Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Współczesność
Nazywany przez krytyków oraz czytelników tekstem programowym i autotematycznym wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Ars poetica?” rzeczywiÅ›cie dotyczy próby dookreÅ›lenia stosunku autora do wÅ‚asnej poezji oraz wyszczególnienia jej celów i zadaÅ„.
Podobnie jak Arystoteles w „Poetyce”, Horacy w „LiÅ›cie do Pizonów”, Franciszek Ksawery Dmochowski w „Sztuce rymotwórczej”, Juliusz SÅ‚owacki w „Beniowskim”, czy Leopold Staff, Krzysztof Kamil BaczyÅ„ski, Konstanty Ildefons GaÅ‚czyÅ„ski oraz StanisÅ‚aw Grochowiak w lirykach pod wspólnym tytuÅ‚em „Ars poetica”, tak i MiÅ‚osz wpisaÅ‚ siÄ™ w kanon dzieÅ‚ poruszajÄ…cych popularny problem sztuki poetyckiej.
Utwór „Ars poetica?” - jak informuje wieÅ„czÄ…cy tekst podpis - powstaÅ‚ podczas pobytu MiÅ‚osza Berkeley w Stanach Zjednoczonych w 1968 roku. Rok później wiersz zostaÅ‚ wydrukowany w tomie „Miasto bez imienia” (1969).
„Ars poetica (Sztuka poetycka), nazwa nadana najdÅ‚uższemu z Listów do Pizonów Horacego; wierszowany esej o poezji, w którym Horacy powoÅ‚ujÄ…c siÄ™ na Neoptolemosa z Parion i Arystotelesa oraz, wykorzystujÄ…c wÅ‚asne doÅ›wiadczenia twórcze, omówiÅ‚ budowÄ™ dzieÅ‚a literackiego. PostulowaÅ‚ jednolitość kompozycji artystycznej, dbaÅ‚ość o stylistykÄ™ i jÄ™zyk; na przykÅ‚adzie eposu i dramatu podaÅ‚ wskazówki dotyczÄ…ce miar wierszowych, przedstawiania charakterów i postaci, podkreÅ›laÅ‚ potrzebÄ™ zwiÄ…zku autora z dzieÅ‚em, które poruszy odbiorcÄ™ tylko wtedy, gdy bÄ™dzie wypÅ‚ywać z wnÄ™trza twórcy. Horacy zauważyÅ‚ konieczność powiÄ…zania talentu (ingenium) i sztuki (ars), staÅ‚ej refleksji nad wÅ‚asnÄ… twórczoÅ›ciÄ…” - hasÅ‚o opracowano na podstawie „SÅ‚ownika Encyklopedycznego - Literatura Powszechna” autorstwa Anny Cisak i Marii Å»bik.
Podmiot mówi o swoich poszukiwaniach poezji, której odczytanie nie sprawiałoby problemu zwykłemu człowiekowi:
„Zawsze tÄ™skniÅ‚em do formy bardziej pojemnej,
która nie byłaby zanadto poezją ani zanadto prozą
i pozwoliłaby się porozumieć nie narażając nikogo,
autora ni czytelnika, na mÄ™ki wyższego rzÄ™du”.
Twórczość literacka – zdaniem podmiotu – powinna posiadać „bardziej pojemnÄ…” formÄ™, która nie musiaÅ‚by decydować o zaklasyfikowaniu jej do grona poezji czy prozy. Delektowaniu siÄ™ testami kultury nie mogÄ… towarzyszyć „mÄ™ki wyższego rzÄ™du”, czyli trudnoÅ›ci z odczytaniem ukrytych znaczeÅ„ czy problemy ze zrozumieniem wielopiÄ™trowych przenoÅ›ni. Dalej podmiot skupia siÄ™ nad uchwyceniem kwintesencji poezji. Zauważa, że:Ars poetica? - interpretacja
Autor: Karolina MarlêgaNazywany przez krytyków oraz czytelników tekstem programowym i autotematycznym wiersz CzesÅ‚awa MiÅ‚osza „Ars poetica?” rzeczywiÅ›cie dotyczy próby dookreÅ›lenia stosunku autora do wÅ‚asnej poezji oraz wyszczególnienia jej celów i zadaÅ„.
Podobnie jak Arystoteles w „Poetyce”, Horacy w „LiÅ›cie do Pizonów”, Franciszek Ksawery Dmochowski w „Sztuce rymotwórczej”, Juliusz SÅ‚owacki w „Beniowskim”, czy Leopold Staff, Krzysztof Kamil BaczyÅ„ski, Konstanty Ildefons GaÅ‚czyÅ„ski oraz StanisÅ‚aw Grochowiak w lirykach pod wspólnym tytuÅ‚em „Ars poetica”, tak i MiÅ‚osz wpisaÅ‚ siÄ™ w kanon dzieÅ‚ poruszajÄ…cych popularny problem sztuki poetyckiej.
Utwór „Ars poetica?” - jak informuje wieÅ„czÄ…cy tekst podpis - powstaÅ‚ podczas pobytu MiÅ‚osza Berkeley w Stanach Zjednoczonych w 1968 roku. Rok później wiersz zostaÅ‚ wydrukowany w tomie „Miasto bez imienia” (1969).
„Ars poetica (Sztuka poetycka), nazwa nadana najdÅ‚uższemu z Listów do Pizonów Horacego; wierszowany esej o poezji, w którym Horacy powoÅ‚ujÄ…c siÄ™ na Neoptolemosa z Parion i Arystotelesa oraz, wykorzystujÄ…c wÅ‚asne doÅ›wiadczenia twórcze, omówiÅ‚ budowÄ™ dzieÅ‚a literackiego. PostulowaÅ‚ jednolitość kompozycji artystycznej, dbaÅ‚ość o stylistykÄ™ i jÄ™zyk; na przykÅ‚adzie eposu i dramatu podaÅ‚ wskazówki dotyczÄ…ce miar wierszowych, przedstawiania charakterów i postaci, podkreÅ›laÅ‚ potrzebÄ™ zwiÄ…zku autora z dzieÅ‚em, które poruszy odbiorcÄ™ tylko wtedy, gdy bÄ™dzie wypÅ‚ywać z wnÄ™trza twórcy. Horacy zauważyÅ‚ konieczność powiÄ…zania talentu (ingenium) i sztuki (ars), staÅ‚ej refleksji nad wÅ‚asnÄ… twórczoÅ›ciÄ…” - hasÅ‚o opracowano na podstawie „SÅ‚ownika Encyklopedycznego - Literatura Powszechna” autorstwa Anny Cisak i Marii Å»bik.
Podmiot mówi o swoich poszukiwaniach poezji, której odczytanie nie sprawiałoby problemu zwykłemu człowiekowi:
„Zawsze tÄ™skniÅ‚em do formy bardziej pojemnej,
która nie byłaby zanadto poezją ani zanadto prozą
i pozwoliłaby się porozumieć nie narażając nikogo,
autora ni czytelnika, na mÄ™ki wyższego rzÄ™du”.
„W samej istocie poezji jest coÅ› nieprzystojnego:
powstaje z nas rzecz, o której nie wiedzieliśmy,
/ że w nas jest,
więc mrugamy oczami, jakby wyskoczył z nas tygrys
i staÅ‚ w Å›wietle, ogonem bijÄ…c siÄ™ po bokach”.
Poezja powstaje z ubrania kryjÄ…cych siÄ™ w naszym wnÄ™trzu tajemnic i zagadek w sÅ‚owa. Gdy już pozwolimy im wydobyć siÄ™ „z nas” – wówczas przecieramy oczy ze zdziwienia i niedowierzania, iż skrywaliÅ›my w sobie „tygrysa (…) bijÄ…cego siÄ™ po bokach”. Poezja nie jest zatem - jak pisaÅ‚ Horacy – dowodem mÄ…droÅ›ci jej autora, lecz czymÅ› nieprzewidywalnym i nieszablonowym, na co w swojej interpretacji „Ars poetici?” zwraca uwagÄ™ Irena Nowacka:
„Niejasność psychologicznych źródeÅ‚ tworzenia poezji sprawia, iż akt twórczy staje siÄ™ czymÅ› wstydliwym, żenujÄ…cym samego autora, polega on bowiem miÄ™dzy innymi na swoistym emocjonalnym ekshibicjonizmie. W dodatku – jak siÄ™ okazuje – efekty owego procesu sÄ… nieprzewidywalne, nierzadko zaskakujÄ… samego autora” (I. Nowacka, dz. cyt.).
Z tego powodu podmiot zgadza siÄ™ z czÄ™sto powtarzanym stwierdzeniem, iż „dyktuje poezjÄ™ dajmonion”, czyli „gÅ‚os wewnÄ™trzny” boskiego pochodzenia, „boski gÅ‚os” z filozofii Sokratesa, utożsamiany z sumieniem lub – idÄ…c za jÄ™zykowymi skojarzeniami – budzÄ…cy zÅ‚owrogie uczucie „demon”, ktoÅ› „demoniczny”.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies