Ars poetica? - interpretacja ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność

Ars poetica? - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Nazywany przez krytyków oraz czytelników tekstem programowym i autotematycznym wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Ars poetica?” rzeczywiÅ›cie dotyczy próby dookreÅ›lenia stosunku autora do wÅ‚asnej poezji oraz wyszczególnienia jej celów i zadaÅ„.

Podobnie jak Arystoteles w „Poetyce”, Horacy w „LiÅ›cie do Pizonów”, Franciszek Ksawery Dmochowski w „Sztuce rymotwórczej”, Juliusz SÅ‚owacki w „Beniowskim”, czy Leopold Staff, Krzysztof Kamil BaczyÅ„ski, Konstanty Ildefons GaÅ‚czyÅ„ski oraz StanisÅ‚aw Grochowiak w lirykach pod wspólnym tytuÅ‚em „Ars poetica”, tak i MiÅ‚osz wpisaÅ‚ siÄ™ w kanon dzieÅ‚ poruszajÄ…cych popularny problem sztuki poetyckiej.

Utwór „Ars poetica?” - jak informuje wieÅ„czÄ…cy tekst podpis - powstaÅ‚ podczas pobytu MiÅ‚osza Berkeley w Stanach Zjednoczonych w 1968 roku. Rok później wiersz zostaÅ‚ wydrukowany w tomie „Miasto bez imienia” (1969).

Ars poetica (Sztuka poetycka), nazwa nadana najdÅ‚uższemu z Listów do Pizonów Horacego; wierszowany esej o poezji, w którym Horacy powoÅ‚ujÄ…c siÄ™ na Neoptolemosa z Parion i Arystotelesa oraz, wykorzystujÄ…c wÅ‚asne doÅ›wiadczenia twórcze, omówiÅ‚ budowÄ™ dzieÅ‚a literackiego. PostulowaÅ‚ jednolitość kompozycji artystycznej, dbaÅ‚ość o stylistykÄ™ i jÄ™zyk; na przykÅ‚adzie eposu i dramatu podaÅ‚ wskazówki dotyczÄ…ce miar wierszowych, przedstawiania charakterów i postaci, podkreÅ›laÅ‚ potrzebÄ™ zwiÄ…zku autora z dzieÅ‚em, które poruszy odbiorcÄ™ tylko wtedy, gdy bÄ™dzie wypÅ‚ywać z wnÄ™trza twórcy. Horacy zauważyÅ‚ konieczność powiÄ…zania talentu (ingenium) i sztuki (ars), staÅ‚ej refleksji nad wÅ‚asnÄ… twórczoÅ›ciÄ…” - hasÅ‚o opracowano na podstawie „SÅ‚ownika Encyklopedycznego - Literatura Powszechna” autorstwa Anny Cisak i Marii Å»bik.

Podmiot mówi o swoich poszukiwaniach poezji, której odczytanie nie sprawiałoby problemu zwykłemu człowiekowi:
„Zawsze tÄ™skniÅ‚em do formy bardziej pojemnej,
która nie byłaby zanadto poezją ani zanadto prozą
i pozwoliłaby się porozumieć nie narażając nikogo,
autora ni czytelnika, na mÄ™ki wyższego rzÄ™du”.
Twórczość literacka – zdaniem podmiotu – powinna posiadać „bardziej pojemnÄ…” formÄ™, która nie musiaÅ‚by decydować o zaklasyfikowaniu jej do grona poezji czy prozy. Delektowaniu siÄ™ testami kultury nie mogÄ… towarzyszyć „mÄ™ki wyższego rzÄ™du”, czyli trudnoÅ›ci z odczytaniem ukrytych znaczeÅ„ czy problemy ze zrozumieniem wielopiÄ™trowych przenoÅ›ni. Dalej podmiot skupia siÄ™ nad uchwyceniem kwintesencji poezji. Zauważa, że:
„W samej istocie poezji jest coÅ› nieprzystojnego:
powstaje z nas rzecz, o której nie wiedzieliśmy,
/ że w nas jest,
więc mrugamy oczami, jakby wyskoczył z nas tygrys
i staÅ‚ w Å›wietle, ogonem bijÄ…c siÄ™ po bokach”.

Poezja powstaje z ubrania kryjÄ…cych siÄ™ w naszym wnÄ™trzu tajemnic i zagadek w sÅ‚owa. Gdy już pozwolimy im wydobyć siÄ™ „z nas” – wówczas przecieramy oczy ze zdziwienia i niedowierzania, iż skrywaliÅ›my w sobie „tygrysa (…) bijÄ…cego siÄ™ po bokach”. Poezja nie jest zatem - jak pisaÅ‚ Horacy – dowodem mÄ…droÅ›ci jej autora, lecz czymÅ› nieprzewidywalnym i nieszablonowym, na co w swojej interpretacji „Ars poetici?” zwraca uwagÄ™ Irena Nowacka:
„Niejasność psychologicznych źródeÅ‚ tworzenia poezji sprawia, iż akt twórczy staje siÄ™ czymÅ› wstydliwym, żenujÄ…cym samego autora, polega on bowiem miÄ™dzy innymi na swoistym emocjonalnym ekshi­bicjonizmie. W dodatku – jak siÄ™ okazuje – efekty owego procesu sÄ… nieprzewidywalne, nierzadko zaskakujÄ… samego autora” (I. Nowacka, dz. cyt.).

Z tego powodu podmiot zgadza siÄ™ z czÄ™sto powtarzanym stwierdzeniem, iż „dyktuje poezjÄ™ dajmonion”, czyli „gÅ‚os wewnÄ™trzny” boskiego pochodzenia, „boski gÅ‚os” z filozofii Sokratesa, utożsamiany z sumieniem lub – idÄ…c za jÄ™zykowymi skojarzeniami – budzÄ…cy zÅ‚owrogie uczucie „demon”, ktoÅ› „demoniczny”.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Baczyński Krzysztof Kamil
Z głową na karabinie - interpretacja
Z głową na karabinie - geneza
Historia - analiza i interpretacja
Historia - geneza
Pokolenie (Do palców przymarzły struny...) - analiza i interpretacja
Pokolenie (Wiatr drzewa spienia...) - analiza i interpretacja
Samotność - interpretacja i analiza
Samotność - geneza
Romantyczność - analiza i interpretacja
Romantyczność - geneza
Elegia... (o chłopcu polskim) - analiza
Elegia... (o chłopcu polskim) - interpretacja
Elegia... (o chłopcu polskim) - geneza
Z głową na karabinie - analiza

Barańczak Stanisław

Białoszewski Miron
Miron Białoszewski jako poeta-lingwista
Miron Białoszewski jako piewca rupieci
Karuzela z madonnami - interpretacja i analiza
Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza
Podłogo, błogosław! - interpretacja i analiza
Mironczarnia – interpretacja i analiza
Rozprawa o stolikowych baranach - interpretacja i analiza
Leżenia - interpretacja i analiza
Namuzowywanie - interpretacja i analiza

Broniewski Władysław
Zestawienie „Ballad i romansów” z „RomantycznoÅ›ciÄ…” Adama Mickiewicza
Ballady i romanse - analiza
Ballady i romanse - interpretacja
Soldat inconnu - analiza
Soldat inconnu - interpretacja
Bagnet na broń - analiza i interpretacja

Bursa Andrzej
Nauka chodzenia - interpretacja i analiza

Grochowiak Stanisław
Czyści - analiza i interpretacja
Płonąca żyrafa - analiza i interpretacja
Ikar - analiza i interpretacja
Lekcja anatomii - analiza i interpretacja

Herbert Zbigniew
Potęga smaku - geneza
Potęga smaku - analiza
Potęga smaku - interpretacja
Raport z oblężonego miasta - analiza i interpretacja
Raport z oblężonego miasta - geneza
Tren Fortynbrasa - interpretacja i analiza
Powrót prokonsula - analiza
Powrót prokonsula - interpretacja
Powrót prokonsula - geneza
U wrót doliny - analiza
U wrót doliny - interpretacja
U wrót doliny - treść
U wrót doliny - geneza
Apollo i Marsjasz - analiza
Apollo i Marsjasz - interpretacja
Apollo i Marsjasz - geneza
Przesłanie Pana Cogito - analiza
Przesłanie Pana Cogito - interpretacja
Przesłanie Pana Cogito - geneza

Konarski Feliks
Czerwone maki... - interpretacja i analiza
Czerwone maki... - geneza

Lechoń Jan
Herostrates - interpretacja
Herostrates - analiza
Herostrates - geneza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - analiza
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - interpretacja
Pieśń o Stefanie Starzyńskim - geneza

Miłosz Czesław
W Warszawie - geneza
Campo di Fiori - analiza
Campo di Fiori - interpretacja
Campo di Fiori - geneza
Ars poetica? - analiza
Ars poetica? - interpretacja
Ogrodnik - analiza
Ogrodnik - interpretacja
Ogrodnik - geneza
Walc - analiza
Walc - interpretacja
Walc - geneza
Obłoki - interpretacja i analiza
Obłoki - geneza
Który skrzywdziłeś - analiza
Który skrzywdziłeś - interpretacja
Który skrzywdziłeś - geneza
Piosenka o końcu świata - analiza
Piosenka o końcu świata - interpretacja
Piosenka o końcu świata - geneza
W Warszawie - interpretacja i analiza

PrzyboÅ› Julian
Notre Dame - analiza
Notre Dame - interpretacja
Notre Dame - geneza
Z Tatr - analiza
Z Tatr - interpretacja
Z Tatr - geneza
Póki my żyjemy - analiza
Póki my żyjemy - interpretacja
Póki my żyjemy - geneza
Widzenie katedry w Chartres - analiza
Widzenie katedry w Chartres - interpretacja
Widzenie katedry w Chartres - geneza

Różewicz Tadeusz
Matka powieszonych - geneza
Strach - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Powrót - geneza
Termopile polskie - interpretacja i analiza
Termopile polskie - geneza
Bez – interpretacja i analiza
List do ludożerców - interpretacja i analiza
Ocalony - analiza
Ocalony - interpretacja
Warkoczyk - analiza
Warkoczyk - interpretacja
Lament - analiza
Lament - interpretacja
Lament - geneza
Drewno - analiza
Drewno - interpretacja
Matka powieszonych - interpretacja i analiza

Stachura Edward
Wędrówką życie jest człowieka - analiza i interpretacja
Życie to nie teatr - analiza i interpretacja

Szymborska Wisława
Koniec i poczÄ…tek - analiza
Koniec i poczÄ…tek - interpretacja
Koniec i poczÄ…tek - geneza
Kot w pustym mieszkaniu - analiza
Kot w pustym mieszkaniu - interpretacja
Kot w pustym mieszkaniu - geneza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - interpretacja i analiza
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej - geneza
Utopia - interpretacja i analiza
Utopia - geneza
Niektórzy lubią poezję - analiza
Niektórzy lubią poezję - interpretacja
Sto pociech - analiza
Sto pociech - interpretacja
Sto pociech - geneza
Cebula - analiza
Cebula - interpretacja
Nic dwa razy - analiza
Nic dwa razy - interpretacja
Nic dwa razy - geneza
Jeszcze - analiza
Jeszcze - interpretacja
Jeszcze - motyw Holocaustu
GÅ‚os w sprawie pornografii - analiza
GÅ‚os w sprawie pornografii - intepretacja
GÅ‚os w sprawie pornografii - geneza
Dwie małpy Bruegla - interpretacja i analiza
Dwie małpy Bruegla - geneza
Atlantyda - interpretacja i analiza
Atlantyda - geneza

Twardowski Jan
za szybko - analiza
za szybko - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - interpretacja
Åšpieszmy siÄ™ - geneza
samotność - analiza
samotność - interpretacja
O spacerze po cmentarzu wojskowym - interpretacja i analiza
Przezroczystość - interpretacja i analiza
szukam - analiza
szukam - interpretacja

Wojaczek Rafał
Ojczyzna - analiza
Ojczyzna - interpretacja
Ojczyzna - geneza
Martwy język - interpretacja i analiza
Martwy język - geneza

Inne



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies