joseph Vilsmaier, Dana Vvrov
„Pianista”, reż. Roman Polański
„Poeta”, reż. Damian Lee
„Po-lin. Okruchy pamięci”, reż. Jolanta Dylewska
„Przeżyć z wilkami”, reż. Vra Belmont
„Radegast”, reż. Borys Lankosz
„Siła złego na jednego”, reż. Dani Levy
„Tragarz puchu”, reż. Janusz Kijowski
„Triumf ducha”, reż. Robert M. Young
„Ucieczka z Sobiboru”, reż. Jack Gold;
„Wieczny Żyd”, reż. Fritz Hippler
„Wybór Zofii”, reż. Alan J. Pakula
„Zielone lata”, reż. Stanisław Jędryka
„Życie jest piękne”, reż. Roberto Benigni
W malarstwie:Jeszcze - motyw Holocaustu
Autor: Karolina MarlgaWisława Szymborska swój niezwykle sugestywny wiersz „Jeszcze” poświęciła zamordowanym w czasie II wojny światowej Żydom, wpisując się w bardzo popularny we współczesnej literaturze nurt dotyczący Holocaustu. Obok jej liryku, wymienić można jeszcze kilkanaście innych prozatorskich bądź poetyckich tekstów, poświęconych polityce eksterminacji mniejszości narodowych i etnicznych:
Andrzej Szczypiorski „Początek”;
Anna Frank „Dziennik Anny Frank”;
Antoni Słonimski „Elegia miasteczek żydowskich”;
Czesław Miłosz „Campo di Fiori”;
Imre Kertsz „Los utracony”;
Kazimierz Moczarski „Rozmowy z katem”;
Mary Berg „Pamiętnik z getta warszawskiego”;
Rutka Laskier, Stanisław Bubin „Pamiętnik Rutki Laskier”;
Stanisław Jerzy Lec „Notatnik polowy”;
Tadeusz Borowski „Proszę państwa do gazu”
Tadeusz Różewicz „Żywi umierali”;
Władysław Broniewski „Ballady i romanse”;
Zofia Nałkowska „Medaliony”;
Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”.
Motyw Holocaustu oraz Żydów obecny jest także w innych dziedzinach kultury: w filmie, w malarstwie, w muzyce.
W filmie (ujęcie alfabetyczne):
„Aryjska para”, reż. John Daly
„Boże skrawki”, reż. Jurek Bogajewicz
„Bunt Hioba”, reż. Imre Gyngyssy, Barna Kabay
„Chłopiec w pasiastej piżamie”, reż. Mark Herman
„Cześć, jestem Esther”, reż. Cathy Randall
„Daleko od okna”, reż. Jan Jakub Kolski
„Dzieci Ireny Lendlerowej”, reż. John Kent Harrison
„Dziewiąty dzień”, reż. Volker Schlondorff
„Europa, Europa”, reż. Agnieszka Holland
„Fotoamator”, reż. Dariusz Jabłoński
„I skrzypce przestał grać”, reż. Alexander Ramati
„Imaginary Witness: Hollywood and the Holocaust”, reż. Daniel Anker
„Jak rozpętałem II wojnę światową”, reż. Tadeusz Chmielewski
„Judeł gra na skrzypach”, reż. Jan Nowina-Przybylski, Joseph Green
„Karuzela”, reż. Michał Nekanda-Trepka
„Katyń”, reż. Andrzej Wajda
„Korczak”, reż. Andrzej Wajda
„Lektor”, reż. Stephen Daldry
„Lista Schindlera”, reż. Steven Spielberg
„Łyżeczka życia”, reż. Michał Nekanda-Trepka
„Mrzonka”, reż. Janusz Majewski
„Naganiacz”, reż. Ewa Petelska, Czesław Petelski;
„Nim zgasło światło”, reż. Jarosław Kamiński i Mieczysław Siemieński
„Opór”, reż. Edward Zwick
„Oskarżony”, reż. Joshua Sinclair
„Ostatni etap”, reż. Wanda Jakubowska
„Ostatni pociąg”, reż. Joseph Vilsmaier, Dana Vvrov
„Pianista”, reż. Roman Polański
„Poeta”, reż. Damian Lee
„Po-lin. Okruchy pamięci”, reż. Jolanta Dylewska
„Przeżyć z wilkami”, reż. Vra Belmont
„Radegast”, reż. Borys Lankosz
„Siła złego na jednego”, reż. Dani Levy
„Tragarz puchu”, reż. Janusz Kijowski
„Triumf ducha”, reż. Robert M. Young
„Ucieczka z Sobiboru”, reż. Jack Gold;
„Wieczny Żyd”, reż. Fritz Hippler
„Wybór Zofii”, reż. Alan J. Pakula
„Zielone lata”, reż. Stanisław Jędryka
„Życie jest piękne”, reż. Roberto Benigni
Andrzej Wróblewski i jego seria „Rozstrzelań”
Izaak Celnikier „Zakładnicy”, „Bunt”, „Popioły”, „Dzień buntu”
Marc Chagall „Wojna”, „Spadający anioł”, „Białe ukrzyżowanie”
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies